کد خبر: 925348
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
سعید احمدیان
شرایط ویژه امروز کشور بر کمتر کسی پوشیده است، روز‌های سخت اقتصادی که با گرانی افسارگسیخته ارز، مردم را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است، با این حال به نظر می‌رسد اهالی فوتبال توجهی به وضعیت سخت مردم و جامعه ندارند، طوری که همچنان بر طبل زیاده‌خواهی‌شان می‌کوبند! اگر مصاحبه‌های چند روز اخیر رئیس فدراسیون فوتبال و ملی‌پوشان را مرور کنید، به یک وجه مشترک می‌رسید. می‌گویند تیم ملی مشکل مالی دارد و دولت و همه باید دست به دست هم دهند و با پمپاژ پول، فوتبال را یاری کنند. اینکه گفته شود در شرایط سخت امروز کشور، فوتبال حتی اولویت صدم هم نیست هم به گوششان نمی‌رود و مهدی تاج انتظار دارد همچنان که دولت برای کالا‌های اساسی مردم ارز دولتی اختصاص می‌دهد، به فوتبال هم ارز دولتی بدهد! آن هم در شرایطی که دولتی‌ها برای تأمین ارز کالا‌های ضروری مردم هم مشکل دارند، با این حال اهالی فوتبال انتظار دارند این رشته ورزشی هم باید همردیف با کالا‌های اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد.
کمبود ارز برای اردو‌های خارجی و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در راه جام ملت‌ها، بهانه‌ای شده تا امروز ملی‌پوشان در مصاحبه‌هایی که به نظر می‌رسد هدفمند و هدایت شده است، دم از مشکلاتی بزنند که وجود خارجی ندارد تا دولت را تحت فشار بگذارند. در همین راستاست که تلاش برای قهرمانی در جام ملت‌ها را منوط به برگزاری اردو‌های متعدد خارجی و بازی‌های تدارکاتی زیاد می‌کنند. توجیه مدیران فدراسیون و بازیکنان هم برای این زیاده‌خواهی این است که فوتبال باعث نشاط اجتماعی می‌شود و به همین دلیل همچنان که دارو ارز دولتی می‌گیرد، فوتبال هم باید بگیرد! این در شرایطی است که با توجه به کمبود ارز، ورزش و به خصوص فوتبال هیچ‌گاه جزو اولویت‌های دریافت ارز دولتی قرار نمی‌گیرند و دولت هم به درستی مسئولان فدراسیون و همچنین باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس را که خواستار ارز دولتی شده بودند به بازار آزاد برای تهیه ارز ارجاع داده است.
البته به نظر می‌رسد توجه بیش از حد دولت به فوتبال در دو دهه گذشته سبب زیاده‌خواهی‌های امروز اهالی فوتبال شده است، وقتی تیم‌های دولتی با وجود ممنوعیت استفاده از بودجه دولتی، سالانه صد‌ها میلیاردتومان از بودجه بیت‌المال را می‌بلعند و عملاً این پول هیچ برگشتی ندارد، کار به امروز هم می‌رسد که با وجود مشکلات اقتصادی کشور، باز هم اهالی فوتبال ساز خودشان را می‌زنند، این در حالی است که دولت تا امروز برای فوتبال کم نگذاشته و صد‌ها برابر نسبت به ورزش‌های دیگر که بیشتر از این رشته برای کشورمان افتخار کسب کرده‌اند، برای فوتبال هزینه کرده است.
پاداش ۶۰۰ هزار دلاری برای تنها یک برد در جام جهانی برای فوتبال گویای این توجه است، آن هم در شرایطی که خیلی از قهرمانان و مدال آوران کشورمان یک صدم این پاداش را آن هم به خاطر یک مدال جهانی و المپیک دریافت نمی‌کنند. همین توجه افراطی سبب شده است امروز از مهدی تاج گرفته تا ملی پوشان پرتوقع‌تر از همیشه، انتظار داشته باشند ارز دولتی برای دارو و مایحتاج زندگی مردم اختصاص پیدا نکند، اما به فوتبال برسد!
این در شرایطی است که فوتبالی‌ها باید به این درک برسند که کشور گرفتار وضعیت سختی از نظر اقتصادی شده و با کاهش ارزش پول ملی کشورمان، قدرت خرید بخش زیادی از جامعه یک سوم چند ماه پیش شده است، هر چند اهالی فوتبال با توجه به درآمد‌های چند میلیاردی سالانه‌شان، قادر به درک مردم کوچه و بازار نیستند، اما اگر حداقل خودشان را در کنار مردم می‌دانند باید در این ریاضت اقتصادی شریک شوند و در این شرایط سخت بدون اینکه انتظار بالایی داشته باشند، برای قهرمانی فوتبال در آسیا تلاش کنند، هدفی که رسیدن به آن به طور قطع می‌تواند مردم را برای زمان کمی هم که شده از مشکلاتی که گرفتار آن هستند، رها کند و باعث خوشحالی‌شان شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار