کد خبر: 927745
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
رسانه‌ها درباره حادثه تروریستی ایران چه نوشتند؟
حمله تروریستی صبح دیروز به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز که به شهادت جمعی از هم‌وطنان‌مان انجامید، در رسانه‌های جهان بازتاب داشت، اما بسیاری از رسانه‌های غربی و عربی از به‌کار بردن واژه تروریستی برای این حمله خودداری کردند.
جوان آنلاین: حمله تروریستی صبح دیروز به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز که به شهادت جمعی از هم‌وطنان‌مان انجامید، در رسانه‌های جهان بازتاب داشت، اما بسیاری از رسانه‌های غربی و عربی از به‌کار بردن واژه تروریستی برای این حمله خودداری کردند.

رسانه‌های غربی یک‌بار دیگر با شیطنت‌های خاص خود تلاش کردند تا اذهان عمومی را از واقعیت اتفاق افتاده منحرف کنند. این منابع خبری به‌جای اینکه از عبارت «حمله تروریستی» برای پوشش این رویداد استفاده کنند، صرفاً از لفظ «حمله مسلحانه» یا «حمله افراد مسلح» استفاده کرده‌اند و برخی رسانه‌های فرامنطقه‌ای دیگر هم به انتشار گزارش‌های خبری و تصویری این حادثه اشاره کردند و آن را تروریستی خواندند.


وبسایت شبکه «بی بی سی» که از نخستین رسانه‌های انتشار‌دهنده این خبر بود در صفحه خود این حادثه تروریستی را این‌گونه منتشر کرد: «طبق گزارش رسانه‌های دولتی ایران، افراد مسلح به‌روی رژه ارتش ایران در شهر اهواز واقع در جنوب غربی این کشور آتش گشوده و چندین نفر را از جمله غیرنظامیان کشته و دست‌کم ۲۰ نفر دیگر را نیز زخمی کردند.» این در حالی است که «راب ماکر»، سفیر انگلستان در ایران در توییت خود حادثه اهواز را تکان‌دهنده خواند و عنوان کرد: تروریسم درهرکجا که رخ می‌دهد بایستی محکوم شود. وی در ادامه پیام خود به قربانیان این حادثه تسلیت گفت. خبرگزاری «فرانسه» نیز به دنباله‌روی از «بی‌بی‌سی» این حادثه تروریستی را «حمله» توصیف کرد و نوشت: «رسانه‌های دولتی ایران گزارش کردند که شبه‌نظامیان به یک رژه نظامی در جنوب غربی ایران در روز شنبه حمله کرده و دست‌کم هشت نظامی را کشته و حدود ۲۰ نفر دیگر را نیز زخمی کردند.»


خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت: «خبرگزاری ایرانی اعلام کرد که هشت نیروی سپاه در حمله کشته شدند. افراد مسلح به رژه ارتش ایران در منطقه نفت خیز جنوب غربی ایران حمله و دست‌کم هشت نفر از اعضای سپاه پاسداران را کشته و ۲۰ نفر دیگر را نیز زخمی کرده‌اند.»


شبکه خبری «دویچه ووله» آلمان نیز گزارشی درباره این حمله تروریستی منتشر کرد، اما این شبکه نیز با دنباله‌روی از دیگر رسانه‌های غربی اصلاً اشاره‌ای به تروریستی بودن این حمله نداشت و فقط نوشت: «به‌دنبال تیراندازی در رژه نظامی در جنوب غربی ایران، تلفاتی نیز گزارش شد.» این گزارش ادامه می‌دهد: «حمله‌کنندگان ناشناس به روی رژه ارتش در شهر اهواز در جنوب غربی ایران آتش گشودند و چندین کشته و زخمی در این حمله گزارش شده است.»


سایت خبری الوقت هم با اشاره به اینکه در ایران عوامل یک گروهک تروریستی، حاضران در مراسم رژه نیرو‌های مسلح در شهر اهواز را به گلوله بستند، عنوان کرد؛ در مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز چند عنصر مسلح، حاضران در این رژه را به گلوله بستند. گزارش‌های اولیه از این حادثه تروریستی حاکی از این است که شماری به شهادت رسیده یا زخمی شده‌اند. رأی الیوم قطر در گزارشی مبسوط به این تعداد کشته و زخمی‌های این حادثه تروریستی پرداخت و نوشت؛ پس از روی دادن این حادثه و به عهده گرفتن مسوولیت آن از سوی گروه‌های الاحوازیه و داعش، این پوتین بود که برای همکاری با ایران در مبارزه با تروریستم اعلام آمادگی کرد.


این گزارش با اشاره به اینکه ۲۵ نفر از جمله زنان و کودکان در این حمله به شهادت رسیدند، افزود: تهران سازمان‌های بیگانه را در ورای این حادثه متهم کرده است. کما اینکه خبرگزاری اعماق (داعش) مسوولیت این حمله را هم بر عهده گرفته است.


شبکه «الجزیره» قطر نیز گزارشی در وبسایت خود در این رابطه منتشر کرد، اما فقط نوشت: حمله مسلحانه مرگبار رژه نظامی در ایران را هدف گرفت. رسانه‌های دولتی ایران گزارش کردند که پس از آنکه افراد مسلح از پشت به رژه ارتش در اهواز تیراندازی کردند، چندین نفر زخمی و کشته شده‌اند.


خبرگزاری رویترز با اشاره با انتشار گزارشی با عنوان «حمله اهواز از سوی دو کشور حاشیه خلیج‌فارس آموزش داده شده است» عنوان کرد: یک مقام نظامی ایران معتقد است که حمله روز شنبه اهواز از سوی دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس آموزش داده شده است که از حمایت‌های آمریکا و اسرائیل برخوردارند.


رویترز در ادامه با انتشار گفت: وگویی از یک مقام نظامی ایران (ابوالفضل شکارچی) آورده است؛ این حمله به دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل (موساد) مرتبط است.


الشرق الأوسط با اشاره به اینکه تعداد کشته و زخمی‌های این حادثه در حال افزایش است، در گزارشی که با تصاویر و فیلم‌هایی از این حادثه همراه بود، عنوان کرد؛ داعش مسوولیت این حادثه را بر عهده گرفته است.


الشرق الاوسط در ادامه به گزارش خبرگزاری‌ها و سخن مقامات ایران اشاره کرد و افزود: مقامات ایرانی معتقدند که این اقدام تروریستی از سوی آمریکا حمایت شده است.


کما اینکه ظریف وزیر خارجه ایران در توییتی به این موضوع هم اشاره کرده است.
این استاندارد دوگانه در حالی از سوی رسانه‌های جریان غالب غربی به‌کار بسته شده که ساده‌ترین حملات در کشور‌های غربی توسط این رسانه‌ها با عنوان تروریستی مخابره می‌شوند.


با این وجود، برخی از رسانه‌های بین‌المللی از این جریان مسلط در رسانه‌های غربی پیروی نکرده و به تروریستی بودن این حمله اشاره کرده‌اند که از آن میان می‌توان به خبرگزاری «کیودو» ژاپن، خبرگزاری «تاس» روسیه و شبکه خبری «یورونیوز» اشاره کرد.


خبرگزاری «کیودو» ژاپن در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد نوشت: «چندین نفر در حمله تروریستی به رژه در ایران کشته شده‌اند. این را تلویزیون دولتی ایران گزارش کرده است.» خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به واکنش‌های داخلی و خارجی این حمله تروریستی پرداخت و از محکومیت این اقدام توسط برخی کشور‌ها و مقامات دولتی نوشت. این خبرگزاری به واکنش ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اشاره کرد که در پیامی به حسن‌روحانی، همتای ایرانی خود ضمن همدردی و تسلیت، ابراز امیدواری کرد که «تمامی عوامل این اقدام جنایتکارانه و خونین مجازات شوند.» همچنین وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای حمله مذکور به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز را محکوم و با خانواده‌های قربانیان این حمله همدردی کرد.


حسن کریم الکعبی، نایب رییس اول پارلمان عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله به نیرو‌های ارتش و سپاه ایران در جریان برگزاری رژه در شهر اهواز را تقبیح و محکوم می‌کنیم.


شبکه خبری «یورو نیوز» در گزارش خود نوشت: «چندین نفر در حمله تروریستی به رژه نظامی در ایران کشته شدند. افراد مسلح ناشناسی حین یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غربی ایران به روی مردم آتش گشوده و چندین نفر کشته شدند.».
اما آنچه از بازتاب حمله تروریستی در ایران در رسانه‌های خارجی عجیب بود حمایت برخی از رسانه‌های عربی از تروریست‌ها بود.


برخی رسانه‌های عربستانی و اماراتی با ابزار خوشحالی این حادثه را انتقال نبرد به ایران تفسیر کردند و «عبدالخالق عبدالله» مشاور سیاسی «محمد بن زاید» ولیعهد امارات در واکنش به حمله تروریستی اهواز در توییتی نوشت: حمله به یک هدف نظامی، اقدام تروریستی نیست و انتقال نبرد به داخل ایران یک تصمیم علنی است.


دو شبکه سعودی و اماراتی «العربیه» و «اسکای‌نیوز» هم در پوشش خبری از حمله تروریستی اهواز، آن را «حمله مسلحانه» توصیف کردند و از به‌کار‌گیری لفظ «تروریستی» خودداری کردند.


شبکه العربیه در گزارش خود از این حادثه با تیتر «ایران... ده‌ها کشته در حمله‌ای که یک رژه نظامی در اهواز را هدف گرفت» نوشت: تلویزیون ایران اعلام کرد که حمله‌ای به یک رژه نظامی در اهواز در جنوب غرب ایران، به کشته شدن ۲۴‌نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد.


همزمان شبکه خبری اسکای نیوز عربی که از امارات پخش می‌شود، در خبری مشابه، از توصیف حادثه به «حمله تروریستی» خودداری کرد و در خبری شبیه به العربیه با تیتر «کشته شدن عناصری از سپاه پاسداران ایران در حمله اهواز» نوشت که هشت عضو سپاه پاسداران ایران در پی حمله‌ای به یک مراسم نظامی در اقلیم اهواز در جنوب غرب ایران کشته شدند.


این دو شبکه حتی به نقل از مقامات و مسوولان جمهوری اسلامی ایران یا حتی به نقل از تلویزیون ایران هم این حادثه را تروریستی اعلام نکردند و حتی به اینکه گروهک «الاحوازیه» مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته هم اشاره نکرده‌اند.


اما بر خلاف امارات و عربستان، روز گذشته عراق این اقدام را محکوم کرد. پارلمان عراق حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد و «حسن کریم الکعبی» معاون اول «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز، از وقوع این حادثه و کشته‌شدن شماری از نیرو‌های نظامی و غیر نظامی ابراز تأسف کرد.


به گزارش خبرگزاری «معلومه» عراق، کعبی در این بیانیه تأکید کرد: ما با شهروندان همسایه خود، جمهوی اسلامی ایران ابراز همدردی می‌کنیم و در سختی‌هایشان در کنار آن‌ها می‌ایستیم و امیدواریم امنیت و صلح همه ملت‌های جهان را فرا بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار