کد خبر: 927172
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
رایزن فرهنگی ایران در جمهوری نخجوان:
رایزن فرهنگی ایران در جمهوری نخجوان با بیان اینکه شهریار در قرن اخیر یکی از آینه‌های تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی است، گفت: استاد شهریار از منظرهای گوناگون نماد و سمبل هویت اصیل ایرانی مردم این خطه است.

محمدرضا پاکروان  در مراسم اهدای چهارمین جشنواره بین‎المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه آذربایجان همواره مدافع هویت و اصالت ایرانی و ایرانیان بوده است، اظهار کرد: بزرگان و فرزانگان آن بی‌شک پرچمدار این جبهه دفاع بوده‌اند که استاد شهریار در شعر و ادب معاصر آذربایجان از جمله این فرزانگان است که با شعر و ادب به مصاف بیگانگان آمد.

وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در بخش دیگر سخنان خود افزود: بدون تردید در دنیای پیچیده کنونی با توجه به شبیخون بی‌امان و نرم فرهنگی به صورت علمی و برنامه‌ریزی شده از سوی استکبار جهانی و لیبرالیسم غربی برای بی‌هویت ساختن جوانان و مردم سایر ملل با عنایت به اینکه هر ملتی و سرزمینی به بزرگان، اندیشمندان و خردمندان خودشناخته شده و نسل‌ها برای رهایی از هرگونه بی‌هویتی، نیازمند داشتن الگوهای ملموس و حقیقی هستند.

به گفته وی با الگوهایی که اغلب با الهام و جان گرفتن از کلام الهی، اولیاء، اوصیاء و معنویت در بستر تاریخی جاودانه شده‌اند، یکی از شاخص‌ترین این الگوها در عصر حاضر شهریار شیرین سخن است.

رایزن فرهنگی ایران در جمهوری نخجوان تصریح کرد: شهریار به جهت شاهکار آفرینی گوناگون در دو زبان فارسی و ترکی، نیاز به تحلیل و تکریم هوشمندانه و بازشناسی جامع‌الاطراف در داخل و نیز شناساندن دقیق و عملی و مستمر به سایر ملل به خصوص در کشورهای همسایه و همجوار منطقه دارد.

وی اضافه کرد: در پاسداشت شهریار همین امر کفایت می‌کند که مقام معظم رهبری که خود چشمه فیاضی از شعر و ادب و عرفان به شمار می‌آیند و  با شهریار دیدارهایی داشته‌اند و شعرش را نیز تحسین کرده‌اند، در این زمینه می‌فرمایند که شهریار یک شاعر اسلامی و انقلابی بود. شهریار قطعاً ماندنی است و حضور شهریار در هر کشوری و بین هر ملتی حضور مبارک و مفیدی است.

پاکروان در ادامه ضمن قدردانی از برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی از سوی دانشگاه تبریز یادآور شد: دانشگاه تبریز با برگزازی چنین مراسمی و به خصوص با این سابقه و تجارب گران‌سنگ علمی و دانشگاهی بی‌گمان پل اعتماد ارتباطی بین اندیشمندان و فرهیختگان ایران و سایر کشورهای همجوار و همسایه است.

به گفته وی، دانشگاه تبریز با چنین اقدامی می‌تواند جایگاه علمی ایران را در جهان ارتقاء بخشد و ضروری است دانشگاه‌های مختلف منطقه نیز برای تعامل و تبادل علمی با یکدیگر بیش از پیش تلاش و همکاری نظامندی داشته باشند.

وی در خاتمه  برای ارتقاء شهریارشناسی راهکارهایی پیشنهاد کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان  به  برنامه‌ریزی و بسترسازی برای ارتقاء جشنواره نشان شهریار از سطح کنونی به نشان ملی و ایجاد بنیاد بین‌المللی شهریار، بهره گرفتن از توانایی بالای هنرمندان، استفاده از انجمن‌های دوستی مابین کشورها و رایزنان فرهنگی ایران  در بیش از هشتاد و پنج  کشور جهان، بهره‌مندی از طرح جایزه  کتاب با عنوان  استاد شهریار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ... اشاره  کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر