کد خبر: 928926
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
مهران ابراهیمیان
جنبش زیبایی در توییت راه افتاده تحت عنوان «زمین گرد است». در این ترند یا به اصطلاح در توییتر داغ شده با مثالی زیبا وبه طور خلاصه نشان می‌دهد که «گران بفروشی، باید گران بخری» بهانه آن هم دلار است؛ که یا گران شده یا می‌خواهد گران بشود! این اقدام فرهنگی در حوزه اقتصاد رفتاری بسیار زیبا و پسندیده است. هر چند هنوز برخی به آن بی‌توجهند و هم اکنون قشر محدودی از مردم به دلیل محاسبه سود ناشی از تورم کالا‌های در اختیارشان سرخوش هستند و هر روز آن را محاسبه می‌کنند، اما ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «هر که بامش بیش، برفش بیشتر!» یعنی اگر مردم به خودشان رحم نکنند، حتماً دولت هم رحم نخواهد کرد و برعکس! بنابراین طبق قانون نیوتن برای قاطبه مردم و دولت هر گرانی‌ای به عنوان یک عمل، عکس‌العملی در خلاف جهت و به همان اندازه دارد که در حوزه اقتصاد دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. اما در این میان دو نکته هم قابل بررسی است که جزو وظایف حاکمیتی دولت است.
نکته اول: افزایش قیمت دلار که خوشبختانه این روز‌ها روندی کاهشی دارد، دلیلی جز بی‌اعتمادی به دولت و انفعال بانک مرکزی ندارد. کما اینکه هر بار بازار‌های مختلف اعم از کالا و پول و مردم نشانه‌ای از اقدام عملی در بازار ارز و کالا دیده‌اند، بلافاصله حجم خرید ارز‌های خارجی کاهش یافته و قیمت‌ها با افت مواجه شده‌است.
نمونه این ادعا تغییر سیف و کاهش نرخ ارز در آن مقطع و اعلام چند برنامه در روز‌های اخیر است که ارز را از ۲۰ هزار تومان به زیر ۱۷ هزار تومان پایین کشید و یا با ممنوع اعلام‌شدن صادرات گوجه ارزان شد.
بنابراین باید توجه داشت که دولت و بانک مرکزی اگر نگرانی از بی‌تدبیری را از مردم بگیرند به راحتی بازار‌ها قابل کنترل است و عاجزانه از دولتمردان باید خواست که به این نکته توجه کنند.
نکته دوم توجه به کالا‌های کم‌کشش و بی‌کشش است که با کمی اغماض جزو کالا‌های اساسی و پرمصرف سبد خانوار است. در تمام جوامع و کشور‌ها (حتی در لیبرال‌ترین آنها) تأمین این کالا‌ها و توجه به این بازار‌ها جزو وظایف اصلی دولت‌هاست. عمدتاً مصرف این کالا‌های کم‌کشش یا بی‌کشش به شکل مستمر بوده و نمی‌توان آن‌ها را از سبد خانوار حذف کرد. بنابراین از این جهت آن‌ها را کالا‌های اساسی می‌نامند. نظر به اهمیت همین موضوع است که مأموریت دولت در هر شرایطی تأمین این کالا‌ها و ثبات در بازار‌های این نوع کالاهاست.
به عبارت بهتر نظارت جدی و دقیق بر این بازار‌ها از سوی دولت بسیار واضح و مبرهن بوده و ناتوانی در این بازار‌ها نشانی واضح از بی‌کفایتی و بی‌عرضگی مدیران مسئول این حوزه‌هاست. متأسفانه و با کمال تعجب در چند ماه اخیر شاهد آن هستیم که به موازات بر هم خوردن بازار ۳ تا ۵ درصدی تقاضای ارز فیزیکی، خودرو و به شکل هوشمندانه و همچنین اخلال دوره‌ای در کالا‌های اساسی اذهان مردم را به خود مشغول کرده‌است. جریان سریالی بر هم خوردن بازار مصرف پوشک، روغن، رب، گوجه، سیب‌زمینی، گوشت قرمز و... همگی نشان از ضعف و بی‌تدبیری همراه با یک جریان اخلالگر معترض‌ساز دارد که بوی عمد یا بی‌مسئولیتی مطلق در درون دولت را به نمایش گذاشته است. گویی چنین القا شده که گرانی از درون دولت کلید می‌خورد وگرنه چرا باید کارخانه‌های تولید رب از تأخیر سه ماهه ممنوعیت گوجه بنالند یا واردات پوشک بعد از چند برابر شدن قیمت و هجوم مردم برای خرید، آزاد شود؟ در چنین شرایطی جریان پیشتاز مردمی دست به کار شده‌اند و طوفان «زمین گرد است» را در حد وظیفه خود دنبال می‌کنند، اما لازم است که در اینجا به بخش‌هایی از دولت هم گوشزد کنیم که «زمین گرد است» و این بلایای تحمیلی قبل از تحمیل و افزایش هزینه‌ها حتماً دامن سیاستگذاران را از دو منظر خواهد گرفت؛ نخست با افزایش هزینه‌ها در بودجه سنواتی و دوم با بی‌مهری به جریان مقامات بی‌مسئولیت و بی‌تدبیر!


افزایش توزیع پوشک در بازار
رئیس انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی با تأکید بر اینکه با هماهنگی انجام شده، مواد اولیه از گمرکات ترخیص شده و در اختیار کارخانجات قرار گرفته است، گفت: توزیع این محصول در بازار افزایش یافته و مردم در مورد کمبود آن نگران نباشند.
به گزارش «فارس»، عباس فصیح خوشگرد در مورد وضعیت تولید و توزیع محصولات سلولزی و بهداشتی گفت: یک سری مشکلات و مسائل در زمینه تأمین مواد اولیه محصولات سلولزی در هفته‌های گذشته به وجود آمد که باعث شد، در امر تولید و توزیع این محصولات حدود دو هفته اختلال ایجاد شود. رئیس انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران افزود: این مشکلات ناشی از این بود که واردکنندگان نمی‌دانستند با چه ارزی باید اجناس خود را از گمرکات ترخیص کنند و چالش‌های به وجود آمده ناشی از ناهماهنگی سازمان حمایت، گمرک و بانک مرکزی با واردکنندگان و تولید‌کنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی بود. وی با تأکید بر اینکه با دستور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگی کامل برای حل مشکل واردکنندگان و تولید‌کنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی انجام شد، بیان داشت: در حال حاضر تمامی مشکلات حل شده، مواد اولیه به فور‌وارد می‌شود و در روز‌های آینده شاهد افزایش عرضه این محصولات به بازار خواهیم بود.
فصیح خوشگرد اظهار داشت: تولید‌کنندگان و کارخانجات در حال تولید هستند و مردم هیچ نگرانی‌ای در رابطه با تهیه مواد سلولزی بهداشتی نداشته باشند. وی اظهار داشت: سرانه مصرف محصولات سلولزی و بهداشتی برای هر ایرانی حدود ۵/۲ کیلوگرم است و امروز با امکانات کاملاً قادر هستیم، تا نیاز مردم کشور را تأمین کنیم. رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران همچنین در مورد دلایل افزایش قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی گفت: بخشی از این افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و دلار بود و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اما بخشی دیگر ناشی از سودجویی برخی توزیع‌کنندگان و فروشندگان بوده که در حال حاضر تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم تا با عرضه کافی این محصولات به بازار از این سودجویی‌ها خودداری کنیم، زیرا وقتی جنسی در بازار به اندازه کافی موجود باشد، هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند آن را با قیمت بیشتری به مردم عرضه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار