کد خبر: 928960
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
امام جمعه موقت شهر بلبان‌آباد:
احتکار کالا و اجناس ضروری زندگی را عملی خلاف شرع و قانون و از مهم‌ترین مشکلات امروزی عنوان کرد و گفت: احتکار برخاسته از حرص و آزمندی و به ویژه عدم نظارت دولت و تعزیرات بر قیمت‌گذاری کالاها است.

ماموستا علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در خصوص شرایط اقتصادی جامعه، آشفتگی بازار و احتکار توسط برخی فروشندگان، دین را عامل فرهنگ‌ساز عنوان کرد و اظهار داشت: ادیان الهی برای اصلاح، توازن و برقراری عدالت در جامعه وضع شده است که در این میان دین اسلام جامع‌ترین و کامل‌ترین دین الهی و از آن مجموعه‌ای قانون و قواعد، اوامر و نواهی برای هدایت انسان تدوین شده است.

وی در ادامه بیان کرد: سرپیچی از دین و دستورات الهی تحدی از فرمان خدا و گناه محسوب می‌شود لذا نظارت دولت و همراهی مردم در این اوج بی‌فرهنگی با دست دادن به عمل احتکار حرکت بر خلاف موج دین است.

ماموستا محمدی خاطرنشان کرد: دسیسه دشمنان نظام بر هیچ کس پوشیده نیست چون آنها نه دوستدار و نه دلسوز ملت ایران هستند، بلکه با واسطه‌گری، حیله و نیرنگ از دور قصد شکاف میان ملت و نظام را دارند و برای دستیابی به منافع خود مردم را به قاچاق ارز و کالا وادار می‌کنند.

وی با بیان اینکه فقط برخورد قضایی با معضل احتکار کارساز نیست، ادامه داد: آشفتگی بازار و احتکار بیانگر اهمیت نقش دولت در تنظیم بازار است لذا غیر از برخورد قضایی با محتکران، نظارت و جلوگیری از انحصارطلبی از طریق اعمال قانون برای توزیع عادلانه کالا و خدمات در جامعه امری حیاتی است.

امام جمعه موقت شهر بلبان‌آباد تصریح کرد: نرخ‌گذاری، نظارت دولت بر قیمت کالاهای اساسی، عرضه محصولات و کالاهای ضروری زندگی در فروشگاه‌های دولتی و تعاونی، دست دلالان، واسطه‌ها و محتکران از جریان توزیع کالا را قطع می‌کند و از تورم قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار جلوگیری می‌شود.

ماموستا محمدی مبارزه با احتکار کالا و خدمات را وظیفه متقابل دولت و ملت عنوان کرد و افزود: با همکاری این دو آرامش و امنیت غذایی و معیشتی مردم تامین می‌شود.

این مدرس دانشگاه احتکار کالا و اجناس ضروری زندگی را عملی خلاف شرع و قانون و از مهم‌ترین مشکلات امروزی عنوان کرد و گفت: احتکار برخاسته از حرص و آزمندی و به ویژه عدم نظارت دولت و تعزیرات بر قیمت‌گذاری کالاها است.

وی با بیان اینکه دین یک برنامه جامع برای همه بشریت و در گستره زمان اصول طبیعی را وضع کرده است، ادامه داد: احتکار بر دین و دنیای محتکر زیان‌آور و به ضرر جامعه و نشان‌دهنده ضعف مدیریت، عیب و عدم نظارت است.

به گفته این مدرس دانشگاه، احتکار گناهی جبران‌ناپذیر است و افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی زندگی به دلیل اعمال تحریم‌ها نیست چراکه فلان کالا تولید داخلی و محصول زمین و خاک کشور است اما سوءاستفاده سوداگران در این برهه از زمان و بی‌مبالاتی برخی مسوولین موجب افزایش بسیاری از محصولات و تولیدات داخلی شده است.

ماموستا محمدی ثبات اقتصادی و بازار را ضروری اعلام کرد و گفت: وضعیت جامعه باید به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها از لحاظ معیشتی احساس بحران نکنند و هنگام کمبود کالا به جمع‌آوری و انبار آن مبادرت نورزند.

وی ترویج فرهنگ فروش بدون احتکار و عرضه ارزاق عمومی توسط دولت را اولویت شرایط کنونی و مبارزه با این گناه کبیره دانست و گفت: تثبیت قیمت‌ها توسط دولت و آسیب‌شناسی این امر قبل از برخورد قضایی مهم است.

وی تاکید کرد: مسوولین قضایی و تعزیرات حکومتی باید فروشنده اصلی و محتکران قدر را شناسایی کنند و مانع از احتکار اجناس توسط این افراد شوند.

ماموستا محمدی به دلاورمردی شهیدان انقلاب اسلامی در راستای پاسداری از میهن اشاره و خاطرنشان کرد: در این برهه از زمان با وجود تهدیدات دشمنان و فشار اقتصادی وظیفه مسوولان پاسداری و حفاظت از آرمان‌های نظام است چرا که هزاران شهید گلگون کفن شربت شهادت را برای تامین امنیت، آرامش، استقلال و عدم وابستگی اقتصادی نوشیدند.

وی رابطه دولت و ملت را متقابل نام برد و افزود: با آشوب‌های خیابانی، شعار دادن و درگیری هیچ مشکلی حل نمی‌شود بنابراین تعامل و حمایت دوسویه دولت و ملت در این شرایط حاد اقتصادی کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر