کد خبر: 927341
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
امام جمعه اهل سنت بیجار:
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: برای اثرگذاری جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید همه پای کار بیایند.

ماموستا عبدالسلام محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جوان در بیجار اظهار داشت: امروزه با گسترش زندگی ماشینی و کم‌رنگ شدن معنویات در وجود انسان‌ها، غبار فراموشی بر پیکره‌ی این واجب دینی نشسته و حتی برخی انسان‌های مومن و با تقوا نیز در اجرای آن دچار تعلل شده و اندکی عقب‌نشینی می‌کنند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر صرفاً وظیفه و تکلیف قشر خاصی از جامعه نیست، بلکه هر انسان مکلفی، طبق امر خداوند متعال این تکلیف مهم را بر عهده داشته و باید همانند دیگر امور واجب به آن اهتمام ورزد در واقع هم آحاد مردم، هم حاکمیت و هم علمای ما در اجرای درست آن نقش دارند.

وی گفت: بخشی از فریضه امر به معروف و نهی از منکر به حاکمیت برمی‌گردد که باید با وضع قوانین موجود زمینه برخورد با افرادی که منکرات را در جامعه اشاعه می‌دهند داشته باشد در ادامه علما هم وظیفه روشنگری عامه مردم را دارند.

ماموستا محمدی ادامه داد: روحانیون در ترویج این فریضه الهی نقش بسزایی دارند و لازم است تمام توان خود را برای اشاعه فرهنگ و فریضه امر‌ به‌ معروف و نهی‌ از منکر در جامعه به کار گیرند و با ترویج آموزه‌های دینی در جامعه بویژه در بین نسل جوان راهگشای مشکلات آنها باشند.

وی با بیان اینکه بین مصلح و صالح فرق است، گفت:  انسان تا زمانی که صالح باشد همه آن را دوست دارند اما هنگامی که مصلح شد و خواست جدای از اینکه خودش خوب است دیگران را هم به خوبی تشویق و از بدی نهی کند مورد هجمه مخالفین قرار می‌گیرد که این مایه تاسف است.

امام جمعه اهل سنت بیجار تصریح کرد: البته امر کردن به کارهای خوب و نهی کردن افراد از کارهای بد آداب و شرایطی دارد یعنی کسی می‌توانـد امر به معروف و نهی از منکر کند که خود به آنچه امر می‌کند عمل کند و از آنچه نهی می‌کند اجتناب ورزد.

ماموستا محمدی یادآور شد: برای اثرگذاری جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید همه پای کار بیایند.

وی گفت: باید بدانیم که اثرات منکرات در جامعه، همه افراد جامعه را تهدید می‌کند و جامعه همانند کشتی است که اگر یک نفر دست به تخریب بزند، خطرات آن برای همه خواهد بود، اما برخی از مکاتب مادی و انسان محور معتقد هستند که اثرات یک کار فقط به خودشان برمی‌گردد و آن را آزادی خصوصی و شخصی خود می‌دانند.

محمدی اذعان داشت: اما باید بدانیم اسلام مخالف آزادی شخصی نیست ولی چون عده‌ای پا را فراتر گذاشته‌اند که تبعات کارشان کل افراد جامعه را درگیر می‌کند نیازمند امر به معروف کردن و نهی از منکر کردن هستند.

ماموستا محمدی عنوان کرد: ستاد امر به معروف از نظر قانون وظایفی دارد لذا انتظار می‌رود با افراد دانه درشت در مسئله فساد برخورد کند.

وی افزود: مطمئنا بیشتر مفاسد اقتصادی و اخلاقی که امروز در جامعه ما وجود دارد از جمله اختلاس، رانت‌خواری، رشوه‌گیری و ... نتیجه توجه نکردن به این فریضه دینی است پس امروز مقابله با دانه‌درشت‌های مفاسد اقتصادی در جامعه اصلی‌ترین وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه اهل سنت بیجار تاکید کرد: برخلاف اعتقاد عده‌ای باید توجه کرد که منکرات صرفاً در حجاب و ظاهر افراد خلاصه نمی‌شود، امر به معروف و نهی از منکر شامل نهی انسان‌ها از همه اعمال منکر و دعوتشان به اعمال خیر است، این موضوع چیزی نیست که تنها در خیابان یا در گوشه‌های شهر کمین کرده باشد، بلکه وسعتی به اندازه‌ حیات بشریت دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر