کد خبر: 927872
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
انتشار نتیجه تحقیقات درباره سقوط هواپیمای روس
روسیه نتیجه تحقیقات را درباره سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ خود بر فراز سوریه منتشر کرد که بر اساس آن، رژیم صهیونیستی با گمراه کردن هواپیمای روس، باعث سرنگونی آن با آتش دفاع هوایی سوریه شده است.
روسیه نتیجه تحقیقات را درباره سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ خود بر فراز سوریه منتشر کرد که بر اساس آن، رژیم صهیونیستی با گمراه کردن هواپیمای روس، باعث سرنگونی آن با آتش دفاع هوایی سوریه شده است. روس‌ها این اقدام اسرائیل را «اهمال جنایتکارانه» توصیف کرده‌اند. با همه اینها، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن رد نقش این رژیم در سقوط هواپیمای ایلوشین روس، پیکان اتهام را غیرمستقیم به سمت تهران نشانه رفته و گفته که اسرائیل عملیات خود را علیه آنچه حضور نظامی ایران در سوریه خوانده، متوقف نخواهد کرد.

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز در نشست خبری گفت: «اسناد و شواهد ارائه شده نشان‌دهنده این است که اقدامات خلبانان جنگنده‌های اسرائیلی که باعث کشته‌شدن ۱۵ نظامی روسی شد، یا به‌دلیل غیرحرفه‌ای بودن و یا اهمال جنایتکارانه صورت گرفته است. بنابراین، ما بر این باوریم که مسئولیت فاجعه سقوط هواپیمای روسی ایل ۲۰ کاملاً متوجه نیروی هوایی اسرائیل و کسانی است که تصمیم چنین اقدامی را گرفته‌اند.» دو شنبه قبل، یک هواپیمای نظامی ایلوشین ۲۰ روسیه با ۱۵ سرنشین بر فراز آب‌های سوریه از سوی پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفت و سرنگون شد. روس‌ها می‌گویند که مانور جنگنده‌های اسرائیلی حین حمله به لاذقیه و اطلاعات مخدوش اسرائیل به روسیه منجر به سرنگونی این هواپیما شده است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه اسرائیلی‌ها را به نقض آشکار توافق سال ۲۰۱۵ با روسیه متهم کرده که بر اساس آن تل‌آویو موظف است حملات خود را به سوریه به طرف روس اطلاع دهد. کوناشنکوف که در برابر یک نمایشگر، اطلاعات «دقیقه به دقیقه» روند وقوع حادثه را تشریح می‌کرد، گفته که اسرائیلی‌ها «تن‌ها یک دقیقه قبل از حمله به طرف روس اطلاع دادند که عملیاتی در پیش دارند، آن هم بدون آنکه مکان دقیق هدف یا جنگنده‌های خود را روشن کنند.» به گفته این ژنرال روس، خدمه هواپیمای ایلوشین ۲۰ بعد از اصابت یک موشک به این هواپیما شروع به فرود اضطراری کردند. کوناشنکوف توضیح می‌دهد که یک هواپیمای اسرائیلی به سمت هواپیمای ایلوشین ۲۰ رفته که این مانور خلبان اسرائیلی از سوی سیستم‌های دفاع هوایی سوریه به عنوان یک حمله دیگر در نظر گرفته شد و نهایتاً خلبانان جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیل از هواپیمای روسیه به عنوان سپر در مقابل سیستم‌های دفاع هوایی سوریه استفاده کرده‌اند. او ادعا‌های نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی را در خصوص حضور جنگنده‌های اسرائیلی در حریم هوایی اسرائیل در زمان شلیک موشک‌ها از سوی سامانه‌های هوایی سوریه رد کرد و گفت: جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیل ۱۰ دقیقه بعد از دریافت اطلاعات درباره این سقوط، منطقه را ترک کردند. ژنرال روس اظهارکرد: ارتش اسرائیل ۵۰ دقیقه بعد از اصابت موشک به هواپیمای ایلوشین ۲۰ روسیه پیشنهاد کمک داده است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته که اسرائیل با دادن اطلاعات غلط درباره منطقه حمله برنامه‌ریزی شده در سوریه، روسیه را گمراه کرد و بنابراین هواپیمای سرنگون شده روس نمی‌توانسته به مکان امن برود: «اسرائیل هشدار داده بود که در جنوب سوریه عملیات انجام می‌دهد در حالی که در شمال سوریه دست به حمله زده است.» وزیر جنگ روس‌تبار رژیم صهیونیستی که ظاهراً به حمایت یهودیان روس پشتگرم است، در واکنش به گزارش روس‌ها، به صراحت تمام مقصر بودن اسرائیل در خصوص سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ را رد کرده و گفته که اظهارات مسکو را درباره اینکه جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیل از هواپیمای ایلوشین ۲۰ به عنوان پوشش استفاده کرده است، رد می‌کند. او در مصاحبه با شبکه «کان» اسرائیل، تلاش کرده که پیکان اتهامات را به سمت تهران نشانه‌گیری کند و گفته که اجازه نخواهیم داد سوریه به یک پایگاه پیشرفته ایرانی علیه اسرائیل تبدیل شود. ما تلاش خواهیم کرد و برای این منظور، تمامی وسایل و امکانات را در اختیار خواهیم داشت.

پیشنهاد محدودیت اسرائیل
با افزایش تنش‌ها میان تل‌آویو و مسکو، نمایندگان دومای روسیه پیشنهاد کرده‌اند که ارتش این کشور برای حفاظت از جان نظامیان این کشور، آسمان بخش‌هایی از سوریه را که میزبان نظامیان روس است، روی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ببندد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، بر اساس پیشنهاد دوما ارتش روسیه باید آسمان مناطقی از سوریه را که در آن‌ها نیرو‌های نظامی روس حضور دارند برای ارتش رژیم صهیونیستی پرواز ممنوع اعلام کند. ویکتور موراخوفسکی، سردبیر مجله روسی آرسنال اوتچستوا نیز گفته که پس از حادثه سرنگونی یک هواپیمای این کشور در سوریه، احتمال دارد مسکو سامانه دفاع هوایی اس۳۰۰ را در اختیار سوریه قرار دهد. این کارشناس یادآوری کرد که سال ۲۰۱۰ زمانی که توافقی میان روسیه و سوریه برای ارسال اس۳۰۰ به دمشق امضا شد، اسرائیل با ابراز نگرانی از مسکو خواست تا دست به چنین اقدامی نزند. موراخوفسکی می‌گوید: اسرائیل پیش خود حساب و کتاب کرد و در تصورش اس ۳۰۰ را جای اس۲۰۰ در سوریه قرار داد. بعد به روسیه اعلام کرد «برد اس۳۰۰ سوریه کل اراضی ما را پوشش می‌دهد و هواپیما‌های نیروی هوایی اسرائیل با خطر ساقط شدن به دست سوریه به محض برخاستن مواجه هستند. این اصلاً مناسب ما نیست. ما عمیقاً ابراز نگرانی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم تا این قرارداد را اجرا نکنید.» او توضیح داد که روسیه لطفی در حق اسرائیل کرد، اما وجهه خودش به عنوان یک شریک در همکاری صنعت دفاعی آسیب دید. سردبیر مجله آرسنال اوتچستوا افزود: ما این قرارداد را کنار گذاشتیم و به وظایف‌مان عمل نکردیم و ۴۰۰ میلیون دلاری که سوریه پرداخت کرده بود، پس دادیم. وجهه ما آسیب دید. بعد از آن، برخی از کشور‌ها می‌خواستند که این سامانه‌ها را از ما بخرند و پس از این جریان آن‌ها پیش خودشان فکر کردند که اگر یک طرف سوم درخواست کند، شاید روسیه این سامانه‌ها را به ما نفروشد. موراخوفسکی معتقد است که این اتفاق را باید پشت سر گذاشت و به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر رژیم صهیونیستی توجه نکرد. این کارشناس نظامی تأکید کرد: ارتش روسیه سه مدل اس ۴۰۰ دارد و بنابراین سامانه‌های اس۳۰۰ ما به پایگاه‌های ذخیره ارسال می‌شوند. در این صورت اگر بخواهیم اجرای آن قرارداد را از سر بگیریم، فکر می‌کنم ظرف دو تا سه ماه بتوانیم سوریه را با آن مجهز کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار