کد خبر: 927514
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷
واشنگتن، ضمن اعلام تحریم‌هایی علیه روسیه، پکن را هم با تشبث به قانون ضد تروریستی کاتسا مورد هدف قرار داد تا دولت ترامپ فعلاً هم در عرصه اقتصادی و هم امنیتی شمشیر را برای دو ابرقدرت رقیب خود از رو بسته باشد.
واشنگتن، ضمن اعلام تحریم‌هایی علیه روسیه، پکن را هم با تشبث به قانون ضد تروریستی کاتسا مورد هدف قرار داد تا دولت ترامپ فعلاً هم در عرصه اقتصادی و هم امنیتی شمشیر را برای دو ابرقدرت رقیب خود از رو بسته باشد.
در پی خرید ۱۰ فروند جنگنده سوخوی ۳۵ و سامانه پدافند هوایی اس۴۰۰ از روسیه از سوی یک سازمان دولتی چینی، امریکا این سازمان و مدیر آن را تحریم کرد آن هم چند روز بعد از افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری دولت ترامپ علیه چین که البته با مقابله به مثل ۶۰ میلیارد دلاری چینی‌ها روبه‌رو شده بود. تحریم‌های جدید ارتباط سازمان توسعه تجهیزات چین و رئیس آن را با بازار امریکا و شبکه بانکی این کشور قطع می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا خبر داد که کشورش بخش توسعه تجهیزات (EDD) در وزارت دفاع چین را به دلیل خرید جنگنده‌های سوخوی اس‌یو ۳۵ و سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه تحریم کرد.
هدر نائورت گفته که «لی شانگفو» مدیر بخش توسعه تجهیزات را هم به دلیل خرید از شرکت تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه تحریم می‌کند. این شرکت قبلاً به دلیل حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در فهرست کاتسا قرار گرفته بود.
براساس این تحریم‌ها، تمام دارایی‌های بخش توسعه تجهیزات و دارایی‌های لی در امریکا توقیف می‌شود و دسترسی نهاد تحت امر او به بازار‌های مالی جهانی محدود خواهد شد.
تحریم‌های جدید امریکا همچنین ۳۳ فرد و مؤسسه مرتبط با ارتش و نیرو‌های امنیتی روسیه را شامل می‌شود.
ایگور کوروبوف، رئیس سازمان امنیت ارتش روسیه (GRU) و قائم‌مقام او، سرگئی گوسینوف از جمله این افراد هستند.
شرکت «اوبورون‌لوگیستیکا» وزارت دفاع روسیه که در حوزه تأمین تجهیزات فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین شرکت هواپیماسازی روسیه (KNAAP) هم از جمله شرکت‌هایی هستند که به فهرست تحریم‌ها افزوده شده‌اند.
امریکا: هدف روسیه است نه چین!
ساعاتی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اختیارات خود را در قانون تحریمی «کاتسا» علیه روسیه به وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری واگذار کرد، مقام‌های دیپلماتیک از بسته تحریمی علیه چینی‌ها و روس‌ها رونمایی کردند.
در واقع این نخستین باری است که دولت ترامپ در چارچوب قانون کاتسا یک کشور ثالث را به خاطر خرید تسلیحاتی تحریم می‌کند. کاتسا یا «قانون مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم» سال ۲۰۱۷ به منظور هدف گرفتن روسیه، ایران و کره‌شمالی از طریق تحریم‌های سیاسی و اقتصادی تصویب شد. وزارت خارجه امریکا گفته که کاتسا، روسیه را به دلیل «تهاجم به اوکراین، الحاق کریمه، نفوذ و حملات سایبری، دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ روسیه و سایر اقدامات مخرب» هدف می‌گیرد.
به گفته نائورت، تحریم‌های کاتسا در این زمینه به منظور تضعیف قابلیت‌های دفاعی کشور خاصی اعمال نشده و هدف این تحریم‌ها تحمیل هزینه به روسیه به دلیل رفتار‌های مخربش است.
او ادعا کرد: هدف نهایی این تحریم‌ها روسیه است و تحریم علیه این نهاد چینی صرفاً مسکو را هدف گرفته است نه پکن یا ارتش آن را.
واکنش روسیه و چین
معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های امریکا به واشنگتن هشدار داد این‌گونه بازی کردن با آتش یک اقدام احمقانه و خطرناک است.
ریابکوف در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه روسیه انتشار یافت، گفت: ما به عاملان این ماشین تحریم‌ها در واشنگتن توصیه می‌کنیم دست‌کم به صورت ظاهری تاریخ ما را بخوانند و دست از این‌گونه اقدامات بیهوده بردارند.
وی افزود: آنچه برای آن‌ها خوب است این است که مفهوم ثبات جهانی را که با این دست تشدید تنش‌های غیرمحتاطانه در روابط امریکا و روسیه متزلزل می‌شوند، به خاطر داشته باشند. بازی کردن با آتش احمقانه است، زیرا می‌تواند خطرناک شود. این دیپلمات روسی گفت: هر دور جدید از تحریم‌ها علیه مسکو ثابت می‌کند که دور قبلی تحریم‌ها غیرمؤثر بودند.
وی افزود: «لیست‌های سیاه متعددی که امریکا ارائه می‌کند، هر چه بیشتر با یکدیگر همپوشانی پیدا می‌کنند. این مسخره، اما درست است. ما حتی می‌توانیم ببینیم که چه هیجانی سیاستمداران امریکا را فرا می‌گیرد در حالی که آن‌ها زندانی اعتقادات‌شان به این استثناگرایی بوده و امید دارند که می‌توانند تنها با افزایش کمی از فشار، شرایط‌شان را به روسیه تحمیل کنند. هیچ کس نخواهد توانست این کار را انجام دهد».
در همین راستا وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که قویاً از امریکا می‌خواهد که این تحریم‌ها را علیه ارتش چین بردارد در غیر این صورت عواقب آن را بپذیرد.
گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه خود در پکن اظهار کرد که پکن با این تحریم‌ها مخالف است.
وی گفت: اقدامات طرف امریکایی نقض اصول اولیه روابط بین‌المللی است. اقدامات طرف امریکایی روابط میان نیرو‌های مسلح چین و امریکا را تضعیف می‌کند.
این سخنگو تأکید کرد: همکاری میان روسیه و چین از جمله در حوزه‌های دفاعی نقض قوانین بین‌المللی و علیه کشور ثالثی نیست. پکن به ارتقای روابط با مسکو به‌رغم تحریم‌های امریکا ادامه می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار