کد خبر: 925679
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
در بیست‌ویکمین نشست شنبه‌های انقلاب مطرح شد
حجت‌الاسلام قائم مقامی در نشست شنبه‌های انقلاب که به موضوع سینما اختصاص داشت، گفت: انقلاب تأثیر بزرگی بر سینمای ایران داشت و آن را متحول کرد. ما اکنون سینمای متشخص و نجیبی داریم که در دنیا می‌توانیم به آن افتخار کنیم. در این نشست به این مسئله که سینمای انقلاب برخلاف پیش از انقلاب تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان زن دارد نیز اشاره شد.
فرزین ماندگار
حجت‌الاسلام قائم مقامی در نشست شنبه‌های انقلاب که به موضوع سینما اختصاص داشت، گفت: انقلاب تأثیر بزرگی بر سینمای ایران داشت و آن را متحول کرد. ما اکنون سینمای متشخص و نجیبی داریم که در دنیا می‌توانیم به آن افتخار کنیم. در این نشست به این مسئله که سینمای انقلاب برخلاف پیش از انقلاب تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان زن دارد نیز اشاره شد.
حجت‌الاسلام قائم مقامی در بیست و یکمین نشست شنبه‌های انقلاب به این نکته اشاره کرد که سینمای امروز نمی‌تواند به گذشته برگردد. ما دنبال چیز دیگری هستیم. باید به تحولی عظیم و معرفت‌شناسی دقیق به موضوع قصه و خیال در هنر بپردازیم. باید متحول شویم و به موضوعی که خیال دینی است برسیم. ما از این حوزه فاصله داریم. دین، خیال را ۱۰۰ درصد تابع حقیقت می‌داند و خیال را برای ارائه حقیقت می‌پذیرد. سینما باید با افتخار تمام سیطره دین و ولایت آن را بر خود بپذیرد. تابعیت دین از چیز دیگر منسوخ شده و دوران آن گذشته است. پیام انقلاب تبعیت همه چیز از دین است.

سینمای ایران به عقب برنمی‌گردد

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: در موضوع سینما و انقلاب دو بحث است؛ اول اینکه در حوزه سینما چه اتفاقی افتاد، آیا ما موفق بودیم یا نه و دیگر اینکه باید در چه نقطه‌ای قرار داشته باشیم. به نظرم انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی بر حوزه سینما گذاشت. امروز با همه فراز و نشیب‌ها، سینمای کشور ما سینمای متشخص و نجیبی است. در کلان سینمای ایران در این ۴۰ سال انقلاب اسلامی ما رشد و اعتلای قابل توجهی را شاهد بودیم. وی ادامه داد: از نظرم باید اندیشمندان حوزه سینما درباره کم و کیف سینمای بعد از انقلاب، به بحث و بررسی بپردازند. سینمای ما با همه رشد‌ها و حرکت‌های رو به جلوی خود، هنوز به نقطه مورد هدف و جایگاه اصلی خود دست نیافته است. یکی از کارشناسان غربی گفته بود که انقلاب اسلامی ایران، آخرین انقلاب اسلامی دنیا خواهد بود، اما همه دنیا شاهد بودند که این مسیر ادامه داشته و دارد تا پرچم آن به دست حضرت صاحب الزمان (عج) برسد.

او بیان کرد: سینمای کشورمان خوشبختانه به جایگاهی در انقلاب اسلامی رسیده که دیگر نمی‌تواند به سینمای قبل از انقلاب بازگردد. ما باید در سینمای کشورمان تأکید و توجه بیشتر به موضوع دین و اندیشه داشته باشیم. خیال از منظر دین با خیال از منظر غرب متفاوت است. ما باید در سینمای انقلاب اسلامی به خیال از منظر دین دست یابیم. ما معتقدیم انقلاب اسلامی آمده که حقیقت را به جهان ارائه کند. تاکنون مقداری به این هدف بزرگ دست یافته‌ایم، اما هنوز راه بسیاری از این طریق باقی مانده است. برخی از هنرمندان و بعضاً فیلمسازان کشورمان، تصورشان این است که دین به اندازه کافی جذابیت ندارد و خود باید به داستان‌های دینی جذابیت وارد کنند و اینگونه ساخته‌ها از واقعیت و حقیقت دور می‌شوند. اگر هنرمند در اثر خود حقیقت و صداقت را جای بدهد، بی‌شک برای تمام مردم جهان قابل پذیرش خواهد بود.

در ادامه این نشست هوشنگ توکلی درباره خدمات انقلاب به سینما صحبت کرد وگفت: سینمای قبل از انقلاب نسبتاً جوان بود و مربوط به آن دوران است. چند فیلمی استثنائاً تاثیرگذار بود، اما بقیه متأثر از تعالیم غرب است. انقلاب حادثه بزرگی بود. خیلی از جوان‌ها علاقه‌مند به هنر بودند، اما به خاطر موضوعات و محدودیت‌هایش وارد نمی‌شدند. اسفند ۵۷ جریان انبوهی از جوانان سراغ هنر آمدند و ما به آموزش آن‌ها پرداختیم. امروز نتیجه تلاش‌های ۴۰ ساله سینماست. ما در حوزه سینما خوب پیشرفت کردیم.

در ادامه محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره یکی دیگر از سخنرانان بود. او گفت: مستند ایران وضعیت خوبی دارد و امروز حتی در داستان و جذابیت با سینمای داستانی رقابت می‌کند. کیفیت امروز مستند‌های سینمایی امیدوارکننده است. مستندساز‌های ما در جشنواره‌های دنیا حضور دارند و مقام می‌آورند. آن‌ها به خوبی دیده می‌شوند.

دفاع مقدس پرمخاطب‌ترین ژانر سینما بوده است

روح‌الله سهرابی درباره سینمای دفاع مقدس صحبت کرد. او گفت: جنگ داغ عمیقی بر دل مردم گذاشت، اما در ادامه ژانر بومی و ملی دفاع مقدس در سینمای ما رقم خورد. کارشناسان معتقدند این تنها ژانر بومی و ملی ماست. سهرابی گفت: امروز ۱۰ درصد آثار سینمای ۴۰ ساله انقلاب مربوط به ژانر سینمای دفاع مقدس است. این ژانر بیشتر از ۳۲۰ فیلم سینمایی در ایران اسلامی داشته است، البته باید هزاران فیلم کوتاه ساخته شده این ژانر را هم لحاظ کنیم. وی افزود: سینمای دفاع مقدس بسیار پرمخاطب و پرفروش بوده است. فیلم سینمایی عقاب‌ها را ۸ میلیون ایرانی در همان سال‌های اکران تماشا کردند. مهدی عظیمی سخنران دیگر نشست سینما انقلاب بود. او درباره تربیت، آموزش و پژوهش سینمای انقلاب صحبت کرد. او گفت: زن در سینمای پهلوی نه مؤثر بود، نه تصمیم گیر و نه صاحب نقش. ما امروز ده‌ها و صد‌ها کارگردان، نویسنده و تهیه کننده زن در سینمای انقلاب داریم. وی افزود: امروز نیروی انسانی سینمای انقلاب ۳۰ هزار نفر است. قبل از انقلاب فقط ۱۰۰۰ نفر درگیر سینما بودند. در دوره پهلوی فقط پنج مرکز آموزشی سینما وجود داشت، امروز این عدد ۵۰ برابر شده و ما ۲۶۶ مرکز آموزشی داریم.

کار منتقد پیش از انقلاب، بررسی اندام زنان بود

محمدتقی فهیم یکی از سخنران‌های شنبه‌های انقلاب بود که درباره رشد نقد در سینمای انقلاب صحبت کرد. او گفت: ما هیچ جریان نقد در کشور نداشتیم. فقط چند نمونه نقد قابل تأمل آن هم از جانب پنج نفر در دهه ۳۰ داشتیم. در دهه ۴۰ همان چند منتقد هم بر سر کیفیت به جان هم می‌افتند. آن موقع عراق نقد تألیفی داشت، اما ایران چیزی نداشت. فهیم گفت: مطالب موجود در آن سال‌های پیش از انقلاب هم بیشتر ترجمه‌ای و کپی‌برداری شده از غرب بود و هیچ خبری از مؤلف منتقد ایرانی نبود. ما امروز باید درباره بدیهیاتی صحبت کنیم که مثل آفتاب روشن است. منتقدان امروز کجا و کپی برداران و مترجمان سابق کجا؟ امروز همه روزنامه هایمان صفحه فرهنگی و سینمایی دارند و مجله‌های متعدد آن هم فقط با موضوع سینما داریم. نقد امروز درباره سینمای اجتماعی است، در گذشته آن کسی هم که احیاناً تألیف می‌کرد، کمی درباره خلاصه داستان فیلم، سابقه کارگردان می‌نوشت و تنها خلاقیتش در ارائه تحلیل‌ها از اندام زنان بازیگر بود!

این منتقد سینمایی ادامه داد: آزادی امروز در نقد با گذشته قابل مقایسه نیست. من نویسنده روزنامه پیش از انقلاب هم بوده‌ام. آن زمان مأمور ساواک در روزنامه بود و همان مطلب کوچک را هم درباره فیلم‌ها باید تأیید می‌کرد. عزت‌الله ضرغامی سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت: سینمای ما بسیار راحت و تخصصی درباره موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حرف می‌زند. در بسیاری از موارد نمی‌شود اوضاع انقلاب را با گذشته مقایسه کرد. هر عددی تقسیم بر صفر از لحاظ جبری هم مبهم است و باید رفع ابهام شود! حکایت ما و قبل از انقلاب اینچنین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار