کد خبر: 926354
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
نیره ساری
یکی از تأثیرات گرانی‌های اخیر و نوسانات بازار سکه و ارز، تورم محکومان مالی مهریه و افزایش جمعیت کیفری در این زمینه بود. برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که بسیاری از بانوان به دنبال بالا رفتن قیمت سکه مهریه‌های خود را به اجرا گذاشتند، بی‌آنکه حتی دادخواستی برای جدایی داده باشند. به دنبال اخبار منتشر شده در این زمینه بود که خبر‌هایی از کاهش سقف مهریه به نصف شنیده شد و برخی دیگر هم پیشنهاد‌هایی داشتند مبنی بر اینکه پرداخت مهریه به نرخ روز عقد محاسبه شود؛ موضوعاتی که شاید کمکی برای ادای دین زوج و جلوگیری از جمعیت کیفری محکومان مهریه باشد، اما از طرف دیگر می‌تواند اجحاف در حق زوجه باشد.
تصمیم‌گیری در مورد بدهکاران مهریه و شیوه درست و قانونی در این زمینه موضوعی است که هر روز مطرح می‌شود.
حالا هم رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، آماری از ۱۰ خواسته قضایی اول کشور ارائه کرده که طبق آن، اعسار از پرداخت محکوم به جزو سومین خواسته است، اعساری که طبق آمار‌های میدانی بخش عمده‌ای از آن مربوط به همین بدهکاران مهریه می‌شود. چندی پیش بود که مدیرعامل ستاد دیه نیز با اشاره به افزایش تعداد پرونده‌های محکومان مهریه به دلیل رشد ناگهانی قیمت سکه گفته بود، برخی افرادی که در حال حاضر در زندان هستند برای مهریه سنگین راهی زندان نشده‌اند. بیشتر آن‌ها کارگرانی هستند که درآمدی کمتر از دو‌میلیون دارند. حالا سؤال این است که راهکار مناسب در این باره چیست تا هم از افزایش جمعیت کیفری بدهکاران مالی جلوگیری شود و هم حقوق زن در این بین مدنظر قرار گیرد؟
البته در این خصوص باید زوایای مختلف را بررسی کرد، اما شاید بد نباشد چند مورد را در پروسه وضع قانون برای پرداخت مهریه در نظر گرفت:
اول: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی امروز هر آنچه که قرار است تحت عنوان به‌روز کردن قانون مهریه توسط نمایندگان مردم مطرح شود در فوریت قرار گیرد و در اسرع وقت بررسی و تصویب شود.
دوم: در به‌روزرسانی قانون و فرآیند رسیدگی به محکومان مالی مهریه، باید این نکته را در نظر داشت که قانون حداقل تا یک‌سال قبل از آن عطف به ماسَبَق و شرایط محکومان سال ۹۷ با وضعیت نوسانات بازار سکه و ارز در جایی لحاظ شود.
سوم: راهکاری اندیشیده شود تا شرط حبس و تحمل مجازات کیفری برای محکومان مالی مهریه از بین برود و به جای آن سایر مجازات‌های جایگزین حبس در نظر گرفته شود.
چهارم: انحصار مهریه در سکه برداشته شود یا بهتر بگوییم، شیوع سکه در مهریه از بین برود. ضمن اینکه راه فرار برای آن دسته از زوج‌هایی که قبل از متارکه دارایی و اموال خود را از انحصار خارج می‌کنند نیز بسته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار