کد خبر: 925963
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
حوادث کنونی بصره که ضعف دولت عراق در ارائه برخی خدمات به مردم این منطقه را نشان می‌دهد، موجب شده است گروه‌های مختلف سیاسی از جمله سائرون، فتح و جریان صدر از حیدرالعبادی، نخست‌وزیر این کشور بخواهند به‌همراه کابینه خود استعفاء دهد.
جوان آنلاین: حوادث کنونی بصره که ضعف دولت عراق در ارائه برخی خدمات به مردم این منطقه را نشان می‌دهد، موجب شده است گروه‌های مختلف سیاسی از جمله سائرون، فتح و جریان صدر از حیدرالعبادی، نخست‌وزیر این کشور بخواهند به‌همراه کابینه خود استعفاء دهد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق که بازنده حوادث بصره است با انتقاد شدید گروه‌های سیاسی این کشور روبه‌رو شده است تا آنجا که «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر عراق و رییس ائتلاف سائرون خواستار برکناری دولت کنونی عراق شدند.
از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق که ۲۲‌اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، تلاش‌های زیادی چه از سوی برخی عناصر سیاسی داخلی و چه از سوی طرف‌های خارجی برای ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در این کشور صورت گرفته است. 
تفرقه‌افکنی میان قومیت‌ها و مذاهب، حرکت در مسیر تعویق زمان برگزاری انتخابات، زیر سؤال بردن نتایج انتخابات و دستاوردهای سیاسی آن و همچنین تحت‌الشعاع قرار دادن پیروزی بزرگ شیعیان تنها بخشی از تلاش‌های عناصر فرصت‌طلب برای وارد کردن عراق در مسیر هرج‌ومرج و آشفتگی محسوب می‌شوند.
با وجود چنین توطئه‌هایی که از سوی عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در عراق صورت می‌گیرد، این کشور توانست از تمامی مراحل تفرقه‌انگیز عبور کرده و به‌نوعی بحران‌هایی همچون زیر سؤال بودن نتایج انتخابات را پشت سر بگذارد. 
به نظر می‌رسد بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در‌صدد طراحی توطئه جدیدی برای به چالش کشیدن عراق به‌ویژه در مرحله پساداعش هستند؛ مرحله‌ای که پس از تحقق دستاورد شیرین انتخابات موفقیت‌آمیز، تلخی‌هایی را برای مردم عراق رقم زند.
گفته می‌شود رمز جدید بحران‌سازی در عراق بر شکل‌گیری «دولت نجات ملی» یا تشکیل «دولت اضطراری» از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن کلید خورده است. توطئه‌ای که گفته می‌شود 
حیدر العبادی برای تحقق آن 22‌شهریورماه به آمریکا سفر می‌کند. البته خبرگزاری الغد عراق به نقل از منبع نزدیک به العبادی دیروز نوشت نخست‌وزیر این کشور برای جلب نظر آمریکایی‌ها درباره تشکیل دولت اضطراری در عراق به زودی به آمریکا می‌رود.
گفته می‌شود، نخست‌وزیر این کشور ۱۳‌سپتامبر (۲۲شهریور) برای قانع کردن «دونالد ترامپ»، ر‌یس‌جمهوری آمریکا به موافقت با تشکیل دولت اضطراری درعراق، به واشنگتن سفر خواهد کرد.
این خبر درحالی منتشر می‌شود که دو هم‌پیمان پارلمانی عراق «الاصلاح و الإعمار» (ائتلاف العبادی و مقتدی الصدر) و ائتلاف «البناء» (هادی العامری و المالکی) موفق به تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق نشده‌اند.

تلاش آمریکا برای تشکیل دولت نجات ملی در عراق
پیاده‌سازی الگوی «دولت نجات ملی» یا تشکیل «دولت اضطراری» از دیگر توطئه‌های جدید آمریکا و متحدانش در منطقه است که برخی گروه‌ها، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراقی صراحتاً بر لزوم اجرای این طرح تأکید کرده‌اند که می‌توان به «ایاد علاوی» سیاستمدار عراقی اشاره کرد که نخستین‌بار این موضوع را رسماً در زمان ورود داعش به عراق 
مطرح کرد.
کودتا علیه انتخابات 
از سویی دیگر «ایمن الشمری» یکی از رهبران ائتلاف سائرون تشکیل دولت نجات ملی در عراق را کودتا علیه انتخابات توصیف کرد و گفت: تشکیل دولت نجات ملی در عراق مجاز نیست؛ چراکه به مثابه کودتا علیه انتخابات پارلمانی اخیر و نتایج آن خواهد بود و نمی‌تواند خواسته‌های شهروندان عراقی را برآورده کند.
تشکیل «دولت نجات ملی» مطابق قانون اساسی عراق نقض صریح قانون است. در واقع، در قانون اساسی عراق هیچ بند، ماده‌ یا حتی تبصره‌ای مجوز تشکیل دولت نجات ملی آن هم پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی را صادر نکرده است.

دانایی فر: آمریکا برخورد دستوری با بغداد دارد
«حسن دانایی فر»‌ سفیر پیشین ایران درعراق در پاسخ به مطرح شدن استعفای حیدرالعبادی از سوی چند ائتلاف عراقی، به خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»‌ گفت: اکنون عراق در آستانه یک شرایط خاص سیاسی درونی است و از این نو ع اخبار زیاد به گوش می‌رسد. از یک طرف مطالبات اجتماعی که به‌صورت انباشتی از دهه‌های گذشته در عراق شکل گرفته و بحق است را می‌بینیم.
ریاست پیشین ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: از طرفی دیگر مناطق نفتخیزی در این کشور را می‌بینیم که از کمبود آب، برق و خدمات و مطالبات بحق خود سخن می‌گویند. نباید فراموش کرد تبعیض‌هایی که وجود دارد بعضاً از دوره صدام وجود داشته است.
دانایی‌فر گفت: اگر نگاهی به وضعیت سیاسی و اجتماعی بصره داشته باشیم می‌بینیم که مردم بصره بیشترین شهید را در مقابله با تروریست‌های داعش اهدا کردند. مردم بصره قبل از داعش خویشتنداری کردند و اکنون که این گروه‌های تروریستی به نابودی رسیدند به‌دنبال تحقق مطالبات‌شان هستند. 
دبیر پیشین ستاد روابط اقتصادی ایران و عراق در نهاد ریاست‌جمهوری، ادامه داد: در‌حال‌حاضر تشکیل دولت و دخالت‌های بیگانگان (عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی) در عراق را شاهدیم. آمریکایی‌ها در این دوره از انتخابات با یک وقاحت خاصی و به‌صورت آشکارا در تشکیل دولت عراق به‌صورت دستوری با احزاب برخورد می‌کنند و این‌گونه اخبار را در رسانه‌ها می‌توان دید و شنید که آمریکایی‌ها به طوایف مختلف دستور می‌دهند ‌چگونه رفتاری داشته باشند. 
سفیر پیشین ایران در عراق‌، یادآور شد: مثلث عربستان آمریکا و رژیم صهیونیستی خواسته بحق مردم را نادیده گرفته و شرایط را در بغداد سیاسی کرده‌اند. ایجاد چنین شرایط سیاسی در بغداد موجب شده است ‌این نوع خواسته‌ها تا حدودی نادیده گرفته شود. طبیعی است اما حوادث بصره سخت و تلخ است و نشان‌دهنده این است که اولویت‌ها مسائل در بغداد، سیاسی شده و از این‌رو است که برخی احزاب یا گروه‌ها استعفای 
حیدر العبادی را عنوان کردند. وی افزود: پیشنهاد چنین درخواستی را می‌توان یک نوع تقاضا دانست. در‌حال‌حاضر دولت العبادی با توجه به اینکه پارلمان دولت را انتخاب نکرده و در حال انجام کار است شاید تاکیدی است بر تشکیل سریع‌تر دولت از سوی پارلمان. سفیر پیشین ایران در عراق، اضافه کرد: تشکیل دولت نجات ملی را پس از انتخابات و اعتراضاتی که برخی نسبت به آن داشتند نخستین‌بار توسط علاوی پیشنهاد داده شد. حتی این‌گونه پیشنهادها هم در زمان ورود گروه‌های تروریستی داعش درعراق داده شد که آن زمان نوری مالکی قرار بود نخست‌وزیر شود و عنوان شد ‌به‌جای دولت مالکی دولت نجات ملی شکل گیرد. دانایی‌فر، گفت: تشکیل دولت ملی شرایط خاص دارد و می‌تواند پارلمان را ‌منحل کند ‌یا وضعیت نظامی‌ در برخی مناطق ایجاد کند ولی در آن زمان استقبالی از این موضوع نشد.  دبیرپیشین ستاد روابط اقتصادی ایران و عراق در نهاد ریاست جمهوری، تاکید کرد: ماجرای عراق شرایطی است که باید منتظر رأی دادگاه این کشور بود که موضوعات سیاسی روز این کشور را رصد و به زودی اعلام نتیجه خواهد کرد‌ آرای حقیقی به چه شکل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار