کد خبر: 927014
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
باب وودوارد در بخشی از کتاب جدید خود به نقش داماد رئیس‌جمهور آمریکا در رسیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان سعودی پرداخت.
جوان‌آ‌نلاین:‌ نشریه واشنگتن اگزمینر در مطلبی نوشت: باب وودوارد، نویسنده کتاب جدید «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» در بخشی از کتاب جنجالی خود به نقش جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نادیده گرفتن مخالفت‌های پنتاگون، وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا به منظور تقویت روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان اولین گام دولت ترامپ در بخش سیاست خاورمیانه پرده برداشت.

نشریه واشنگتن اگزمینر با استناد به کتاب جدید وودوارد نفوذ داماد ترامپ در بال غربی کاخ سفید را تائید می‌کند و به چگونگی سفر غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا در ماه می‌سال ۲۰۱۷ به ریاض پرداخت و در این مطلب به شرح چگونگی رقم خوردن اولین سیاست دولت ترامپ در قبال خاورمیانه، با به جریان انداختن مجدد طرح صلح خاورمیانه و نیز موضوع منزوی کردن ایران پرداخت.

نویسنده کتاب جنجالی «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» می‌نویسد درک هاروی، کارشناس اطلاعاتی امنیت ملی و مدیر حوزه خاورمیانه در ابتدای دولت ترامپ نگرانی‌هایی را درباره تهدیدات نیرو‌های حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی مطرح کرد. این فرد درباره وقوع یک جنگ فاجعه‌بار هشدار داد، با این حال به این نتیجه رسید رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت، جیمز متیس، وزیر دفاع و هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی توجهی به این مسئله ندارند.

پس از آن هاروی تصمیم به دیدار با کوشنر پرنفوذ گرفت و او در نهایت پیشنهاد اولین سفر خارجی ترامپ به عربستان و سرزمین‌های اشغالی را که هر دو دشمنان ایران بودند و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما مورد بی‌مهری او قرار گرفته بودند، مطرح کرد. وودوارد نوشت: نشست عربستان به نفع اسرائیل هم بود. عربستانی‌ها و اسرائیلی‌ها که دشمنی دراز مدتی با ایران دارند، دارای روابطی از طریق کانال‌های مهم بودند. هاروی می‌دانست باید به شدت بر چنین پیشنهاد‌های از سوی کوشنر که مشخصا مانند دیگر مشاوران ارشد رئیس جمهور نیست، تاکید کند. داماد رئیس جمهور دست‌کم با اطلاع او صحبت می‌کرد. وودوارد در بخشی از کتاب خود می‌نویسد: با پافشاری کوشنر و هاوری بر سفر ترامپ به عربستان و اسرائیل، موجی از مخالفت‌ها در برابر این پیشنهاد شکل گرفت. مک مستر، مشاور امنیت ملی و متیس به عنوان وزیر دفاع و همچنین ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در کنار رکس تیلرسون با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در این کتاب آمده است: در نشست مهم ماه مارس، جائیکه کوشنر این پیشنهاد را طرح کرد، هیچکس از ایده برگزاری نشست تا دو ماه حمایت نکرد. کوشنر در پاسخ به مخالفت‌ها گفته بود: درک می‌کنم این (ایده) بسیار بلندپروازانه است. من نگرانی‌ها را درک می‌کنم، اما به نظر من یک فرصت واقعی در آن است. ما باید آن را ببینیم. درک می‌کنم که باید محتاط بود، اما باید مشتاقانه این اتفاق را ممکن کنیم.

در کتاب وودوارد به دلایل کوشنر برای کمک به ارتقای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اشاره نشد، اما با استناد به صحبت‌های هاروی براساس ارتباط محکم سال‌های پیشین او در خاورمیانه از جمله روابطش با مقامات رژیم صهیونیستی، به این نتیجه رسید که بن سلمان می‌تواند در آینده نقش کلیدی در منطقه داشته باشد.

کتاب وودوارد افشا می‌کند کوشنر عامل کلیدی در ایجاد توافقنامه مهم مربوط به خرید میلیون‌ها دلاری سلاح از سوی عربستان بود و این دلیل اصلی سفر ترامپ به منطقه و نیز نشانه‌ای از آمادگی این کشور برای مقابله با ایران بود. وودوارد یادآور شد در مذاکرات قبل از سفر به نظر می‌آمد که عربستانی‌ها تمایل چندانی برای خرید سلاح از آمریکا ندارند، اما کوشنر تماس تلفنی با محمد بن سلمان ۳۱ ساله گرفت و این تماس موثر واقع شد. کوشنر در جریان سفر بن سلمان به آمریکا در ضیافت نهار او با ترامپ پروتکل‌ها را نقض کرد با این حال تیلرسون و متیس همچنان معتقد بودند سفر به عربستان و سرزمین‌های اشغالی خیلی سریع صورت گرفت. این اتفاق در ماه می ۲۰۱۷ رخ داد و زمینه را برای دیگر پیروزی‌های سیاسی پشت صحنه کوشنر فراهم کرد.

اگزمینر به نقل از وودوارد نوشت این موضوع به شاهزاده جوان عربستان هم کمک کرد، چون یک ماه این ملک سلمان، پادشاه عربستان او را به ولیعهدی خود انتخاب کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار