کد خبر: 929302
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
دکتر مهدی گلشنی در برنامه شوکران شبکه ۴ سیما به انتقاد از عبدالکریم سروش پرداخت.
افسانه یوسفی
مهدی گلشنی که یک دهه سابقه حضور در فرهنگستان علوم را دارد، روز دوشنبه با حضور در برنامه شوکران که از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود، در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان مانند عبدالکریم سروش استدلال می‌کنند که شما و همکاران‌تان تلاش کردید تا به صورت آمرانه، تحکم‌آمیز و دستوری و از بالا، علم را دینی کنید، اظهار داشت: این غیرمنصفانه است. دکتر سروش آدمی خوش‌قلم و خوش‌بیان بود که از خارج آمده بود ولی دکترای داروسازی گرفته بود و در خارج هم دکترا در فلسفه علم نگرفته بود و تجربه‌ای با دانشگاه‌های ایران نداشت. آقای سروش از خارج به ایران آمد و واقعاً در جو دانشگاه‌ها نبود.
گلشنی در واکنش به این موضوع که دکتر سروش می‌گوید شما در سال ۷۶ که رئیس پژوهشگاه علوم انسانی بودید به خاطر اختلاف نظر تئوریک، باعث اخراج ایشان شدید، تصریح کرد: نه. این‌ها همه دروغ است. وقتی من در آبان ۷۲، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی شدم حداقل تغییرات را اعمال کردم تا اینکه بعداً برایم ثابت شود کسی در امور مالی یا پژوهشی یا غیره، توانایی ندارد. اساس من بر عدم‌تغییر بود. آقای دکتر سعید زیباکلام و چند نفر دیگر بودند که دکترای خود را تازه گرفته بودند و با دکتر سروش کار می‌کردند. آقای دکتر سروش را من از ریاست گروه فلسفه علم تغییر ندادم. فقط، چون آقای سعید زیباکلام اصرار داشت گزارش‌هایش با دکتر سروش اختلاف دارد، گفتم گزارش‌هایش را به خود من بدهد ولی من دست به تغییر دکتر سروش نزدم تا وقتی که ایشان تصمیم گرفت در جلسات رؤسای دانشکده‌ها شرکت نکند. آن وقت من به او گفتم استعفا کند و مرحوم دکتر علی‌آبادی سر کار آمد ولی هنوز دکتر سروش در پژوهشگاه بود. یکباره برای ۱۱ ماه ایشان غیبت داشت و من قضیه را به وزارت علوم منعکس کردم و وزارت علوم حکم اخراج ایشان را صادر کرد.
گلشنی خاطرنشان کرد: دکتر سروش عضو فرهنگستان هم بود، حتی در جلسات وقتی پیرمرد‌ها می‌آمدند و همه جلوی پایشان بلند می‌شدند، ایشان تکان نمی‌خورد، یعنی غرور در حد یک فرعون بود. آقای دکتر شریعتمداری به خاطر غیبت غیرموجه عذر ایشان را خواست، چون قانون بود کسی که چند جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد، اخراج شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
2
0
عجب
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
2
1
اینگونه سخن از پروفسور گلشنی شان ایشان نیست شخص را باید به صورت علمی نقد کرده و توجه به گذشته فرد و اخلاق او و تکذیب او مغالطه است ایااقای خسروپناه و پارسانیا دکتری فلسفه دارند و ایا دکتر ی در فلسفه توانسته کتابی به تاثیرگذاری سروش بنویسد که بزرگان فلسفه هم تا مدتی توان پاسخ به اونداشتند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار