کد خبر: 926814
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
منابع خبری سوری دیروز از قریب‌الوقوع بودن انجام حملات شیمیایی ساختگی به ادلب توسط تروریست‌ها خبر دادند. این منابع محلی به «اسپوتنیک» گفتند گروه تروریستی «جبهه النصره» و گروه‌های وابسته به آن با همکاری گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها» در حال برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات نمایشی هستند.

جوان آنلاین:‌ منابع خبری سوری دیروز از قریب‌الوقوع بودن انجام حملات شیمیایی ساختگی به ادلب توسط تروریست‌ها خبر دادند. این منابع محلی به «اسپوتنیک» گفتند گروه تروریستی «جبهه النصره» و گروه‌های وابسته به آن با همکاری گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها» در حال برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات نمایشی هستند. تاکید دمشق و متحدانش برای عملیات در ادلب و آزادسازی آخرین استان در دست تروریست‌ها، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و ترکیه را بر این داشته تا فشارهای خود بر دمشق را با هدف جلوگیری از این عملیات افزایش دهند. در تازه‌ترین تلاش‌ها، آمریکا به همراه تروریست‌های مورد حمایتش رزمایش هشت‌روزه‌ای را در پایگاه نظامی «التنف» در جنوب شرقی سوریه برگزار کرده است. رهبران گروه‌های تروریستی حاضر در این رزمایش مدعی هستند پیام این رزمایش برای تهران و مسکو، باقی ماندن آمریکا و گروه‌های تروریستی متحدش در سوریه است.

بسیاری از تحلیلگران حضور ارتش آمریکا را در التنف برای حمایت از تروریست‌ها به‌ویژه گروه داعش ارزیابی می‌کنند. این رزمایش اما از سوی ارتش سوریه بی‌پاسخ نماند و واحدهای این نیرو در برای پاکسازی داعش در شرق حمص، به سمت منطقه التنف نزدیک شدند تا غافلگیری جدیدی را برای تروریست‌ها و حامیان‌شان رقم بزنند.  ترکیه جدی‌ترین مخالف عملیات در ادلب که در مذاکرات سه‌جانبه روسای‌جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران، به‌نوعی تبدیل به سخنگوی تروریست‌های مستقر در ادلب شده بود، تلاش می‌کند مانع انجام این عملیات شود. در همین راستا، مقامات ترکیه برای جلب توجه غرب به این عملیات، در رسانه‌های آمریکایی یادداشت می‌نویسند یا اروپا را تهدید می‌کنند که در صورت آغاز عملیات، مرزهای خود را روی مهاجرانی که قصد دارند به اروپا سفر کنند، باز خواهد کرد. اما این تلاش‌ها تاکنون باعث نشده که سوریه و متحدانش از موضع خود عقب‌نشینی کنند. شاید به همین دلیل است که اردوغان قرار است دوشنبه این هفته به سوچی سفر و با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کند. استان ادلب آخرین استانی که از چند سال قبل در اختیار تروریست‌هاست. اکنون پس از پاکسازی مناطق حساس و مهم در جنوب سوریه، ارتش قصد دارد ادلب را نیز از حضور تروریست‌ها پاکسازی کند، اما ترکیه یکی از کشورهای حاضر در مذاکرات آستانه مخالف این اتفاق است. اما چرا ادلب برای ترکیه دارای چنین اهمیتی است و آنکارا نمی‌خواهد تروریست‌ها از این منطقه خارج شوند.

  خط حائل بین ترکیه و سوریه

استان ادلب در شمال سوریه و در مجاورت مرزهای جنوبی ترکیه جایی است که تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در آن حضور قابل توجهی دارند؛ چه گروه‌هایی که رسما مورد پشتیبانی اردوغان قرار دارند و چه گروه‌هایی همچون النصره که ظاهرا از نظر ترکیه در زمره تروریست‌ها قرار می‌گیرند، با این حال مورد حمایت این کشور و جاده صاف‌کن آن در شمال سوریه هستند. بنا به گزارش‌های مختلف بین 30 تا 70 هزار تروریست در این استان سه میلیون نفری حضور دارند. استان ادلب در سال 2011 دارای 5/1 میلیون نفر جمعیت بود که در پی وقوع بحران در این کشور جمعیت این استان به علت حضور مهاجران از دیگر استان‌ها دو برابر شده است. ترکیه می‌کوشد با تصرف مناطق و استان‌های شمالی سوریه خط حائلی بین خود و سوریه تشکیل دهد. ترکیه برای این کار تمرکز ویژه‌ای روی ادلب و حلب دارد. پس از عملیات سنگین نیروهای ارتش سوریه و متحدانش برای پاکسازی شهر حلب، ارتش ترکیه مستقیما وارد استان حلب شد و مناطق شمالی این استان را با حمایت تروریست‌های هم‌پیمانش به تصرف درآورد. این دیوارکشی اردوغان به دور ترکیه که به‌تازگی حکومتش را در آن مستحکم‌تر کرده، دلیلی دارد و آن هم ترس از انتقام نظام سوریه بعد از آزادسازی این کشور است. توطئه‌ای که توسط چند کشور با همراهی بسیار چشمگیر ترکیه علیه سوریه اجرا شد. صدها میلیارد دلار خسارت مادی به این کشور عربی وارد کرده و میلیون‌ها نفر از مردم سوری را در داخل و خارج از این کشور آواره کرده و  برای غرب تجهیز گروه‌های تروریستی برای بر هم زدن امنیت یک کشور کار چندان سختی نیست.

در هر کشوری گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی مخالف وجود دارند که بخشی از آنان آمادگی در دست گرفتن سلاح ضددولت مستقر را نیز دارند. ترکیه کشوری است که از این بلا مستثنی نیست، زیرا 20 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ترکیه کرد هستند که با حکومت مرکزی دارای اختلافات بسیار عمیقی هستند. همین اختلافات نیز باعث شده از دهه 1980 میلادی ده‌ها هزار کشته و زخمی به این کشور تحمیل شوند. دولت اردوغان این نکته را به‌خوبی می‌داند که در چه کشور آسیب‌پذیری در حال حکومت است. آنان به‌خوبی می‌دانند که در صورت پایان یافتن درگیری‌های داخلی در سوریه، باید آماده انتقام‌گیری سوریه از ترکیه باشند. این موضوع غیرقابل‌تصور است که ترکیه با حمایت از تروریست‌ها در سوریه و تبدیل شدن به پایگاه اصلی تروریست‌ها در مرزهای سوریه، در طولانی شدن جنگ و نابودی سوریه نقشی فعال داشته باشد و پس از جنگ دو کشور روابطی همچون سابق داشته باشند. بی‌دلیل نیست مولود چاووش‌اوغلو دیروز از احتمال همکاری نیروهای کرد با نیروهای سوری در عملیات آزادسازی ادلب خبر داده است. خبری که فارغ از درستی یا نادرستی می‌تواند بهانه‌ای برای اقدامات نظامی جدید ترکیه باشد. اما فروریختن دیوار حائل در ادلب که خشت خشتش را ترکیه خود روی هم چیده‌ می‌تواند برای این معمار جسور ترکیه‌ای که قمارباز شکست خورده منطقه‌ای است، سنگین تمام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار