کد خبر: 928849
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵
قلع و قمع درختان و انواع و اقسام تخریب‌ها و نداشتن فضای خالی و مناسب برای پیاده‌روی از جمله عواملی است که جنگل النگدره را تحت تأثیر قرار داده است. بر همین اساس احداث مسیر چوبی در النگدره از سال 96 آغاز شده است، مسیری ایمن برای پیاده‌روی که به صورت چوبی از ابتدای پارک النگدره جاده سلامت آغاز می‌شود
الهه قهرمان
جنگل النگدره در جنوب غربی شهر گرگان از جمله مشهورترین جنگل‌های ایران و یکی از هفت منطقه گردشگری برتر کشور است که در کنار جنگل ناهارخوران سمبل گردشگری شهر گرگان قرار دارد؛ منطقه‌ای بکر برای گشت و گذار و طبیعت‌گردی. حالا شهرداری گرگان تصمیم گرفته تا در راستای حفظ و جلوگیری از تخریب آن طرح تنفس در جنگل النگدره گرگان را اجرایی کند؛ موضوعی که در صورت اجرای آن می‌تواند حرکت قابل توجهی در زمینه رونق گردشگری با حفظ محیط‌زیست باشد.

در حالی که کارشناسان در خصوص آسیب رساندن به محیط‌های طبیعی هشدار داده‌اند هنوز شاهد تخریب این گونه مکان‌ها هستیم و به منظور جلوگیری از این گونه تخریب‌ها طرح تنفس در جنگل النگدره اجرا می‌شود.
بی‌شک صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدزا در هر منطقه است که می‌تواند با کمترین سرمایه‌گذاری با توجه به پناسیل‌ها و بهره‌مندی از داشته‌ها و کمترین زمان به سود برسد، اما در این شرایط در اکثر استان‌ها نه تنها سرمایه‌گذاری‌ای برای این صنعت نمی‌شود بلکه بسیاری از ظرفیت‌ها نادیده گرفته می‌شود و با توجه به اینکه مناطق جنگلی همیشه از محبوب‌ترین مکان‌ها برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت است و جنگل‌ها از پرطرفدارترین جاذبه‌ها هستند و شمال ایران مملو از جنگل‌های انبوه است، گرگان هم از این قاعده مستثنی نیست و در این میان گلستان از جمله استان‌هایی است که از ظرفیت‌های طبیعی آن به‌خوبی بهره‌برداری نشده است و هنوز شاهد تخریب مکان‌های باارزش هستیم که مصادف با نابودی محیط‌زیست طبیعی می‌شود و در همین راستا برای حفظ جنگل وجلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ آن برای آیندگان طرح تنفس در جنگل النگدره گرگان اجرا می‌شود.

طرح جاده سلامت در النگدره
قلع و قمع درختان و انواع و اقسام تخریب‌ها و نداشتن فضای خالی و مناسب برای پیاده‌روی از جمله عواملی است که جنگل النگدره را تحت تأثیر قرار داده است. در همین راستا احداث مسیر چوبی در النگدره از سال ۹۶ آغاز شده است و مسیری ایمن برای پیاده‌روی است که به صورت چوبی از ابتدای پارک النگدره جاده سلامت آغاز شده و تا انتهای پارک ادامه دارد و هم‌اکنون عملیات اجرایی فاز یک و دو این پروژه به طول یک هزار و ۷۰۰ متر به پایان رسیده است و اعتبار آن ۱۱۱ میلیارد ریال است تا آنجایی که دادبود شهردار گرگان که از حامیان این طرح می‌باشد در نشستی خبری اعلام کرد: تهیه چوب برای اجرای پروژه جاده سلامت کار بسیار دشواری بود که با برنامه‌ریزی انجام شده بخشی از چوب مورد نیاز از استان‌های همجوار مانند مازندران و سمنان تهیه شده است که فعلاً این طرح در روز‌های زوج از ساعت شش صبح تا شش بعدازظهر اجرا می‌شود.

احتمال افزایش روز‌های مخصوص پیاده‌روی
با توجه به عبور سالانه میلیون‌ها نفر از استان باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که باعث ماندگاری مسافران در این استان باشد به‌خصوص جذابیت پارک النگدره در فصل پاییز باعث ماندگاری بیشتر مسافران می‌شود و با توجه به تردد زیاد ماشین در جاده آسفالته النگدره و گاز‌های سمی حاصل از سوخت خودرو‌ها و تخریب تدریجی لاستیک چرخ‌ها ناشی از اصطکاک با آسفالت که با احتساب روزانه حداقل ۲ گرم برای هر خودرو می‌تواند در هر شبانه‌روز ۲۰ تن ذرات معلق غیر قابل تجزیه و مسموم‌کننده را وارد چرخه محیط‌زیست کند که باعث افزایش دما و کاهش بارندگی و تخریب پوشش طبیعی خاک و افزایش فرسایش گیاهان می‌شود که برای محیط‌زیست خطرناک است و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری گرگان در این زمینه یادآور شد که استفاده بیش از حد از ظرفیت پارک جنگلی النگدره باعث از بین رفتن فضای جنگلی در مسیر رفت شده است که اگر اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست با این امر موافقت کند این نقطه مورد تأیید است و در صورت به نتیجه رسیدن از پاییز به مرحله اجرا درمی‌آید.

نیاز به پارکینگ مستقل در النگدره
گردشگرانی که با خودرو وارد پارک النگدره می‌شوند خودروهایشان را در بیرون از محدوده جنگل در پارکینگ‌های اختصاصی قرار می‌دهند که در این راستا توسعه پارکینگ برای خودرو‌های گردشگران احساس می‌شود زیرا ظرفیت تفرجگاهی النگدره روزانه ۲ هزار و ۳۵ نفر است، اما در بعضی از روز‌ها به ۸ هزار نفر می‌رسد. قزل سفلی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با یادآوری اینکه محل اجرای پارکینگ منابع ملی است و با حکم دادگاه آن را از متصرف باز پس گرفته‌ایم افزود: محل اجرای پارکینگ عاری از درخت است و با مطالعات انجام شده کاربری این نقطه مورد تأیید است و اجرای پارکینگ به مجوز مستقل و مجدد نیاز ندارد.

اجرای طرح‌ها بدون آسیب به جنگل
شهردار گرگان با اشاره به اینکه برای ورود به جنگل مبلغی دریافت نمی‌شود می‌گوید: شهرداری در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد هزینه کرده است و برای تهیه و خرید خودرو‌های برقی و جاده‌سازی و ایجاد روشنایی در مسیر جاده النگدره ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و با اجرای این طرح آسیبی به جنگل وارد نمی‌شود و در این طرح از همان مسیر آسفالته که برای آمد و شد خودرو‌ها استفاده می‌شد برای پیاده‌روی هم استفاده می‌شود و گردشگران می‌توانند در مسیر پیاده‌روی در النگدره از خودرو‌های برقی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پروژه دومی که شهرداری پیگیر آن است، اجرا و احیای گذر اول از بافت تاریخی گرگان است، می‌افزاید: شهرداری در طول سال‌های گذشته ورود جدی به بافت تاریخی این شهر نداشته و امسال برای اولین بار بودجه قابل توجهی برای احیای بافت تاریخی در نظر گرفته و مدعی هستیم با اجرای این طرح، ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری گرگان چند برابر خواهد شد. دادبود ادامه می‌دهد: بخشی از این ظرفیت‌ها ایجاد یک پیاده‌راه فرهنگی در گذر اول بافت تاریخی است که با ایجاد آن از ورود خودرو‌ها هم جلوگیری خواهد شد. محدوده گذر اول از محله «پاسرو» تا «باغمزار لطفی» است که روی مسائل کلی آن با مشاور به توافق رسیدیم، اما جزئیات آن نیاز به اصلاح دارد. در این مکان می‌توان از پارکینگ «نعلبندان» استفاده و همچنین پارکینگ جدید احداث کرد.

به گفته وی با این کار از پارک خودرو‌ها در مرکز محلات جلوگیری می‌کنیم و با استفاده از خودرو‌های برقی و مانند آن تردد را برقرار خواهیم کرد. طرح این پروژه آماده شده و برای انتخاب پیمانکار فراخوان دادیم و سپس باید به تصویب شورای شهر برسد؛ امیدواریم عملیات اجرایی آن که شامل کف‌سازی، جداره‌سازی، احیای محلات بافت تاریخی و جداره گذرهاست به‌زودی شروع شود. این کار در قالب ۱۰ پروژه تعریف شده و تا پایان سال همه آن را شروع و تلاش می‌کنیم بخش زیادی از آن را امسال به بهره‌برداری برسانیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار