کد خبر: 928320
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹
شهید مریم فرهانیان از زنان مقاوم آبادانی بود که در شرایط سخت جنگ تحمیلی در این شهر مرزی ماند و با امدادگری و کمک به رزمندگان، دین خود را به شهر و کشورش ادا کرد.
شهید مریم فرهانیان از زنان مقاوم آبادانی بود که در شرایط سخت جنگ تحمیلی در این شهر مرزی ماند و با امدادگری و کمک به رزمندگان، دین خود را به شهر و کشورش ادا کرد. وی اولین شهید شاخص سال بود که از سوی سازمان بسیج مستضعفین معرفی شد. به مناسبت پنجم مهرماه سالروز شکست حصر آبادان، خاطره کوتاهی از این شهید را به نقل از محمد فرهانیان برادرش تقدیم حضورتان می‌کنیم.

مریم به مدت سه سال آن هم در شرایط جنگی به کار امدادگری و پرستاری از مجروحان جنگ در بیمارستان‌های مختلف آبادان مانند بیمارستان امام خمینی (ره) و طالقانی مشغول بود. بیمارستان امام خمینی (ره) در نقطه صفر مرزی شرکت نفت آبادان قرار داشت و گلوله دشمن مستقیم به در و دیوار بیمارستان اصابت می‌کرد. ولی مریم با دیگر خواهران امدادگر که بسیجی بودند در این بیمارستان به صورت شبانه‌روز مستقر شدند و زینب‌وار به مجروحان کمک می‌کردند. یا ابدان مطهر شهدا را جابه‌جا می‌کردند. این خواهران حتی حاضر نمی‌شدند که تقسیم‌بندی در ساعت کاری داشته باشند. کاملاً داوطلبانه در مقابل حجم سنگین کارها، خدمت‌رسانی می‌کردند.
وقتی شرایط در خرمشهر وخیم شد، مجروحان این شهر هم به بیمارستان امام خمینی (ره) و طالقانی انتقال داده می‌شدند. مجروحان بر اساس اولویت‌بندی و رسیدگی در کنار راهرو‌های بیمارستان و بخش‌ها و اورژانس قرار داده می‌شدند تا مداوای اولیه انجام شود که بتوانند آن‌ها را به بیمارستان‌های بیرون از شهر‌های آبادان انتقال دهند. یادم است مریم بیشتر اوقات از فرط خستگی می‌نشست و خودش تاول‌های پایش را التیام می‌داد. از طرفی در کنار مشغله کاری که داشت در رعایت شئون اسلامی بسیار حساس بود. برای حفظ حجابش ارزش زیادی قائل می‌شد. بیشتر مجروحان از جوانان غیربومی بودند و وقتی که وارد بیمارستان می‌شدند نه پدر و مادری داشتند که بالای سرشان باشند و نه کس و کاری. ولی شهید فرهانیان و سایر خواهران امدادگر مانند مادر و خواهری دلسوز از آنان پرستاری می‌کردند. یکبار که مریم در حین رسیدگی به مجروحان در بیمارستان امام خمینی (ره) بود ترکش می‌خورد، از ترس اینکه اگر از شهر خارج شود، دیگر نتواند برگردد، حاضر نمی‌شود برای مداوا از آبادان برود. ۲۰ روز شرایط سخت و مجروحیت خودش را تحمل می‌کند تا مداوا شود. زمانی که آبادان در عملیات ثامن‌الائمه از محاصره خارج شد، شهیده به کار امدادگری‌اش تا عملیات الی بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱ ادامه داد. از آزادی خرمشهر و بسیاری از عملیات‌های دیگر مانند عملیات رمضان و... تا ۱۳ مرداد ۱۳۶۳ که به شهادت رسید، به مدت چهار سال و نیم فعالیت چشمگیری در مناطق عملیاتی دفاع مقدس داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار