کد خبر: 927322
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
ادامه شیطان‌سازی غرب از روسیه
یک روز پس از آنکه یک روزنامه سوئیسی مدعی جاسوسی کارمندان روسی دفتر ژنو از این کشور شد، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو کرملین را تهدید به استفاده از «دفاع جمعی» سایبری کرد
یک روز پس از آنکه یک روزنامه سوئیسی مدعی جاسوسی کارمندان روسی دفتر ژنو از این کشور شد، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو کرملین را تهدید به استفاده از «دفاع جمعی» سایبری کرد تا تبلیغات ضد روسی غرب همچنان با شدت ادامه پیدا کند؛ تبلیغاتی که یک بال آن را لندن با ادعای حمله شیمیایی روس‌ها به یک جاسوس سابق خود در خاک انگلیس پیش می‌برد و یک بال دیگرش را امریکا با ادعای دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و حالا ادعای دخالت در همه‌پرسی مقدونیه‌ای که به دنبال عضویت در ناتو و اتحادیه اروپاست.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با آکسیوس با اشاره به بند ۵ اساسنامه ناتو درباره دفاع جمعی که اگر یکی از این اعضا هدف حمله قرار بگیرد، در واقع حمله علیه همه اعضا تلقی می‌کند، تصریح کرد: البته چنین چیزی خودکار نیست و بستگی به ماهیت و خصوصیات حمله سایبری دارد. ما هرگز مشخصاً نمی‌گوییم که چه زمان بند ۵ را اجرایی می‌کنیم. استولتنبرگ گفت: این ائتلاف اقدام به تقویت امنیت سایبری خود کرده و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش قابلیت‌های خود برای حمله سایبری است. ماه ژوئیه ناتو در بیانیه‌ای بعد از اجلاسش در بروکسل اعلام کرد که این ائتلاف در صورت مواجهه با یک جنگ هیبریدی بند ۵ مربوط به دفاع جمعی را اجرایی خواهد کرد. کشور‌های هم‌پیمان عضو ناتو چندین سال است که مشغول تقویت همکاری در حوزه‌های دفاعی بوده‌اند. از سال ۲۰۰۸ این ائتلاف شروع به اجرای یک رزمایش دفاع سایبری نیز کرده است. در سال ۲۰۱۶ اعضای این ائتلاف نخستین بار فضای سایبری را نیز به عنوان یک حوزه عملیات دفاعی در کنار حوزه‌های زمین، هوا و دریا به رسمیت شناختند.

اتهام جاسوسی در سوئیس

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در واکنش به انتشار اتهامات ضد روسی و جاسوسی در یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اینکه کارمندان زیاد روس بیانگر توجه روسیه به همکاری با سازمان ملل و نهاد‌های ویژه است، گفت: صرف واقع شدن هیئت روس در مقابل دفاتر صلیب سرخ بین‌المللی و سازمان ملل تأییدی بر این مسئله نیست که کارمندان این هیئت در فعالیت‌هایی مغایر با کار‌های سازمان ملل فعالیت می‌کنند. ما چنین اتهاماتی را نامعقول و با انگیزه سیاسی می‌دانیم. روزنامه سوئیسی سونتاگ تسایتونگ روز یک شنبه مدعی شده بود که هر چهار نهاد روس در سوئیس جاسوس هستند: این اتهام بر مبنای این حقیقت استوار است که هیئت روسیه در ژنو بیش از ۲۰۰ کارمند دارد و این هیئت از نظر جغرافیایی در نزدیکی دفتر سازمان ملل در ژنو و دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ واقع شده است.

از سوی دیگر جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا در آستانه سفر به مقدونیه، روسیه را به تلاش برای دخالت در همه‌پرسی این کشور اروپایی متهم کرد. پارلمان مقدونیه هشتم مهرماه را به عنوان تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» تعیین کرده است تا زمینه را برای پایان نزاع چندین ساله مقدونیه با یونان و پیوستن این کشور به ناتو و اتحادیه اروپا فراهم کند. سفر هفته آینده ماتیس در آستانه همه‌پرسی مقدونیه انجام می‌شود. ناتو در ماه ژوئیه رسماً از مقدونیه دعوت کرد به این اتحاد نظامی ملحق شود. وزیر دفاع امریکا در سخنانی در پنتاگون ضمن طرح اتهام علیه روس‌ها اظهار داشت: «به مقدونیه می‌روم تا آشکارا بیان کنم که با مردم آن کشور هستیم.»

خطر شیطانی جلوه دادن روسیه

برنده جایزه صلح نوبل هشدار داد، سپر بلا کردن روسیه که غرب به شدت از آن حمایت می‌کند، یک اقدام غیرقابل توجیه است، چراکه این کار جهان را به دوران جنگ سرد بازمی‌گرداند و آن را در آستانه یک فاجعه قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، مایرید ماگوآیر، برنده جایزه صلح نوبل در مطلبی نوشت: روسیه به تازه‌ترین قربانی «هیجان یکدیگر را مقصر دانستن» تبدیل شده است که امریکا و متحدان غربی‌اش در تلاشند بودجه نظامی رو به افزایش خود را با این کار توجیه کنند. تمامی ارتش‌ها باید دشمنی داشته باشند تا وجود آن‌ها ضروری فرض شود. مردم باید متقاعد شوند که انجام دادن اقدامی برای تضمن آزادی کشورشان لازم و ضروری است. این فعال صلح افزود: آنچه ظاهراً سران غربی را عصبانی کرده، دورنمای از دست دادن سلطه و برتری درک شده‌شان و هژمونی جهانی‌شان در مقابل ظهور قدرت هایی، چون روسیه و چین است. آیا ما حقیقتاً باور داریم که متحدان غربی قرار است قدرت‌های خود را تسلیم کنند؟ نظر من این است که آن‌ها به راحتی چنین کاری انجام نخواهند داد.

روسیه درباره سقوط هواپیمای مالزی سند رو می‌کند

سخنگوی وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران گفته که اتهام دخالت روسیه در سرنگون شدن بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در جنوب شرق اوکراین غیرقابل قبول است و برای اثبات این موضوع شواهدی وجود دارد. به گزارش اسپوتنیک، ایگور کوناشنکوف گفته که اسنادی ارائه خواهد شد که به وضوح اتهام دخالت روسیه درباره هدف قرار دادن این هواپیمای مسافربری توسط سامانه موشکی «بوک» را رد می‌کند. نیکولای پارشین، رئیس دفاعی موشک و توپخانه نیرو‌های مسلح روسیه نیز گفت: موشکی که هواپیمای مالزیایی را مورد هدف قرار داده است در سال ۱۹۸۶ در حومه مسکو تولید شده است و سپس به بخش نظامی اوکراین انتقال داده شد. وی افزود: پس از انتقال موشک به اوکراین، این موشک دیگر در روسیه مورد استفاده قرار نگرفت. سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین فیلم‌های ارائه شده از موشک «بوک» را به کمیسیون بین‌المللی به عنوان مدرک در مورد اصابت این موشک به هواپیمای مالزیایی غیر واقعی خواند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار