کد خبر: 925877
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پای لنگ درمان در لرستان
نه پزشک متخصص در لرستان هست و نه درمانگاهی برای مراجعه وجود دارد. وضعیت خدمات درمانی در این نقطه از کشور با عدیده‌ای از مشکلات روبه‌روست که برای یک درمان ساده، بیماران باید دست به مهاجرت بزنند...
نه پزشک متخصص در لرستان هست و نه درمانگاهی برای مراجعه وجود دارد. وضعیت خدمات درمانی در این نقطه از کشور با عدیده‌ای از مشکلات روبه‌روست که برای یک درمان ساده، بیماران باید دست به مهاجرت بزنند. آن‌هایی هم که توان از این شهر به آن شهر گشتن را برای دکتر ندارند، باید با همان تعداد کم متخصصان سر کنند. از این رو مردم گاه برای یک ویزیت ساده باید ماه‌ها پشت در مطلب بنشینند؛ معضلی که سلامت مردم لرستان را در معرض خطر قرار داده و نیازمند رسیدگی فوری مسئولان است.

چند سالی نام یک پزشک متخصص سر زبان‌ها می‌افتد و به یکباره خبر از رفتن پزشک و سردرگمی بیماران آغاز می‌شود. از این رو در نبود پزشک جایگزینی مردم استان لرستان برای درمان بیماری خود گاهی ناچار به سفر به استان‌های همسایه، چون کرمانشاه، اصفهان و حتی تهران می‌شوند. به رغم اینکه وجود بیمارستان یکی از نیاز‌های ابتدایی هر مرکز جمعیتی است و در برخی از شهرستان‌های استان هزینه‌های احداث بیمارستان تحمیل شده است، اما بیمارستان‌های استان اغلب خالی از پزشکان متخصص هستند.

لرستان نیازمند پزشک متخصص

گرچه در سال‌های اخیر حوزه بهداشت و درمان استان لرستان بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفت، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان می‌گوید: «در حال حاضر با کمبود یکصد هزار متر مربعی فضای بهداشتی در استان روبه‌رو هستیم.» کوروش ساکی می‌افزاید: «در حوزه ساخت منابع فیزیکی، تأمین منابع و نیروی انسانی باید به استان توجه شود، خصوصاً نیاز است که جایگاه ویژه‎ای برای نیروی انسانی قائل شویم.»

این رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با اشاره به اینکه از شروع اجرای طرح تحول سلامت در کشور تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان لرستان استان هزینه شده است، بیان می‌کند: «تعداد تخت‌های بیمارستانی استان هم از ۲/۰ تخت به ازای هر هزار نفر در سال ۹۲ اکنون به ۴/۱ تخت افزایش یافته است.» وی می‌افزاید: «با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‎های در حال ساخت در استان این شاخص به ۲/ ۲ تخت افزایش می‌یابد.» ساکی با اشاره به اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی به چهار نیروی انسانی نیاز است، اضافه می‌کند: «در استان به تأمین ۴ هزار نیروی انسانی نیاز داریم.» وی می‌گوید: «در صورتی که نیرو و امکانات مورد نیاز در اختیار مراکز درمانی نباشد، بار بیشتری به نیرو‌های کاری وارد شده و بر افزایش خطا‌های پزشکی نیز می‌افزاید.»

مراکز درمانی تأمین اجتماعی هم پزشک ندارند

لازم به ذکر است که از سال ۹۲ تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شده است و انتظار می‎رود در تخصیص نیرو توجه ویژه‌‎ای به دانشگاه علوم پزشکی لرستان شود. مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان لرستان با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون در حوزه رشد و توسعه امکانات و تجهیزات پزشکی بر اساس مستندات جزو سه تا چهار استان اول هستیم، می‌گوید: «امسال ۸ تا ۹ پروژه حوزه درمان آماده بهره‌برداری هستند.» امین بهاروند می‌افزاید: «طی سال‌های اخیر بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان لرستان خریداری شده است.» همچنین در سال گذشته نیز ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۵۷ ویزیت در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان انجام شده که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۹ درصد رشد داشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی لرستان، با اشاره به اینکه متأسفانه در استان هم دانشگاه علوم پزشکی و هم تأمین اجتماعی با کمبود پزشک متخصص مواجه هستند، ادامه می‌دهد: «در سال ۸۶، تعداد ۳۳۱هزار و ۷۵۵ نفر از مراجعین به مراکز درمانی تأمین اجتماعی لرستان توسط پزشکان متخصص ویزیت شدند که این میزان ۲۲ درصد رشد داشته است.» بهاروند با بیان اینکه در سال ۹۲ تعداد شش دندانپزشک داشتیم، اما الان ۲۴ دندانپزشک در مراکز تأمین اجتماعی کار می‌کنند، تصریح می‌کند: «اعتقاد ما این است که این عدد باید بیشتر شود.»

سه شهرستان لرستان فاقد مراکز درمانی

گفته می‌شود سه شهرستان سلسله، دوره چگنی و رومشکان فاقد مراکز درمانی تأمین اجتماعی هستند که مدیریت درمان تأمین اجتماعی در این باره می‌گوید: «علت نبود مرکز درمانی تأمین اجتماعی در این شهرستان‌ها، تعداد کم بیمه‌شدگان است.» بهاروند می‌افزاید: «برای خدمت به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در این شهرستان‌ها، درمان غیرمستقیم و قرارداد با سایر مراکز درمانی و پزشکان متخصص فعال است.» وی ادامه می‌دهد: «در شهرستان سلسله برای راه‌اندازی مرکز درمانی تأمین اجتماعی اقداماتی انجام شده است که امید می‌رود در آینده نزدیک در این شهرستان درمانگاه راه‌اندازی شود.» در دو شهرستان دیگر نیز با توجه به تعداد کم بیمه‌شدگان احتمال راه‌اندازی مرکز درمانی در سال‌های اخیر بسیار کم است.

بیماری که از بیماری تیروئید رنج می‌برد، با اشاره به مشکلات درمانی موجود در استان می‌گوید: «هر بار که از مدت نوبت‌دهی طولانی رنج می‌برم و بر اساس ضرورت راهی مرکز کشور و بیمارستان‌های تهران می‌شوم، حجمی دیگر از بار مالی علاوه بر درمان به خانواده من تحمیل می‌شود.» مریم حسنوند می‌افزاید: «تنوع درمان‌های پزشکان از دیگر مشکلاتی است که در حوزه درمان دارم و هم اکنون سال‌های سال است که به دلیل نرفتن زیر تیغ جراحی، درمان‌های مختلف را تجربه می‌کنم و هر بار حجمی از قرص و آمپول و شیوه‌های درمانی را تجربه کرده‌ام.» با این تفاسیر لازم است هرچه سریع‌تر مسئولان برای رفع مشکلات کمبود پزشک و مراکز درمانی استان لرستان به فکر چاره‌ای باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار