کد خبر: 925210
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
آموزش عکاسی
عکاسی در نور طبیعی محیط، دردسر‌های زیادی دارد. از طرفی، بسیاری نور فلش را شدید و ساختگی می‌دانند. در این میان شاید بهترین راه، ترکیبی از این دو روش نورپردازی باشد.
مهرداد یوسفی
ترکیب نور محیط با نور فلش، تکنیک سختی در عکاسی مجسوب می‌شود که قابل یادگیری است. توضیح این مورد دشوار است؛ چرا که برای این کار باید دو مکتب متفاوت نورپردازی یک منظره ترکیب شوند.

جون اسپارکمن، عکاس هنری، متخصص نورپردازی و آموزگار عکاسی مستقر در چلتنهام انگلیس است؛ در ادامه‌ی مقاله، او تجربه‌ی خود از ترکیب نور فلش و نور طبیعی را بازگو می‌کند.

در این مقاله درباره‌ی پروژه‌ی عکاسی فوق العاده‌ای که برای دوست عکاسم اندی هوانگ نورپردازی کردم، صحبت می‌کنم. ما مجوزی ویژه برای عکاسی در یک مرکز خرید بزرگ در شهر بریستول با سقف شیشه‌ای معلق غول‌آسا در ساعت پنج بامداد داشتیم. هدفمان، ثبت ترکیب روشنایی آسمان آبی صبح با نور فلش بود؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام شدید‌تر از دیگری به‌نظر نرسند. همچنین قصد نداشتیم زمان زیادی را صرف ادیت عکس‌ها کنیم (زیرا در صورت داشتن دانش کافی در مورد نورپردازی، نیاز نیست زمان زیادی را صرف تصحیح اشتباهات در فتوشاپ کنید).

در اولین عکس، زاویه‌ی دوربین را از پایین مدل عکاسی به‌سمت آسمان بالای سر مدل گرفتیم. هدف ابتدایی ما، ثبت سطح نور محیط بدون دخالت فلش بود. به همین دلیل ISO را بسیار پایین و در محدوده ۱۰۰ تا ۴۰۰ گرفتیم (مقدار ISO بالاتر و فلش روشن حتی با کمترین نوردهی بسیار روشن به‌نظر خواهد رسید). سرعت شاتر در حدود ۱.۳۰ تا ۱.۱۲۵ بود (سرعت کمتر باعث محو شدن عکس می‌شود و بعضی دوربین‌ها در سرعت بیشتر قادر به ثبت نخواهند بود). درجه‌ی گشودگی لنز باید هر مقدار مورد نیاز برای دریافت نور کافی، باشد. احتمالا آسان‌ترین راه به‌نظر شما، استفاده از اولویت‌دهی سرعت شاتر با گرفتن چند عکس و انتقال آن تنظیمات به حالت تنظیم دستی است.

خلاصه: ما تنها می‌خواهیم نوردهی محیط را تنظیم کنیم؛ پس فلش را خاموش کنید و از سرعت شاتر پایین و ISO زیاد خودداری کنید. در نهایت سوژه‌ی عکس شما شبیه شبح و تاریکتر از انتظار خواهد بود؛ اما بیشتر روی ثبت آسمان تمرکز کنید. اگر میخواهید رنگ آبی آسمان پررنگ‌تر باشد، آن را اندکی کمتر نورپردازی کنید.

چگونه نور طبیعی و نور فلش دوربین را ترکیب کنیم
سرعت شاتر ۱.۱ ثانیه، f/۹ و ISO ۱۰۰، آسمان ابی پررنگ و مدل شبح مانند؛ دقیقا همان که می‌خواستیم!

نکته‌ی مهم بعدی پس از گرفتن عکس با نور محیط، تنظیم نور طبیعی محیط با سرعت شاتر بود؛ اگر آسمان بسیار روشن به‌نظر می‌رسد، سرعت شاتر را از ۱.۱ به ۱.۱۲۵ تغییر دهید و اگر بسیار تیره به‌نظر می‌رسد، سرعت را از ۱.۱ به ۱.۶۰ تغییر دهید.

حال با این تنظیمات می‌توانید به‌آسانی تمام روز، عکس‌های شبح‌مانند بگیرید!

بعد از این، نوبت به نور پردازی مصنوعی می‌رسد؛ برای این کار از یک Profoto B۱ روی یک پایه با یک بشقاب زیبایی (beauty dish) کوچک و قابل حمل استفاده کردیم. از بشقاب زیبایی برای نورپردازی مستقیم بدون نقطه‌ی کانونی استفاده شده است. منبع نور را بسیار نزدیک به مدل در سمت چپ دوربین قرار دادیم و آن را به سمت پایین جهت دادیم تا نور جانبی داشته باشیم. 

خوش‌بختانه نور فلش از اولین تا آخرین عکس مناسب بود. اما اگر نور فلش بسیار روشن یا بسیار تاریک بود، چه باید کرد؟ دست به تنظیمات دوربین نزنید و شدت نور فلش را تغییر دهید. این‌گونه با تغییرات دوباره و دوباره‌ی نور محیط و فلش سردرگم نمی‌شوید.

اگر شدت نور فلش را تغییر دادید، اما هنوز نور مناسب نیست؛ باید تنظیمات دوربین را تغییر دهید. ابتدا ISO را تغییر دهید و آن را نزدیک ۸۰۰ قرار دهید که امروزه در عکاسی کاملا قابل قبول است. اگر نتیجه نداد، گشودگی لنز را تغییر دهید؛ فقط در نظر داشته باشید که تغییر هر کدام از تنظیمات دوربین بر سطح نور محیط تاثیر خواهد داشت و مجبور به تنظیم دوباره‌ی آن با سرعت شاتر خواهید شد.

چگونه نور طبیعی و نور فلش دوربین را ترکیب کنیم
تا زمانی که ترتیب تنظیمات در این تکنیک را به یاد داشته باشید، مشکلی با ترکیب نور محیط با نور فلش پیدا نخواهید کرد. عکس‌برداری در محیط بیرون به فلش‌های قوی‌تری نیاز دارد؛ اما در محیط‌های داخلی با فلش‌های ضعیف مانند فلش‌گان‌های استاندارد نیز قادر به عکس‌برداری خواهید بود.

این راهکار‌ها مطمئنا به کار عکس‌برداران جدید و بی‌تجربه خواهد آمد که با ترکیب نور در عکاسی درگیر هستند.
 
منبع: PETAPIXEL
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر