کد خبر: 927167
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت : بررسی آمارها در یک دوره 10ساله نشان می دهد جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی توران شاهرود بیش از دو برابر شده است.

عباسعلی دامنگیر در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود: افزایش جمعیت این گونه جانوری در معرض انقراض به ویژه در خشکسالی های اخیر بسیار امیدوارکننده است.
وی ادامه داد: جمعیت گورخر آسیایی پارک ملی توران در شهرستان شاهرود امسال نسبت به سال گذشته بیش از 11.5 درصد رشد داشته است .
به گفته دامنگیر، این گونه جانوری تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص استان سمنان است.
وی یادآور شد: با توجه به در معرض انقراض بودن و اهمیت گورخر ایرانی، در ذخیره گاه زیست کره توران شاهرود سالانه این گونه مورد سرشماری قرار می گیرند.
دامنگیر اضافه کرد: هر سال بر اساس برنامه زمان بندی شده و با چندین تیم دو و سه نفره به وسیله موتورسیکلت و خودرو سرشماری از این گونه انجام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: افزایش قابل توجه این گونه در معرض انقراض با توجه به شرایط اقلیم منطقه، نشان از همکاری نهادهای مختلف در راستای حفظ و احیای این گونه ارزشمند است.
25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود.
16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
از جانوران شاخص منطقه حفاظت شده توران می توان به گورخر ایرانی، پلنگ، جبیر، آهو، کل و بز، قوچ و میش، کاراکال، جربیل، هوبره ، زاغ بور، حواصیل، باقرقره، انواع پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلایی، شاهین، بحری و انواع خزندگان مانند مارجعفری، مارشاخدار ایرانی و کفچه مار اشاره کرد.
ذخیره گاه زیست کره توران از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاده تهران- مشهد ، حدفاصل خروجی جاده بیارجمند تا صدرآباد، شمال شرقی دشت کویر، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرار دارد.
منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت شده است که علاوه بر منطقه حفاظت شده، قسمت قابل توجه مساحت آن، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی را در بردارد.
خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند و ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 147 هزار و 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از پارک ملی سرنگتی تانزانیا در آفریقا، دومین منطقه مناسب دنیا برای طبیعت گردی بکر به شمار می‌آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار