کد خبر: 926037
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۸۳۸ هزار و ۹۲۷ تن برنج به کشور وارد شده که حکایت از کاهش ۱۹.۶۱ درصدی واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
جوان آنلاين: مصرف سالیانه برنج در کشور حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که کمتر از ۲ میلیون تن در داخل کشت می‌شود و طبق اعلام متولیان سهم واردات از بازار برنج سالیانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود.

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، در پنج ماهه نخست سال جاری ۸۳۸ هزار و ۹۲۷ تن برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده به ایران وارد شده که ارزش آن رقمی در حدود ۸۶۳ میلیون و ۱۳۱ هزار دلار است.
واردات این محصول به ایران ۶.۰۱ درصد از وزن کل و ۴.۵۷ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل می‌شود.

همانطور که پیش‌یبنی می‌شد بیشترین میزان برنج‌های واردشده به ایران از دو کشور هند و پاکستان است و سایر کشور‌ها سهم اندکی از صادرات برنج به ایران دارند.
این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۴۳ هزار تن برنج وارد شده بود که ۷.۰۴ درصد از کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود.

همچنین ارزش واردات این محصول در میان کل کالا‌های وارداتی ۹۹۰ میلیون و ۸۹۳ هزار دلار بود که از لحاظ ارزش نیز ۴.۷۴ درصد از کل ارزش واردات در آن مدت را شامل می‌شد.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که واردات برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۹.۶۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۲.۸۹ درصد کاهش یافته است.

با توجه به اینکه برداشت برنج از کشتزار‌های کشور تیرماه آغاز شده است طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، از سی و یکم شهریورماه همه واردکنندگان اجازه دارند به واردات، ترخیص و خروج این محصول از گمرک‌های کشور اقدام کنند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار