کد خبر: 927042
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
گفت و گوی «جوان آنلاین» با رئیس خانه معدن ایران:
معادن بسیاری در کشور وجود دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن هم می‌شود اشتغال وسیعی را ایجاد و هم با بهره‌گیری صحیح از ذخایر معدن، درآمد زیادی را کسب کرد. رئیس خانه معدن ایران معتقد است که نباید اقتصاد کشور را متکی به درآمد‌های نفتی می‌کردیم بلکه با استفاده از ظرفیت‌های ذخایر معدن و بهره‌گیری از این ثروت الهی می‌توانیم رشد چشمگیری در اقتصاد داشته باشیم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - مهسا گربندی: معادن بسیاری در کشور وجود دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن هم می‌شود اشتغال وسیعی را ایجاد و هم با بهره‌گیری صحیح از ذخایر معدن، درآمد زیادی را کسب کرد. رئیس خانه معدن ایران معتقد است که نباید اقتصاد کشور را متکی به درآمد‌های نفتی می‌کردیم بلکه با استفاده از ظرفیت‌های ذخایر معدن و بهره‌گیری از این ثروت الهی می‌توانیم رشد چشمگیری در اقتصاد داشته باشیم.
 
حتی تحریم‌ها هم مانع فعالیت معادن نمی‌شد
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران درباره نگاه جامعه به کار در معدن به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «هر ذخیره‌ای که ارزش اقتصادی داشته باشد و بتوانیم آن را از طبیعت بگیریم و از آن بهره ببریم را معدن می‌گوییم؛ و این نگاه در کشور‌های دیگر هم وجود دارد. امروز دیگر کمتر جایی را می‌بینیم که به صورت اجباری برای کار در معدن بفرستند. از زمان‌های قدیم وقتی کسی را به اسیری می‌گرفتند او را وادار به کار‌های سخت می‌کردند. معدن نیز یکی از همین کار‌های سخت است. اما با گذشت زمان و با توجه به اینکه معدن یک ثروت است این تفکر تغییر کرد.»

بهرامن به ارزشمند بودن معدن اشاره می‌کند و می‌گوید: «از سال‌های قبل وقتی که نفت مورد توجه قرار گرفت، معدن را با ارزش واقعی خودش نگاه نکردیم. در حالی که معدن یک ثروت الهی است و آدم‌هایی که هم به طبیعت علاقمند هستند و حافظ ثروت‌های جامعه هستند در معادن کار می‌کنند.»

بودجه‌های نفتی ما را از معادن دور کرد

او ادامه می‌دهد: «درآمد‌های نفتی برای دولت شرایطی را ایجاد کرده که دولتمردان ما به معادن اهمیت زیادی نمی‌دادند. ثروت‌هایی که ما باید به طور مطلوب از آن بهره می‌بردیم، اما گاهی از آن غافل شدیم. تا جایی که بودجه‌های نفتی ما را از معادن دور کرده بود. این مسیر به مرور توسط متخصصین و دانشگاهیان به سمت معادن هدایت شد و اهمیت آن را نشان داد. تا جایی که امروز ایران جز ده کشور اول جهان در ذخایر معدن به حساب می‌آید.»

رئیس خانه معدن ایران درباره نقش معدن در اقتصاد کشور می‌گوید: «امروز معادن با کمک مسئولان و بخش‌های خصوصی به یک ثروت در کشور تبدیل شده و به جرات می‌توان گفت که در یک پروسه زمانی می‌توانیم شاهد درآمد چشمگیری در سال از سهم صادرات معدن باشیم. باید گفت که نیاز یکی از مسائلی بود که ما را به افزایش فعالیت‌های معدن سوق داد. بعد از اینکه بحث تحریم‌ها پیش آمد، توجه به معادن بیشتر شد، زیرا که مواد اولیه را خودش تامین می‌کند و این یک ثروت برای کشور است. در حالی که پیش از این سیمان از خارج از کشور وارد می‌شد حالا خودمان تولیدکننده سیمان هستیم و دلیلش این است که مواد اولیه سیمان از طریق معادن کشور تامین می‌شود و تولید آن توجیه اقتصادی دارد. همانطور که می‌دانید گچ، اسکلت، سیمان، میلگرد و تمام اجزای ساختمانی قابل تولید از مواد اولیه معدن است و ما به کمک این معادن در امر ساخت و ساز ساختمان خودکفا شده‌ایم.»

بزرگترین دشمن ما سیاست‌های غلط اقتصادی بود که در پیش گرفته بودیم

بهرامن به برخی از سیاست‌های غلط اقتصادی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «اشتباهی که در گذشته توسط دولتمردان انجام شده این بود که به جای اینکه درآمد‌های نفتی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها خرج شود برای بودجه‌های مصرفی هزینه شده است. تا جایی که امروز می‌بینیم بزرگترین دشمن ما سیاست‌های غلط اقتصادی بود که در پیش گرفته بودیم. در صورتی که الزام بهره‌گیری از معادن ناخودآگاه ما را در حال تبدیل کردن به کشوری می‌کند که مزیت‌هایش را کشف کرده و قرار است که خودکفا شود. استراتژی ما برای ۵ سال آینده نیز برای بخش معدن داریم تعریف می‌کنیم تا بهره‌برداری صحیحی از آن داشته باشیم.»

محمدرضا بهرامن درباره مشکلات و موانع استفاده از ذخایر معدن اظهار می‌دارد: «امروز علیرغم اینکه ما فعالیت‌های معدنی انجام می‌دهیم سایر دستگاه‌ها که نقش محافظت از منابع طبیعی را دارند، معدن و فعالیت معدنی را مقابل خودشان می‌بینند و تصور می‌کنند که این فعالیت‌ها مخرب است. در حالی که با استفاده از تجارب سایر کشور‌ها در دنیا می‌توانیم علاوه بر بهره‌گیری از ذخایر معدن، طبیعت را به شکل اولیه خودش برگردانیم.»

رئیس خانه معدن ایران با ذکر این مسئله که متمرکز شدن کشور روی استفاده از ذخایر نفتی و غفلت از سایر ذخایر کار اشتباهی بود، تصریح می‌کند: «کشور ما از لحاظ ساختار زمین شناسی و برداشت‌های ذخایر معدنی بسیار جوان است و تا مدت‌های زیادی می‌توانیم از آن استفاده کنیم، زیرا که نسبت به بهره‌برداری از این ذخایر بی‌اطلاع بودیم و اصلا بلد نبودیم از آن برداشت کنیم. از سوی دیگر شکم‌سیری ما ایرانی‌ها از ذخایر نفتی و نیاز دیگر کشور‌ها به نفت کشور ما باعث شده بود تا به فکر استفاده از معادن در جهت ارتقای اقتصاد کشور نباشیم. اما حالا با توجه بیشتری که نسبت به سال‌های گذشته به معادن کشور داشته‌ایم، پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم. قاعدتا دولتمردان نیز در برنامه‌های خودشان باید توجه بیشتری به معدن داشته باشند. با توجه به اینکه می‌توانیم ادعا کنیم جز ده کشور برتر از لحاظ ذخایر معدن هستیم و باید از این ثروت استفاده کنیم.»

اشتغال و درآمد حاصل از معدن

بهرامن به نقش معدن در اشتغال و اقتصاد کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «نقش معدن در اقتصاد، اشتغال و فعال سازی سایر صنایع بسیاری مهم است و ما باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. تا جایی که یک شغل در معدن ۱۷ شغل در زنجیره تولید و انتقال ایجاد می‌کند حالا چه دولتی باشد و چه خصوصی اهمیت زیادی ندارد، مهم این است که ایجاد اشتغال کرده است. باید بگویم که در سال گذشته علاوه بر اینکه معدن ایجاد اشتغال کرد، ۸ و نیم میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات ذخایر معدن را داشتیم. امسال نیز یکی از بخش‌هایی که دائم با نگاه مثبت در جریان بورس دیده می‌شود بخش معدن است. برای مثال، چون در کشور ذخایر سنگ آهک زیادی داریم پس می‌توانیم با برداشت و استفاده از آن سیمان تولید کنیم. اما اگر در تولید سیمان ضعف داشته باشیم این مسئله به سوءمدیریت مسئولان برمی‌گردد.»

حتی تحریم‌ها هم مانع فعالیت معدن در کشور نمی‌شود

محمدرضا بهرامن با بیان این موضوع که حتی تحریم‌ها هم نمی‌تواند مانع فعالیت و پیشرفت معادن در کشورمان شود، تصریح می‌کند: «ما مدت‌هاست که تحریم هستیم که معدن از این تحریم‌ها مصون بود، زیرا که مواد اولیه‌اش را خودش تامین می‌کند و وابستگی به کشور‌های دیگر ندارد. به علاوه اینکه تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرد، تحریم‌هایی بود که شرکت‌های بزرگ کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد. در حالی که ۹۵ درصد بخش معدن توسط بخش کوچک خصوصی و متوسط واقعی در حال فعالیت است و این‌ها می‌توانند ارتباطاتشان را با واحد‌های کوچک در دنیا نیز برقرار کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارند.»

رئیس خانه معدن ایران در پایان می‌گوید: «کشور را باید به جایی برسانیم که وقتی تحریم می‌شویم حتی ذره‌ای نگران نباشیم و بگوییم که ممکن است که درآمدمان کاهش پیدا کند. در این زمینه یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشورمان همین معدن است و باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم. در واقع باید گفت که تحریم در واقع جلوگیری ما از داد و ستد است، اما وقتی مواد اولیه‌ای را داریم که کشور‌های دیگر به آن نیازمند هستند می‌توانیم با توجه به نیاز سایر کشور‌ها مانع از این تحریم‌ها شویم و به عبارتی آن را دور بزنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار