کد خبر: 927979
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت از ارسال نامه رسمی عربستان به ایران برای اعلام نام شهدای مسجدالحرام و بازماندگان آن حادثه با هدف پرداخت دیه خبر داد.
جوان آنلاین: نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت از ارسال نامه رسمی عربستان به ایران برای اعلام نام شهدای مسجدالحرام و بازماندگان آن حادثه با هدف پرداخت دیه خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با بیان این‌که بعثه و سازمان حج دو پرونده منا و مسجدالحرام را در شرایطی که روابط ایران و عربستان در تخاصم به سر می‌برد، گام به گام جلو برده‌اند و در همه مذاکرات سیاسی با مقامات آن کشور به عنوان نخستین موضوع پیگیر شده‌اند، گفت: اخیرا نامه رسمی از سوی دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک فرستاده و درخواست شده اسامی شهدای مسجدالحرام و بازماندگان آن حادثه را بفرستیم که شنبه گذشته (۳۱ شهریورماه) آخرین وکالت‌نامه امضا شد. ان‌شاءالله این اسامی را می‌فرستیم و امیدواریم اولین بخش پرداخت‌های دیه به خانواده‌های مسجدالحرام به‌زودی انجام شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمانی که برای بسته شدن پرونده مسجدالحرام و پرداخت کامل دیه‌ها با توجه به روال سعودی‌ها تخمین زده می‌شود، اظهار کرد: منتظر بودیم خانواده‌های شهدای مسجدالحرام آخرین وکالت‌نامه را مضا کنند که این مرحله تمام شده و اینک باید نامه را ارسال کنیم، امیدواریم پرداخت دیه‌ها خیلی طول نکشد.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده از کمیته حقیقت‌یاب عربستان، گفت: با امیر مدینه که فرزند پادشاه عربستان است در این‌باره صحبت کردم و قرار شد موضوع را پیگیری کند. وزیر حج این کشور می‌گوید کمیته حقیقت‌یاب نتیجه نهایی را هنوز به‌دست نیاورده است.

او درباره تغییر رفتار عربستان در مقابل ایران برای پیگیری و به نتیجه رساندن موضوع منا با توجه به سطح روابط دو کشور به ایسنا گفت: هیچ کشوری مساله شهدای منا را پیگیری نمی‌کند جز ایران. ما امیدواریم به فضل خدا این پرونده نیز به نتیجه برسد. به سعودی‌ها گفته‌ایم که کمیته حقیقت‌یاب را شما تشکیل داده‌اید و ما در آن حضور نداریم، باید مدارکی را که دارید در اختیار ما قرار دهید تا نظر بدهیم. باید این گفتگو‌ها ادامه داشته باشد تا به نتیجه برسیم. درحال حاضر تنها روزنه موجود گفتگو‌های حج و زیارت است، چون ارتباط سیاسی و اقتصادی دو کشور قطع شده و اگر اتفاقی قرار باشد اتفاقی رخ دهد تنها از این طریق است.

قاضی‌عسکر در ادامه به تشکیل ستادی در قم برای احیای خاطرات منا و مسجدالحرام اشاره کرد و افزود: این اقدام برای آن است که تحریفی در آن وقایع رخ ندهد. برای ثبت خاطرات حج خونین نیز ١٢ جلد کتاب آماده شده که در شرف چاپ است. امیدواریم تمام زوایای این حوادث ثبت شود.

سرپرست حجاج ایرانی که در حاشیه مراسم سالگرد شهدای منا سخن می‌گفت: در واکنش به انتقاد‌هایی که به برخورد سازمان حج و بعثه با این خانواده‌ها در سه سال گذشته شده است، گفت: ما در هیچ لحظه‌ای از این سه سال کوتاهی نکردیم، درِ اتاق من و رییس سازمان حج به روی خانواده‌های شهدای منا همیشه باز است، ولی یک‌سری مسائل است که دیگر در حیطه مسؤولیت ما قرار نمی‌گیرد. ما نمی‌توانیم از این جایگاه در محاکم بین‌الملل ادعا کنیم. براساس قانون و عرف بین‌الملل پیگیری این مسائل با وزارت خارجه است. با این حال به تعهد اینجانب وکیلی در عربستان اختیار شده که مبلغ ۱۰۰ هزار ریال سعودی به ایشان پرداخت شده تا دو پرونده منا و مسجدالحرام را پیگیری کند. به هر حال تخاصم بین دو کشور گسترده شده، با این وجود دو سال است که شاهدیم حج با آبرومندی برگزار می‌شود و این از برکت خون شهدای منا است.

قاضی‌عسکر در ادامه درباره سرانجام عمره با توجه به معطلی ۶ میلیون نفر، گفت: اکنون نمی‌توان در این‌باره تصمیم گرفت. ما مذاکراتی با عربستان در این‌باره داشته‌ایم، اینک منتظر نظر مسؤولان کشور هستیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار