کد خبر: 926372
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
سرهنگ دوم مهدی شکیب*
مجرمان سايبري از هر موقعيت و زماني براي عملي كردن اهداف مجرمانه خود بهره مي‌برند. يكي از زمان‌هايي كه مي‌تواند مجرمان سايبري را ترغيب به انجام اعمال مجرمانه كند، ايام محرم است.
متأسفانه برخي از مجرمان سايبري با سوءاستفاده از مناسبت‌هاي مختلف و به خصوص مناسبت‌هاي مذهبي به دنبال برانگيختن احساسات هموطنان و در نهايت سوءاستفاده از آنان هستند. از آنجايي كه در ايام شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، ميليون‌ها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر كوى و برزن به عزادارى آن حضرت بپاخاسته و بيرق حسينى را به بپا مي‌كنند، لذا اين فرصت در اختيار مجرمان سايبري قرار دارد تا با سوءاستفاده از احساسات پاك هموطنان عزيز، اعمال مجرمانه خود را عملي كنند.
پيش‌بيني مي‌شود در اين ايام شاهد افزايش سايت‌هاي فعال در حوزه ارائه ادعيه، نواهاي محرم، اپليكيشن‌هاي مذهبي و... باشيم. از اين‌رو هموطنان عزيز بايد مراقب منابع غير معتبر باشند.
يكي از اقدامات مجرمانه اين افراد ارائه فايل‌ها و ادعيه‌هاي مذهبي براي دانلود است كه گاهاً برخي از آنها آلوده به بدافزار هستند و به محض دانلود، به سيستم قرباني نفوذ مي‌كند و به دنبال عملي كردن اهداف طراح كه سرقت اطلاعات است. بنابراين هموطنان عزيز بايد نسبت به دريافت فايل‌ها از منابع نا‌معتبر دقت لازم را داشته باشند و در هنگام دانلود و نصب اين‌گونه نرم افزارها از دادن مجوز دسترسي‌هاي مشكوك خودداري كنند.
برخي از نرم‌افزارها در هنگام نصب از كاربر درخواست مي‌كنند تا برخي از مجوزها (از قبيل دسترسي به دفترچه تلفن، پيامك‌ها، تماس‌هاي تلفني و... ) را به نرم افزار بدهد. با كمي دقت مي‌توان متوجه شد كه اين مجوزها هيچ ارتباطي به نوع فعاليت نرم افزار ندارد. لذا از نصب اين‌گونه نرم افزارها خودداري كنيد.
بنابراين بهترين راه براي دريافت ادعيه و فايل‌هاي مذهبي دانلود يا خريد از سايت‌هاي شناخته شده و ماركت‌هاي معتبر است. فايل‌هايي كه توسط اينگونه سايت‌ها ارائه مي‌شود، فاقد هرگونه محتواي مجرمانه بوده و كاربران با خيالي آسوده مي‌توانند از آنها براي ايام عزاداري بهره ببرند.
در اين ماه همچنين راه‌اندازي كانال‌ها و گروه‌هايي، با عناوين مختلف كه اقدام به فعاليت‌هاي مناسبتي در ايام محرم مي‌كنند، افزايش خواهد داشت. گاهي اوقات اين كانال‌ها و گروه‌ها به دنبال ترويج شبهات در دين بوده يا با ادعاي جمع‌آوري نذورات براي نيازمندان به دنبال كلاهبرداري از شهروندان هستند.
كاربران در هنگام پرداخت نذورات و كمك‌هاي مورد نظر خود يا خريد تجهيزات و البسه ويژه ماه محرم، مراقب سايت‌هاي جعلي فيشينگ باشند. مجرمان سايبري با طراحي صفحات جعلي شبيه به صفحات پرداخت بانك به دنبال سرقت اطلاعات بانكي هموطنان هستند. لذا دقت در آدرس سايت بسيار مهم است و دقت داشته باشند تمامي سايت‌هاي معتبر و مهم در فرم ورود اطلاعات خود از پروتكل https استفاده مي‌كنند.
* رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار