«تقلیلگرایی دینی» که با مفاهیمی مانند «عفتزدایی» از جامعه همپوشانی دارد، از اهداف مهم یک جریان سیاسی در داخل کشور به شمار میآید که اوج تلاش برای پیادهسازی آن را میتوان در دهه نخست ماه محرم هر سال مشاهده کرد و از آن تحت عنوان «محرمزدایی» یاد کرد. حرکت در مسیر تحقق این اهداف از محوریترین فعالیتهای این جماعت میباشد که خود را «مدافع آزادی بیان» و «حامی توسعه سیاسی» میدانند. پرداختن به رویکرد رسانهای این جماعت در مقابل پدیدههای مذهبی مانند عاشورا (چه در شرایط فعلی و چه در زمان حاکمیت اصلاحات بر قوه مجریه) تصویری واقعی از نوع باورهای اعتقادی، معرفتی و سیاسی پیش روی جامعه قرار میدهد چراکه هر سال با آغاز ماه محرم، اقدامات این جماعت جهت «دینزدایی از جامعه» گستره بیشتری به خود میگیرد و تلاش میشود تا مراسم عزاداری امام حسین (ع) شکوه سالهای قبل را نداشته باشد. باور جماعت تجدیدنظرطلب داخلی طی سالهای اخیر آن بوده که اگر نگرش مردم از «عاشورا» و «مهدویت» با ابزارهای مختلف دچار تردید شود، از یکسو روحیه مقاومت مردم در مواجهه با دشمن تضعیف میشود و از سوی دیگر فرهنگ ایستادگی در برابر غرب (که به واسطه آن کشور از تلاطم و توطئههای ۴۰ ساله به سلامت گذشته)، ماهیت خود را از دست میدهد و موجودیت نظام مورد تهدید واقع میشود، مهمتر اینکه تلاش میشود در همین جهت ایدئولوژی انقلاب اسلامی دچار تزلزل جدی شود. به ادبیات بهتر جریان مورد اشاره داخلی با همراهی و حمایت ضدانقلاب، مبانی فکری- اعتقادی مردم را در طول چهار دهه اخیر مورد شدیدترین حملات قرار داده چراکه باور دارند اگر پرچم عزای سیدالشهدا (ع) برچیده شود، به همان میزان جامعه آماده پذیرش فرهنگ غربی با مصادیق مهمی مانند لاابالیگری و برهنگی خواهد شد؛ جامعهای که شأنیت را برهنگی و بیعفتی میداند، فرهنگ دفاع مقدس را تحجر میداند و کشوری که فرهنگ عاشورایی را عقبگرد میداند در مقابل تهاجم دشمن (چه سخت، چه نرم) منفعل بوده و عقد هر نوع قرارداد استعماری را ننگ آور نمیداند.
شبههپراکنی گسترده
همگام با هتاکی نسبت به وقایع و رویدادهای روز عاشورا، جماعت غربگرا و غربباور ایجاد شبهات فراگیر را نیز مورد توجه قرار دادهاند که از بارزترین نمونهها طی چند سال اخیر میتوان به ایجاد شبهه درباره توزیع غذای نذری، مخارج هیئت و پیادهروی اربعین اشاره کرد. آنها ضرورت سرازیر شدن مخارج غذاهای نذری و مخارج هیئات مذهبی به جیب مردم مستضعف و تهیدست را در فضای مجازی مطرح میکنند، اما در مقابل از صرف میلیاردها دلار هزینهای که جماعت غربزده برای رفتن به ترکیه، مالزی، گرجستان و... در قالب سفرهای تفریحی صرف میشود حرفی به میان نمیآورند. استراتژی «تحریف» بر پایه تغییرات اساسی در مباحث پیرامون قیام امام حسین (ع) نیز بعد دیگری از رفتار این جریان است به گونهای که علل و عوامل به وجود آمدن این قیام انسانی را موضوعات خلاف واقع جلوه دهند. بدین معنا که «تغییرات بنیادین در باورهای ارزشی و اعتقادی مردم» در پوشش «استحاله فرهنگی و اعتقادی» تاکنون از سوی این جماعت دنبال شده است. بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها نسبت به «دینزدایی» هشدار دادهاند، کمااینکه ایشان اخیراً با اشاره به وجود برنامههای گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهمترین وظیفه روحانیون را «مقابله با نقشه دینزدایی و عفتزدایی» دانسته و بیان میکنند: «حوزههای علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.» حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اهمیت «وظیفهشناسی» و «موقعیتشناسی» در کار تبلیغ و بیان مسائل دینی خاطرنشان کردند: «اگر وظیفه بهدرستی شناخته نشود، علم، تقوا و حتی شجاعت نیز اثر مثبت و مورد انتظاری نخواهد داشت.» از سوی دیگر در آیه ۴۵ سوره اعراف خداوند متعال میفرمایند: «الَّذینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ کافِرُونَ؛ آنهایى که از راه خدا باز میدارند و آن را کج مىطلبند (به شبهه راه راست مردم را کج مىکنند) و آنها به قیامت ایمان ندارند.» همانطور که اشاره شد نظام سلطه و جریان ضدانقلاب، رویگردانی مردم از دین اسلام به واسطه تضعیف «عاشورا- مهدویت» را مساوی با جداسازی مردم از انقلاب اسلامی که بر پایه مبانی عاشورایی و مهدوی بنا شده است میدانند، بر همین اساس «لیبرالیزه کردن جامعه» و «تغییر فضای ارزشی جامعه» به وسیله تضعیف ارزشهای اسلامی و انقلابی را به ویژه در ایام محرم مورد توجه قرار میدهند، از سوی دیگر «تضعیف غیرت و تعصب دینی» در جامعه با حرمتشکنی و قداستزدایی از مقدسات دینی را مورد توجه قرار داده است، به همین دلیل بارها تئوریسینهای این جناح از غیرت دینی به عنوان یکی از رذایل اخلاقی یاد کردهاند. از مصادیق هجمه و تخریب جماعت غربزده در قالب تخریب- تحریف میتوان در لابهلای سخنان تئوریسین این طیف مشاهده کرد. سعید حجاریان تئوریسین این جناح در سال ۹۳ با انتشار یادداشتی در روزنامه آرمان، تحت عنوان «فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین» تلاش کرد تا با دستاویز قراردادن چند مسئله ازهمگسیخته و با پراکندهگویی، باز هم به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اهانت کند. وی در بخشی از این توهیننامه نوشته است: «نظرات آقای صالحینجفآبادی که کوشیده است امام حسین (ع) را به عنوان یک شخصیت حسابگر و حرکت او را به یک حرکت صددرصد عقلانی معرفی کند، معقول نیفتاد». روزنامه صبح امروز که با مدیریت حجاریان منتشر میشد نیز در فروردین ۱۳۷۹ مینویسد: «قیام امام حسین (ع) و سپاه امام مانند سپاه یزید اهل خشونت و فاقد تحلیل عقلانی بودند.» اکبرگنجی نیز که مصیبتهای اهل بیت (ع) در روز عاشورا و فجایع آن روز را نتیجه خشونت و جنگهای بدر و حنین اعلام کرده بود! در مقالهای در همین روزنامه با عنوان «خون به خون شستن محال آمد محال»، آشکارا به قیام حسینی (ع) و عملکرد امیرالمؤمنین امام علی (ع) جسارت میکند و مینویسد: «پیامبر در بدر و حنین و... شمشیر زد...، اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟ … خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوههایی جز خشونت به بار نمیآورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل میداند، دست به خشونت بزند و درصدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.» هاشم آغاجری هم در سال ۸۱ میگوید: «نویسندگان نامه به امام حسین (ع) میگویند: این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است، لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در رأس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد، نامشروع است.» نجفقلی حبیبی عضو حزب مشارکت در سال ۹۵ و در برنامه زنده تلویزیونی موج دیگری از تخریبها علیه باورهای اعتقادی مردم را کلید میزند و بیان میکند: «شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج میکنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول خرج میشود؟ بازده فرهنگیاش چقدر است؟ دو شب گریه میکنند و بعد میروند.» محمد شعلهسعدی یکی دیگر از وابستگان به این جریان بیان میکند: «میگویند امام حسین (ع) انقلاب کرد و من چنین چیزی را باور ندارم به دلیل اینکه امام حسین (ع) اصلاً قصد انقلاب نداشته است و داشت از جایی که جانش را تهدید میکردند دور میشد، اما به او اجازه ندادند و او نیز تسلیم نشد»! هفتهنامه صدا نیز در مطلبی توهینآمیز علت رونق عزاداریها را پخش نذری عنوان میکند و مینویسد: «غذای نذری شکلبندی جدید محرم است و نسلهای جدید به هوای آن جمع میشوند!»
عاشورای سال ۸۸ معیار مناسبی برای سنجش پایبندی این جماعت به دین است
مصادیق فراوان دیگری را میتوان از توهین و هتاکی به ساحت مبارک امام حسین (ع) از سوی جریان غربزده عنوان کرد، اما حوادث غمانگیز عاشورای سال ۸۸ معیار مناسبی جهت سنجش اعتقاد این طیف به مبانی و اصول اسلامی میباشد. در عاشورای سال ۸۸، پیاده نظام این طیف، سیاهههای موکبهای امام حسین (ع) را به آتش کشاند و رهبران فتنه ۸۸ در بیانیههای رسمی این افراد را انسانهای خداجو! نامیدند؛ نامگذاریای که مردم را به خشم آورد و نهایتاً منجر به ثبت ۹ دی به عنوان یک روز تاریخی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی شد.