کد خبر: 926877
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ضرورت رهاسازی آب سد کرخه
آتش به جان تالاب هورالعظيم افتاده است. از اين رو هرچه مسئولان در داخل و خارج از ايران در راستاي اطفاي حريق آن تلاش مي‌كنند، به دليل گستردگي اين تالاب بين‌المللي فاييده‌اي ندارد. بنابر اين امام جمعه موقت اهواز در راستاي ضرورت رها‌سازي آب جهت آبياري و خاموش كردن شعله‌هاي فروزان اين تالاب...
ميترا شهبازي
آتش به جان تالاب هورالعظيم افتاده است. از اين رو هرچه مسئولان در داخل و خارج از ايران در راستاي اطفاي حريق آن تلاش مي‌كنند، به دليل گستردگي اين تالاب بين‌المللي فاييده‌اي ندارد. بنابر اين امام جمعه موقت اهواز در راستاي ضرورت رها‌سازي آب جهت آبياري و خاموش كردن شعله‌هاي فروزان اين تالاب تأييد مي‌كند و معتقد است كه در صورتي كه وزارت نيرو مقداري از آب سد كرخه را جهت آبگيري هورالعظيم رها نكند، اين تالاب به كانون جديدي براي ريزگردهاي خوزستان تبديل مي‌شود.

تالاب بين‌المللي هورالعظيم كه براساس بررسي‌هاي انجام شده از سوي كارشناسان محيط‌زيست ايران مساحت آن حدود ۱۱۸۰۰۰ هكتار اعلام شده است، در مرز ايران و عراق قرار دارد و حدود يك سوم آن با نام تالاب هويزه در ايران و دو سوم آن نيز در كشور عراق است. گفته مي‌شود كه اين تالاب از نظر منابع جانوري و گياهي بسيار غني بوده است كه اكنون اين منابع با نابودي روبه‌رو هستند. وقوع خشكسالي، كاهش ورود آب به تالاب، آتش سوزي‌هاي گاه و بي‌گاه از جمله عوامل تهديد كننده اين تالاب عنوان مي‌شوند كه اين مشكلات در محدوده عراقي آن به نسبت خيلي بيشتر است.
 
به‌رغم اينكه در بخش داخلي تالاب كه به نام تالاب هويزه شناخته مي‌شود مقاديري آب وجود دارد و اغلب مناطق باتلاقي هستند، اما در بخش خارجي آن كه در خاك عراق قرار دارد، مقدار منابع آبي بسيار ناچيز است. همين موضوع هم بر موج مشكلات افزوده و منجر به اين شده است كه از 12 تيرماه سال‌جاري تاكنون اين تالاب اسير آتش‌سوزي باشد. در حالي كه گروه‌هاي متعددي از ايران براي اطفاي حريق اين تالاب به عراق اعزام شده‌اند، اما باز اين آتش سوزي‌ها ادامه دارد. حريقي كه در همان ابتدا دود آن 140 كيلومتر از خوزستان را فرا گرفت و نفس كشيدن را براي تعداد بي‌شماري از مردم دشوار كرد.

خنك كردن هور با رهاسازي آب

حالا بعد از گذشت تقريباً 2 ماه از شروع آتش‌سوزي‌هاي هورالعظيم، دوست‌داران محيط‌زيست و كارشناسان بيم اين را دارند كه تمام نيزارهاي تالاب طعمه حريق شوند و كانون جديدي از ريزگردها در خوزستان ايجاد شود. از همين رو امام جمعه موقت اهواز ضمن اظهار نگراني در خصوص ايجاد كانون ريزگرد جديدي در استان مي‌گويد: «وزارت نيرو مقداري از آب سد كرخه را بايد جهت آبگيري هورالعظيم رها كند و چاره‌اي جز اين نيست زيرا با آتش گرفتن نيزارها، هور به كانون ريزگرد تبديل مي‌شود.»

آيت‌الله محسن حيدري‌آل‌كثير مي‌افزايد: «دود اين آتش به چشم مردم خوزستان رفته است؛ با آتش‌سوزي نيزارها در بخش عراقي هور، خاك آن به كانون ريزگرد تبديل مي‌شود و به علت جهت وزش باد، آسمان خوزستان را فراخواهد گرفت.» موضوعي كه طي همين چند ماه آتش سوزي تالاب، خوزستاني‌ها بارها فرا گرفتن آسمان شهرشان با دود را داشتند و دارند. از همين رو ضروري است هرچه سريع‌‎تر در راستاي جلوگيري از ايجاد كانون ريزگردي جديد در استان برنامه‌ريزي شود. مهم‌ترين اقدام هم از نظر امام جمعه موقت استان همان رها‌سازي آب است.
 
چرا كه تاكنون عمليات هوايي اطفاي حريق نتيجه‌اي نداشته است. عملياتي كه پيش از مذاكره مسئولان ايران و عراق به موضوع تالاب اميد مي‌رفت كارآمد باشد. اما بعد از ناموفق بودن عمليات اطفاي حريق زميني به واسطه وجود تالاب‌ها و مسيرهاي صعب‌العبور و بعد از آن ادامه عمليات اطفاي حريق هوايي مشخص شد اين اقدامات نتيجه بخش نخواهند بود. از اين رو شايد تنها راه براي در امان ماندن خوزستان از كانون جديد ريزگردي همين رها‌سازي آب باشد. اقدامي كه بايد با مطالعات كارشناسي انجام گيرد.

كانون جديد ريزگرد در انتظار خوزستان

گفته مي‌شود كه طي ماه‌هاي اخير به دليل شمالي شدن جريان‌هاي بادي منطقه هورالعظيم، دود ناشي از سوختن نيزارها به شهرهاي آبادان و خرمشهر منتقل شده است. وضعيتي كه سرپرست اداره كل هواشناسي استان خوزستان از كاهش عمق ديد خوزستاني‌ها در برخي از شهرهاي استان به كمتر از 4 كيلومتر خبر مي‌دهد. محمد سبزه‌زاري در اين خصوص مي‌گويد: «جدا از بحث دود ناشي از تالاب، با توجه به شرايط جوي استان، احتمال برخاستن ريزگردها هم وجود دارد.» حالا با اين شرايط كه هنوز معضل پديده ريزگردهاي استان برطرف نشده است، متوليان موظف هستند جلوي ايجاد كانون‌هاي جديد ريزگرد را هم بگيرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار