کد خبر: 926116
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام
زمان زیادی از دورانی گذشته که جوامع، مردگان خود را برای حاضر شدن در رستاخیز آماده می‌کردند. گذاشتن ظروف غذا و جواهرات و برخی ملزومات زندگی و مومیایی‌کردن اجساد مردگان بخشی از این آماده‌سازی بود. امروزه و با وجود افزایش آگاهی ملل و اقوام در خصوص رستاخیز و زندگی بعد از مرگ و فیزیولوژی بدن انسان بعد از مرگ هنوز صنعت مومیایی مشتری‌های خود را دارد و سینوهه‌های مدرنی این کار را به عهده دارند. به طوری که فقط در تهران خودمان ماهانه ۱۰ جسد مومیایی می‌شوند!
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران چندی پیش از مومیایی میانگین ۱۰ جسد در پایتخت به صورت ماهانه خبر داد.
مسعود قادی‌پاشا در ارتباط با موضوع مومیایی اجساد اظهار داشت: در صورتی که درخواستی از سوی خانواده متوفی برای انجام مومیایی باشد، این اقدام در پزشکی قانونی انجام می‌گیرد.
وی افزود: اکثر اجسادی که مومیایی می‌شوند در واقع روندی برای ارسال به خارج بوده و در واقع برخی از اجساد که قرار است در خارج از کشور دفن شوند، جهت تابعیت از قانون حمل و نقل اجساد، مومیایی می‌شوند که اکثر اجساد مومیایی شده مربوط به کشور‌های آسیایی و اروپایی است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه هزینه مومیایی در کشور نسبت به کشور‌های مشابه پایین‌تر است، گفت: این مبلغ در حال حاضر حدود ۳ میلیون تومان است.
قادی‌پاشا اضافه کرد: گاهی اجساد نیز در روند طبیعی مومیایی می‌شوند؛ چراکه برای مومیایی‌شدن نیاز به خشکی جسد است و در واقع آب داخل سلول جسد که گرفته شود، مومیایی رخ داده و هزاران سال آن جسد می‌تواند باقی بماند که در مناطق گرمسیری موضوع مومیایی خودبه‌خود زیاد است.
وی گفت: در مصر باستان نیز از نخ کتان آغشته به موم استفاده می‌کردند و آن را دور جسد پیچیده تا آب سلول‌های آن گرفته شود و جسد مومیایی آن انجام گیرد.
معذورات اعتقادی مومیایی به اقتصادی می‌چربد
با وجودی که طبق اعلام قادی پاشا بیشتر اجساد مومیایی شده مربوط به کشور‌های آسیایی و اروپایی هستند، اما وجه شرعی انجام این عمل در کشور ما مورد تردید برخی صاحبنظران قرار گرفته است. احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور مومیایی کردن اجساد را از نظر شرعی فاقد اشکال توصیف کرده‌است. این در حالی است که وی کارشناس مسائل شرعی نیست و از این جهت نظر شجاعی قابل استناد نیست.
از سوی دیگر با توجه به اینکه مومیایی کردن اجساد یک فرآیند هزینه‌بر است و اغلب از سوی خانواده‌های متمکن درخواست می‌شود این احتمال وجود دارد که رفع شبهات اعتقادی نسبت به این اقدام مومیایی کردن اجساد را به یک مد لاکچری فراگیر در زمینه تدفین متوفیان پولدار تبدیل کند.
علاوه بر این، بخش قابل ملاحظه‌ای از مطالعه روی زندگی پیشینیان و تمدن‌های گذشته از روی اجساد مومیایی یافته‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌است، بنابراین می‌توان مومیایی‌ها را سفیران تمدن کنونی زمین برای مطالعه تمدن‌های آینده بشری دانست. با این وصف اغلب این نمایندگان از قشر مرفه هستند و کمتر متوفیان اقشار کم‌درآمد در انتقال تمدن‌های بشری نقش خواهند داشت. چنانکه مومیایی‌های به دست آمده در مناطق باستانی کشور‌های مختلف اغلب جزو افراد و خانواده‌های مرفه و ثروتمند دوران حیات خود بوده‌اند. این به جز مومیایی‌هایی است که بنا به نظر کارشناسان پزشکی قانونی تحت شرایط محیطی و جوی آب سلولی جسمشان بعد از مرگ خشک شده و به صورت طبیعی مومیایی شده‌اند. این نظریه کارشناسی، خاک و هوای جنوب استان کرمان را یکی از مناطق مومیایی‌سازی طبیعی معرفی می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار