کد خبر: 926876
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
یزد در مسیر ساخت و بازسازی مدارس
همیشه بحث مدارس نامتعارف و غیر استاندارد از جمله مباحثی بوده که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان آن ادامه داشته و در طول تعطیلات تابستانی هم از مبحث خارج نشده و درخواست‌ها برای بهبود وضعیت آن‌ها تداوم می‌یابد....
سیداحمد هاشمی اشکا
همیشه بحث مدارس نامتعارف و غیر استاندارد از جمله مباحثی بوده که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان آن ادامه داشته و در طول تعطیلات تابستانی هم از مبحث خارج نشده و درخواست‌ها برای بهبود وضعیت آن‌ها تداوم می‌یابد. مدارس کپری، کانکسی و خشتی و مدارسی که محروم از تجهیزات اولیه مثل سیستم گرمایشی و سرمایشی یا امانات بهداشتی برای آموزش هستند. با این اوصاف از یزد خبر می‌رسد که به عنوان اولین استان توانسته تمام کلاس‌های غیر متعارف خود از چرخه آموزش خارج و حذف کند.

طی سال‌های اخیر ساخت مدارس با معماری اسلامی از جمله کار‌هایی است که در دستور کار اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد قرار گرفته است و در همین راستا مدرسه شهید مطهری از نمونه‌های معماری اسلامی و ایرانی است که با حیاط مرکزی ساخته شده است و همچنین نما‌سازی مدارس با نمای خشت و گلی از اقدامات حول این موضوع است.

از بیستم تا اول

اوایل امسال بود که امیرحسین رادمنش، رئیس هیئت مدیره مجمع خیران مدرسه ساز استان یزد گفته بود: شهرک‌های جدید و فضا‌های آپارتمان‌نشینی استان نیاز به ۶۰ مدرسه دارد که در این زمینه نیز همت و تلاش خیران استان را می‌طلبد. وی ۳۵ درصد از مدارس استان یزد را فرسوده اعلام و اضافه کرد: «۳۰۰ مدرسه در سطح استان نیاز ضروری به بهسازی، بازسازی و مقاوم‌سازی دارد و با توجه به رشد ۹ درصدی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید و جمعیت ۲۳۰ هزار نفری آنها، نیاز است که به صورت جدی نسبت به ساخت و بازسازی مدارس سطح استان اقدامات لازم صورت گیرد.»

حالا که چند روزی به آغاز رسمی مدارس باقی مانده است، اقدامات مربوط به نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد در حال به بهره‌برداری رسیدن است. از زمان ورود سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد جهت نوسازی و تجهیز در همه ابعاد فرهنگی، آموزشی، ورزشی بالغ بر ۳۰۰ طرح از قبیل: ساخت اماکن ورزشی، کتابخانه، مراکز مشاوره، مراکز فرهنگی تربیتی در دستور کار این سازمان قرار گرفت و در این بین با نگاه به مناطق کمتر پیشرفته استان، محرومان هم در این سازندگی بهره‌مند شده و سال جدید را به معنای واقعی کلمه، نو آغاز می‌کنند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد با بیان اینکه از سال ۹۴ تا ۹۶ رشد بودجه عمرانی این نهاد را به دلیل شناسایی و تعریف طرح‌های مورد نیاز بیش از ۲۰۰ درصد بیان کرد، گفت: «از ۲۲ میلیارد تومان اعتبار سال ۹۴ و افزایش آن به ۴۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ اکنون به اعتباری در حدود ۶۵ میلیارد تومان رسیده‌ایم که این در نتیجه تعریف پروژه‌های مختلف است.»

محمدرضا عارفی ادامه داد: «تلاش‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد در سال ۹۷ به ثمر نشست و با توجه به اقدامات فنی و عمرانی انجام گرفته موفق شد رتبه این سازمان را از رتبه بیستم در بین سازمان‌های کشور به رتبه اول کشور ارتقا دهد که این خود انقلابی در زمینه نوسازی و سازندگی مدارس استان محسوب می‌شود. همچنین این موفقیت در روز‌های نزدیک با تقدیر از استاندار محترم توسط رئیس سازمان نوسازی کشور رسانه‌ای خواهد شد.»

وی از میزبانی همایش سالانه وزارت آموزش و پرورش با عنوان «معماری ایرانی؛ مدرسه ایرانی» برای اولین بار در استان یزد خبرداد و زمان آن را ۱۴ تا ۱۷ اسفند اعلام کرد در اهمیت این امر گفت: «بیش از ۷۰۰ نفر از مهمانان این همایش هستند که با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش و معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و شرکت‌های بزرگ معماری کشور آخرین دستاورد‌های خود را با محوریت فوق در این همایش ارائه می‌دهند که گامی مؤثر در جهت ایرانی کردن معماری مدارس است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار