کد خبر: 927859
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
شاخص کل بازار سرمایه در اولین روز از نیمه دوم سال و نزدیکی به موعد انتشار صورت‌های مالی شش ماهه و عملکرد ماهانه شرکت‌ها با افزایش ۴۵۳۳ واحدی به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحد رسید. ارزش کل معاملات بورس تهران و فرابورس نیز بالغ بر بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸۶ هزار و ۴۵۲ نوبت داد و ستد بود.
هادی غلامحسینی
شاخص کل بازار سرمایه در اولین روز از نیمه دوم سال و نزدیکی به موعد انتشار صورت‌های مالی شش ماهه و عملکرد ماهانه شرکت‌ها با افزایش ۴۵۳۳ واحدی به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحد رسید. ارزش کل معاملات بورس تهران و فرابورس نیز بالغ بر بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸۶ هزار و ۴۵۲ نوبت داد و ستد بود.
به گزارش «جوان»، شاخص‌های بازار سرمایه در شرایطی در ماه‌های گذشته بر اساس رشد بهای ارز و همچنین صدور مجوز‌های افزایش قیمت برای برخی از صنایع و شرکت‌ها و ورود نقدینگی جدید به بازار در حال رشد است که اگر فرایند فوق سهم تأمین مالی بازار سرمایه در اقتصاد ایران را بالا نبرد، در عمل نتیجه مطلوبی را که انتظار می‌رود، نخواهد داشت.
رشد بهای سهام شرکت‌ها و صنایع که در نهایت موجب رشد نماگر‌های بازار سرمایه می‌شود، دلایل و ریشه‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد به‌طور مثال امکان دارد در اثر سیاست‌های ارزی و بودجه‌ای دولت بهای ارز افزایش یابد و در رهگذر این رویداد شرکت‌های صادرات‌محوری، چون پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها در اثر یک عاملی که به فضای درونی شرکت هیچ ارتباطی ندارد با سودآوری قابل‌ملاحظه‌ای از محل تسعیر نرخ ارز روبه‌رو شوند یا اینکه یک شرکت واردات محور در اثر دریافت مجوز افزایش قیمت محصول تولیدی از مراجع مربوطه با رشد سودآوری همراه شود، از این رو علت و ریشه‌های رشد بهای سهام و سو‌دآوری شرکت‌ها و صنایع متفاوت است و کیفیت این رشد‌ها هم متفاوت می‌باشد.
با توجه به توضیحات فوق باید توجه داشت که اتفاقات این روز‌های بازار سرمایه نیاز به تجزیه و تحلیل و کیفیت‌سنجی دارد و باید دید رشد شاخص‌های بورس چه دلیلی دارد و در نهایت تأثیرش بر اقتصاد کلان ایران چه خواهد بود.
صنایع برتر بازار سرمایه یعنی فولاد، پتروشیمی و معدنی و فلزات رنگی و نفت و پالایش همچنان در بازار سرمایه یکه‌تازی می‌کنند، البته تک‌سهم‌های موجود در بازار نیز گاهی رشد‌های ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی هم به نمایش می‌گذارند.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات یک مهرماه ۹۷ با افزایش ۴۵۳۳ واحدی به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن هم با افزایش ۷۹۳ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۷۲۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۴۲۸۸ واحدی به رقم ۱۷۵ هزار و ۹۱۰ واحد دست یافت. شاخص بازار اول در حالی با افزایش ۳۰۹۴ واحدی به رقم ۱۲۱ هزار و ۶۲۱ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم نیز با افزایش ۱۰۲۱۰ واحدی عدد ۳۲۸ هزار و ۷۰۶ واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۲۳ واحدی روی رقم یک هزار و ۹۰۲ واحد متوقف شد که ارزش معاملات بازار فرابورس نیز در حدود ۷۳۴ میلیارد تومان ارزیابی شد. ارزش معاملات خرد سهام در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان و اوراق بدهی نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان و معاملات عمده و بلوکی در حدود ۱۱۹ میلیارد تومان و اوراق تسهیلات مسکن نیز ۵/۴ میلیارد تومان ارزیابی شد.
معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۳۰۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با ۲۵۱ واحد و همراه اول با ۲۲۳ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا با ۵۴ واحد، ایران خودرو با ۲۸ واحد و فولاد خراسان با ۱۸ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از یک هزارو ۳۷۲ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸۶ هزار و ۴۵۲ نوبت داد و ستد بود.
معاملات عمده، بلوکی
و جابه‌جایی‌های مهم
در بازار دو بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد بیش از ۲۶۶ میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) به ارزش بیش از ۵/۶۶ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده این سهم همراه شد.
در عین حال ۱۰ میلیون سهم پتروشیمی فناوران (شفن) به ارزش ۴۸ میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد و ۱۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد. در داروسازی امین (دامین) با معاملات انتقالی کمتر از ۹ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۵/۲ میلیارد تومان رخ داد و در عین حال ۵ میلیون سهم سیمان فارس خوزستان (سفارس) به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار