کد خبر: 927837
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
زیباترین استان ایران در حسرت مسافران
شاید بیشتر ایرانیان وقتی اسم سمنان را می‌شنوند، منطقه‌ای خشک و کم آب را در ذهن خود تصور می‌کنند که همین مسئله را باید جزء مظلومیت‌های این استان زیبا با صد‌ها جاذبه گردشگری دانست....
سجاد مرسلی
شاید بیشتر ایرانیان وقتی اسم سمنان را می‌شنوند، منطقه‌ای خشک و کم آب را در ذهن خود تصور می‌کنند که همین مسئله را باید جزء مظلومیت‌های این استان زیبا با صد‌ها جاذبه گردشگری دانست. استان چهار فصل سمنان با برخورداری از ۱۱۴۷ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، مذهبی و بوم‌گردی از جمله استان‌هایی به شمار می‌آید که اگر از ظرفیت‌های کم نظیرش برای توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار بهره ببرد حتماً به یکی از استان‌های برتر ایران تبدیل می‌شود.

استان سمنان با داشتن ۶۰۰ کیلومتر از مسیر تهران- مشهد به عنوان یکی از پر ترددترین استان‌های کشور در محور غرب به شرق کشور به استناد آمار، در تعطیلات نوروزی و تابستانی و مناسبت‌ها شاهد عبور بیش از ۱۵ میلیون مسافر است. استانی که با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی قابل توجهش که برآمده از تاریخ کهن این دیار است، حرف‌های زیادی در زمینه خدمات‌رسانی به گردشگران داخلی و خارجی دارد.

گردشگری نیازمند کارآفرینی

با اینکه سمنان را با تمام ظرفیت‌هایش یکی از توانمندترین استان‌های ایران معرفی می‌کنند، اما حالا بیکاری یکی از معضلات کنونی فراروی این استان شده که باید با تدابیر اصولی این چالش را با شکوفایی ظرفیت‌های موجود بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برطرف کرد. توجه کارآفرینان به صنعت گردشگری در کنار حمایت از ایده‌های نوین می‌تواند به ترویج اشتغالزایی در این بخش کمک کند، کارآفرینی با ارائه طرح‌های مرتبط در این بخش با تحقق این هدف، رونق می‌گیرد، زیرا این راهبرد می‌تواند سمنان را به عنوان قطب مهم گردشگری مطرح کند.

در استان سمنان تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی شده و ۳۴ اقامتگاه بوم‌گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است. همچنین در این استان بیش از ۱۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون ۷۱۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. «کارآفرینی و ارائه طرح‌های مرتبط در بخش گردشگری استان برای افزایش اشتغال رونق می‌گیرد.»این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان است که می‌گوید: «باید مهارت آموزی با افزایش تردد مسافران و رونق بخش گردشگری در استان افزایش یابد.»

علی اصغر جمعه‌ای ادامه می‌دهد: «در سال جاری حدود ۲۰ عنوان همایش مشاغل مرتبط با بخش گردشگری در استان سمنان برگزار و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده حدود ۵ هزار نفر در این بخش در سمنان مشغول به کار شوند.»وی خاطرنشان می‌کند: «سمنان با برخورداری از ظرفیت‌های مهم طبیعی، تاریخی و مذهبی قطب بخش گردشگری در کشور است، اما به دلایل مختلف این ظرفیت‌ها برای کاهش آمار بیکاری در سمنان بهره‌برداری نشده است.»جمعه‌ای با بیان اینکه امروز عرصه جست‌وجو برای یافتن مشاغل پشت میزی تمام شده و باید به دنبال اشتغال از مراجع دیگر بود، ادامه می‌دهد: «گردشگری یکی از این ابزارهاست که می‌تواند اشتغال فراوانی ایجاد کند. توجه کارآفرینان به صنعت گردشگری در کنار حمایت از ایده‌های نوین می‌تواند به ترویج اشتغال در بخش گردشگری کمک کند.»

سمنان هر ماه چهار فصل دارد

هر چند سمنان برای هموطنان همیشه استانی عبوری برای رسیدن به مرقد مطهر حضرت ثامن الائمه (ع) در مشهد مقدس بوده، اما سؤال اینجاست که چرا با قرار داشتن ۳۷۸۴ کیلومتر از راه‌های کشور و وجود سهم ۲۵ درصدی از راه آهن در این استان و تردد ۲۰ میلیونی سالانه مسافران هنوز نتوانسته است ظرفیت‌های فراوان و منحصربه‌فرد برای توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری را در این نقطه از کشور شکوفا کند؟!وجود چهارفصل طبیعت به صورت همزمان از جمله جاذبه‌های اقامتی برای مسافران در استان سمنان است، به طوری که فقط در یک نمونه باید گفت: فاصله مناطق بیابانی و خشک در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدیشهر کمتر از دو ساعت است و باز هم در زمانی کمتر از دو ساعت می‌توان به جنگل دسترسی داشت و در زمانی کمتر از یک ساعت نیز می‌توان به جنگلی از ابر در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود رسید.

جالب است بدانیم اگر مسافری سمنان را مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کند باید آمادگی ورود به شرایط آب و هوایی چهارفصل سال را در یک‌بازه چندساعته داشته باشد. وجود بنا‌های تاریخی از دوره قاجار در سمنان شامل دروازه ارگ و خانه‌های تاریخی، آرامگاه بزرگان عرفان در شاهرود، مسجد تاریخانه بازمانده از اولین دوران مسجدسازی در ایران، حضور زنجیروار کاروانسرا‌های دست‌نخورده از غرب تا شرق استان و در حاشیه جاده عبوری و وجود برج و محراب و حمام و موزه‌های غنی و تاریخی، جاذبه‌هایی برای استان سمنان به وجود آورده است که هر علاقه‌مندی را متحیر می‌کند.

کویر، جنگل، مناطق خشک و بیابانی، مناطق سرسبز و جمیع اضداد طبیعت را یکجا می‌توان در مسافتی به ابعاد ۲۰ کیلومتر مربع در استان سمنان مشاهده کرد. طبیعت بکر و دست نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستان‌های این استان نیز جالب توجه است، به طوری که با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزاد و مهدیشهر می‌توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی کمتر از ۲۰ کیلومتر داشت. در شهرستان شاهرود نیز که «جنگل ابر» آن زبانزد همه است، می‌توان در مناطق رضاآباد و خارتوران، طی مسیر در مناطق کویری را تجربه کرد. شهرستان گرمسار شهر خورشید تابان نیز با جاده سنگفرش که یادگار گذشتگان و مسیر تاریخی ابریشم است، جاذبه‌های فراوانی دارد.

کمی آنطرف‌تر و در اطراف آهوان چند روستای پایکوهی معروف به «کلاته» وجود دارد که با باغ‌ها، کشتزار‌های مختلف و استخر‌های آبیاری مناظر زیبایی را خلق می‌کند. در کنار جاذبه‌های طبیعی، وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام «رباط سنگی انوشیروانی» و «کاروانسرای شاه عباسی» بر اهمیت این منطقه افزوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار