کد خبر: 926758
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
وزیر خارجه آمریکا درنشست خبری دیدار وزیر خارجه سابق این کشوربا وزیر خارجه ایران را «نامناسب و بی‌سابقه» توصیف کرده است.

جوان آنلاین: وزیر خارجه آمریکا درنشست خبری دیدار وزیر خارجه سابق این کشوربا وزیر خارجه ایران را «نامناسب و بی‌سابقه» توصیف کرده است.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بامداد شنبه (به وقت تهران) به دیدارهای «جان کری»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد.

او در پاسخ به سوالی درباره این دیدارها، گفت: «کاری که وزیر، کری انجام داده نامناسب و بی‌سابقه بوده است. کاری که او کرده این است که یک وزیر خارجه آمریکا با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا وارد تعامل شده و طبق گفته خودش به آنها گفته که صبر کنند تا دوران این دولت تمام شود.»

پامپئو در ادامه گفت: «شما نمی‌توانید برای این در تاریخ آمریکا مورد مشابهی پیدا کنید و وزیر خارجه کری، نباید این رفتارها را انجام بدهد. این کار، با سیاست خارجی این رئیس‌جمهور مغایر است.»

پامپئو در ادامه خاطرنشان کرد در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، جان کری، ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق آمریکا و «وندی شرمن»، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا را با چشمان خودش دیده است. او گفت مطمئن است که این سه نفر با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کرده‌اند. پامپئو گفت: «من داخل جلسه آنها نبودم، ولی اطمینان دارم که آنها برای حمایت از سیاست‌های آمریکا آنجا نبودند.»

«جان کری» که یکی از معماران توافق هسته‌ای برجام است در مصاحبه‌ای با «رادیو سالم» چند روز پیش گفته بود در ماه‌های گذشته در چند رویداد بین‌المللی سه تا چهار بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده است.

او درباره محور موضوعاتی که با آنها درباره ظریف گفت‌وگو کرده گفت: «من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقداماتتان با حزب‌الله و اقداماتتان در یمن را تمجید نمی‌کند. شما دارید از منازعه‌ای ادامه‌دار حمایت می‌کنید.»

این دیدار با واکنش‌های تند در آمریکا رو به رو شده و از جان کری به دلیل تلاش برای تضعیف سیاست خارجی دولت مستقر آمریکا که جرم محسوب می‌شود انتقاد شده است.

اتهام‌پراکنی علیه اقدامات ایران در عراق
وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای اثبات‌نشده‌ای را علیه ایران مطرح کرده و مدعی شد ایران، در هفته جاری اقدام به شلیک راکت کاتیوشا به سمت سفارت آمریکا در بغداد کرده و اقداماتی را هم علیه کنسولگری آمریکا در بصره مرتکب شده است.

اشاره پامپئو به حملاتی است که جمعه گذشته علیه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و کنسولگری این کشور در بصره انجام شد. واشنگتن، بدون ارائه هیچ مستنداتی ایران را مقصر این حملات معرفی کرده است.

ادعاهای کاخ سفید در حالی مطرح شده‌اند که کنسولگری ایران در بصره هم جمعه هفته گذشته در ناآرامی‌های این شهر هدف حمله قرار گرفت و تخریب شد.

تحریم مقام‌های سوئیفت

پامپئو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا مقام‌های شبکه «سوئیفت» را در صورت ادامه پردازش تراکنش‌های ایران هدف تحریم قرار خواهد داد گفت: «از تصمیم خاصی درباره سوئیفت مطلع نیستم.»

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است. مقر اصلی این شبکه که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند.

ایران بعد از حصول برجام، ایران به سامانه سوئیفت پیوست، اما دولت ترامپ و برخی از قانونگذاران آمریکایی بعد از خروج از این توافق، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده‌اند. ۲۲ مرداد سال جاری رسانه‌ها گزارش داده بودند دولت ترامپ برای تحریم مقام‌های سوئیفت در صورت عدم قطع ارتباط با ایران خیز برداشته‌اند.

بازگشت تحریم‌های نفتی

پامپئو در ادامه با اشاره به تاریخ بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران (۴ نوامبر/۱۳ آبان‌ماه) گفت قبل از فرارسیدن این تحریم‌ها چند تصمیم درباره صدور معافیت‌های نفتی وجود دارند که بایستی گرفته شوند.

وی گفت: «هنوز چند تصمیم درباره صدور معافیت‌ها-معافیت‌های احتمالی- هست که ما باید بگیریم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روز بازگشته و علیه ایران اجرایی خواهند شد.

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. این تحریم‌ها بخش خودروسازی، مبادلات دلار و فلزات گرانبها و اوراق بانکی را شامل می‌شوند.

دومین بسته این تحریم‌ها قرار است ۵ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) علیه ایران احیا شوند. این تحریم‌ها، بخش‌های انرژی و کشتی‌رانی ایران و موسسات مالی همکار با بانک مرکزی ایران را هدف می‌گیرند.

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند؛ ادعایی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در داخل خود آمریکا هم در امکان تحقق آن شک دارند.

وزیر خارجه آمریکا سپس درباره تعامل کشورها و شرکت‌ها با ایران، پس از تاریخ ۴ نوامبر هشدار داد و گفت: «برای هر کسی که به فکر تعامل اقتصادی با ایران باشد، قواعد کاملاً متفاوتی در جریان خواهد بود. روز مهمی خواهد بود. شاهد آن هستید که بسیاری از کشورها از همین حالا برای خروج از ایران و قطع تجارت با آنها قبل از ۴ نوامبر دست به کار شده‌اند. آنها نه تنها جدیت تحریم‌ها را درک کرده‌اند، بلکه این را دریافته‌اند که [تجارت با ایران] به منزله حمایت از همان کارهای مخربی است که آنها انجام می‌دهند.»

پامپئو در ادامه این ادعا مدعی شد ایران اقدام به تأمین موشک برای «حوثی‌ها (اعضای جنبش انصارالله) در یمن کرده است. وی همچنین، بدون هیچ توضیحی ایران را به تلاش برای ترور برخی افراد در اروپا متهم کرد.

براندازی نظام ایران

پامپئو درباره اینکه آیا سیاست دولت ترامپ تغییر نظام ایران است گفت: «این سیاست ما نیست. بولتون و من این را در سخنرانی‌های مختلف گفته‌ایم. این سیاست ما نیست.»

رسانه‌‌های آمریکایی و صهیونیستی در ماه‌های گذشته گزارش داده‌اند دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی کارگروهی مشترک برای تشدید فشارهای اقتصادی و جنگ رسانه‌ای-روانی علیه ایران راه‌اندازی کرده‌اند.

پامپئو، علی‌رغم این اقدامات و راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه ملت ایران مدعی شد: «ما بسیار حامی مردم ایران هستیم و مدیریتی را در پیش گرفته‌ایم که آنها می‌خواهند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار