کد خبر: 927901
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
نگاهی به عملکرد، ولی الله سیف در زمان ریاستش بر بانک مرکزی نشانگر این است که او یکی از ضعیف‌ترین رؤسای بانک مرکزی کشور بوده است.
جوان آنلاین:‌ نگاهی به عملکرد، ولی الله سیف در زمان ریاستش بر بانک مرکزی نشانگر این است که او یکی از ضعیف‌ترین رؤسای بانک مرکزی کشور بوده است.

۱- کاهش ارزش پول ملی ایران
طبق قانون، بانک مرکزی چند وظیفه مهم و کلیدی برعهده دارد که نخستین و مهم‌ترین وظیفه رییس کل بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است.


کاهش ارزش پول ملی که از دولت قبل شروع شد در این دولت به اوج خود رسید و همینطور هم ادامه یافت؛ بنابراین کوتاهی رییس کل بانک مرکزی در انجام وظیفه کلیدی و اصلی خود در تاریخ ماندگار خواهد بود و تاریخ نسبت به اینکه پول ملی ما در چه حدی کاهش یافت، قضاوت خواهد کرد.

۲- افزایش سرسام‌آور نقدینگی در کشور
دومین بحثی که متوجه ریاست آقای سیف بر بانک مرکزی است؛ موضوع نقدینگی کشور است که بخش عمده مسوولیتش را نظام بانکی به عهده دارد.
یعنی خلق پول، خلق نقدینگی و پولی نظام بانکی کشور در زمان تحویل دولت احمدی نژاد به ایشان طبق اعلام رسمی بانک مرکزی ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما براساس آخرین آمار میزان این نقدینگی به هزار و ششصد هزار میلیارد تومان یعنی بیش از سه و نیم برابر رسانده است.

۳- رشد ۴۰۰‌درصدی قیمت دلار
قیمت ارزی که آقای سیف در سال‌۱۳۹۲ از دولت احمدی‌نژاد تحویل گرفت، حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما قیمت آن را حدود ۱۴‌هزار تومان تحویل می‌دهد که حدود چهار برابر افزایش یافته و با ۴۰۰ درصد افزایش مواجه شده است.
این درحالی است که یکی دیگر از وظایف بانک مرکزی تثبیت قیمت ارز‌های خارجی و ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور است.


۴- اعطای مجوز تأسیس مؤسسه کاسپین
یکی دیگر از اقدامات جنجالی سیف، اعطای مجوز تأسیس مؤسسه کاسپین بود.
در تاریخ ۲۷ اسفندماه مجوز این مؤسسه روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت، اما کاسپین در ادامه نتوانست به تعهدات خود عمل کند که در نهایت باعث اعتراض شدید مردم و همچنین نمایندگان مجلس شد.

۵- پاداش یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیونی به کارمند بازنشسته
یکی دیگر از اقدامات جنجالی سیف در زمان مدیریت بر بانک مرکزی دادن پاداش یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومانی به یکی از معاونان خود است، خبری که آقای حاجی دلیگانی، نماینده مجلس آن را رسانه‌ای کرد و گفت که آقای سیف در اواخر سال گذشته معاون خود را بازنشسته کرد و به این معاون ۷۰۰ میلیون تومان به پاداش پایان خدمت و ۵۰۰ میلیون هم به عناوین دیگر مانند طلب مرخصی‌ها و... پرداخت کرد.
معاون آقای سیف بالغ‌بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته است؛ اما آقای سیف بلافاصله مجدداً او را به سرکار برمی‌گرداند؛ بدون اینکه این مبالغ (پاداش میلیاردی) برگشت داده شود و این معاون دوباره در همان سمت مشغول به کار شد.

۶- معرفی دری اصفهانی  برای عضویت در تیم مذاکره‌کننده با ۱+۵
یکی از عواملی که باعث اجرا نشدن تعهدات بانکی کشور‌های ۱+۵ با ایران شد حضور جاسوسی به نام عبدالرسول دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده کشورمان بود.


اصفهانی به‌عنوان نماینده بانک مرکزی و مسوول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بود، جالب است بدانید که سیف در کنار نهاوندیان از معرفان دری‌اصفهانی برای عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای محسوب می‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
این کارنامه قابل دفاع نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار