کد خبر: 925994
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
اندیشکده بروکینگز در گزارشی با توجه به لزوم تجدیدنظر در نقطه نظرات و تحلیل‌ها پیرامون منازعه سوریه، «یک چرخش ده درجه ای» و واقعگرایانه را در سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه پیشنهاد می‌دهد.
جوان آنلاین: اندیشکده «بروکینگز» (Brookings) در گزارشی به قلم پنج تن از پژوهشگران خود با اشاره به احتمال گسترش یک فاجعه انسانی دیگر در سوریه، پیامد‌های آن را برای ثبات منطقه‌ای و ظهور یا پیدایش مجدد و احتمالی گروه‌های مختلف افراط گرا بسیار سخت و جدی خواند. از این رو، این پژوهشگران با تأکید بر لزوم تجدیدنظر و به روز رسانی نقطه نظرات و ارزیابی‌های کارشناسانه، «چرخشی ده درجه ای» و واقع گرایانه را در سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه در این بزنگاه تاریخی پیشنهاد می‌کنند.

در این گزارش آمده است: «راهبرد کنونی آمریکا در قبال سوریه به طرز وسیعی، و البته نه بطور کامل، به شکست داعش در میدان نبرد انجامیده است. اما برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش یا یک گروه افراط گرای وابسته، محدود کردن نفوذ ایران در سوریه و رفع فشار‌های ناشی از بحران‌های انسانی و مهاجرتی در منطقه که متحدان آمریکا همچون ترکیه و اردن را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، ایالات متحده باید آنچه را که ما چرخشیده درجه‌ای در راهبرد آمریکا در قبال سوریه می‌نامیم، مهندسی نماید. عناصر اصلی این چرخش ده درجه‌ای عبارتند از:

* به رسمیت شناختن آنچه که بطور فزاینده‌ای بدیهی است: اینکه از طریق فرآیند کنونی صلح ژنو، رئیس جمهور بشار اسد از قدرت خلع و یا جایگزین نمی‌شود. در عوض، ایالات متحده باید برای ترغیب دوستان و متحدان خود به متقاعدسازی بشار اسد جهت کناره گیری به نفع یک جانشین تلاش کند. سایر گروه‌های [معارض]سوریه و جامعه بین المللی نیز باید در مورد تشکیل عناصر اضافی در دولت جدید سوریه، اظهار عقیده کنند.

* تهدید و یا در صورت لزوم، اجرای حملات هوایی متقابل و محدود علیه تجهیزات هوایی سوریه به تلافیِ هرگونه بمباران آتی دولت [بشار اسد]به ویژه در اطراف ادلب. چنانچه نائبان منطقه‌ای ایران به آمریکا یا متحدان آن حمله کنند، واشنگتن باید راهبرد مشابهی نسبت به ایران اتخاذ کند.

* ارائه فوری کمک‌های انسانی و نوسازی به بخش‌هایی از سوریه که تحت کنترل دولت سوریه نیستند، و حفظ نیرو‌های آمریکا در مناطق و در اندازه کنونی برای نظارت بر فرآیند [صلح]و کمک به آموزش نیرو‌های امنیتی محلی. این کمک‌ها باید بیش از آنکه منطقه‌ای باشند، محلی بوده و تا حدودی از شکل گیری یک منطقه واحد و قدرتمند کُرد که عامل تشدید ترس‌های ترکیه از تجزیه طلبی است، جلوگیری کنند.

* همکاری با ترکیه برای تضعیف عناصر افراط گرا در داخل و پیرامون ادلب از جمله با عملیات نظامی محدود در صورت لزوم و تداوم عملیات نظامی آمریکا علیه کانون‌های باقیمانده عناصر داعش در شرق سوریه تا شکست کامل آنان در میدان نبرد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار