کد خبر: 929193
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
با نزدیک شدن به آخرین ماه‌های حضور گروه‌های تروریستی در سوریه، کشورهای عربی که در همان اولین ماه‌های آغاز بحران در این کشور، عضویت آن را در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآورده بودند، به دنبال یافتن جای پایی برای بازگشت به سوریه هستند.
جوان آ‌نلاین: با نزدیک شدن به آخرین ماه‌های حضور گروه‌های تروریستی در سوریه، کشورهای عربی که در همان اولین ماه‌های آغاز بحران در این کشور، عضویت آن را در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآورده بودند، به دنبال یافتن جای پایی برای بازگشت به سوریه هستند. برخی از این کشورها تا چند هفته پیش با ارسال پیغام‌های خصوصی و دیدارهای مخفیانه به دنبال بازسازی روابط خصمانه خود با سوریه بودند اما حالا با تغییر کامل معادله سوریه و قطعی بودن پیروزی ارتش سوریه و متحدانش، آنان ابایی از دیدار علنی با مقامات سوری ندارند.

بر همین اساس نیز یکشنبه و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خالد بن احمد آل‌خلیفه وزیر خارجه بحرین به سمت ولید المعلم همتای سوری خود رفت و با او دست داد. فیلم این دیدار کمی بعد در صفحه فیسبوک شبکه العربیه سعودی به نمایش درآمد. یک روز بعد از این دیدار نیز وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با العربیه به‌گونه‌ای سخن گفت که نشان از تغییر رسمی مواضع این کشور داشت که حامی تروریست‌ها در سوریه بود. خالد بن احمد آل‌خلیفه در واکنش به خبر دیدارش با ولید المعلم همتای سوری خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که این دیدار از قبل برنامه‌ریزی نشده بود. بن احمد در مصاحبه با شبکه العربیه افزود که دیدار وی با المعلم نخستین دیدار نبود و این دیدار آنها نیز همزمان با برخی تحرکات جدی عربی برای حل بحران سوریه صورت گرفت.

وی در سخنانی بی‌سابقه تاکید کرد: «اراضی سوریه باید تحت سیطره دولت سوریه درآید و تلاش‌های مربوط به بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان نیز مطلوب است.»آل‌خلیفه تصریح کرد که «سوریه یک کشور عربی است و درست نیست که ما برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی را در سوریه شاهد باشیم و کشورهای عربی در آن حضور نداشته باشند.»وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار صمیمانه می‌تواند حامل این پیام به جامعه جهانی باشد که با وجود همه اتفاقات چند سال گذشته می‌توان با دولت سوریه تعامل داشت، گفت: «حکومت سوریه، حاکم سوریه است و ما نیز با دولت‌ها تعامل داریم حتی اگر اختلافاتی هم با آن داشته باشیم، ما با کسانی که در پی براندازی این دولت‌ها هستند، تعامل نداریم.»وی افزود که این دیدار چیزی بیش از آنچه در سخنرانی‌ها و مواضع علنی گفته شده، پیام دیگری نداشت.

بن احمد همچنین تاکید کرد که هرگونه تلاشی برای بازگرداندن آوارگان سوری به خانه‌ها و شهرهای خود در سلامت و امنیت، تلاشی پسندیده است. بحرین البته تنها کشوری نیست که به دنبال بازسازی روابط با سوریه است. اواخر شهریور روزنامه «الاخبار» لبنان خبر داد علی محمد بن حماد الشامسی مشاور شورای عالی امنیت ملی امارات به دمشق سفر کرده و در جریان دیدار با یک افسر بلندپایه سوری که احتمالا دیب زیتون رئیس سازمان اطلاعات کل سوریه بوده، خواستار از سرگیری روابط دمشق و ابوظبی شده است. شورای عالی امنیت ملی امارات بالاترین نهاد امنیتی در این کشور محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، شامسی در دیدار خود با این افسر سوری علاوه‌بر مسائل امنیتی درباره راه‌های از سرگیری روابط میان دو کشور که از سوی امارات از زمان آغاز بحران سوریه قطع شده است، رایزنی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار