کد خبر: 924588
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
عباس حاجی‌نجاری
در حالی که توهم ترامپ نسبت به مسائل داخلی و ضعف ایران او را به گزافه‌گویی در مورد ظرفیت و توان امریکا در مهار قدرت منطقه‌ای ایران واداشته، متحد اروپایی امریکا، یعنی فرانسوی‌ها مهم‌ترین چالش پیش روی غرب را همان ظرفیت و توان موشکی منطقه‌ای ایران می‌دانند که ایران‌گریزی در مذاکره پیرامون آن ندارد.
جمعه گذشته ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که ظاهراً با مشاور امنیت ملی‌اش هماهنگ نکرده است، در گفت‌وگو با بلومبرگ با ادعای اینکه سیاست‌هایش می‌تواند منجر به سقوط حکومت ایران شود، می‌گوید: «زمانی که من به کاخ سفید آمدم مسئله این بود که آن‌ها چه زمانی خاورمیانه را تسخیر خواهند کرد، الآن مسئله این است که آیا آن‌ها دوام خواهند آورد.»
همزمان وزیر خارجه فرانسه که هنوز کشورش نتوانسته قدمی برای اجرای تعهدات این کشور پس از خروج امریکا از برجام بردارد، مدعی می‌شود که ایران راه گریزی از مذاکره درباره سه موضوع مهم دیگر که باعث نگرانی ما شده‌اند ندارد. او این سه موضوع را آینده تعهدات هسته‌ای ایران پس از ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقش ایران در ثبات منطقه اعلام می‌کند، شروطی که امریکایی‌ها که خود ناتوان بر تحمیل به ایران بودند، آن را بر گردن اروپایی‌ها انداخته و خواسته‌اند که اروپا در مورد سوریه، یمن و لبنان با ایران مذاکره کند. فارغ از برخی از موضع‌گیری‌های نامناسب نخبگان و فعالان داخلی و کم‌کاری دولتمردان در حل مشکلات مردم که به امریکایی‌ها و فرانسوی‌ها جرئت داده که در مواجهه با ایران اینگونه سخن بگویند، اما هر دو این مواضع متناقض از یأس و ناکامی اروپا و امریکا در پیشبرد اهدافشان در مواجهه با ایران حکایت دارد.
ترامپ در حالی سخن از مهار قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران سخن به میان آورده و مدعی می‌شود که آن‌ها درگیر موجودیت خود شده‌اند که بزرگ‌ترین کابوس امریکا در سال‌های اخیر در شکست قریب‌الوقوع در سوریه را در پیش رو دیده و برای منصرف کردن نیرو‌های مقاومت در پایان دادن به غائله تروریست‌های دست‌پرورده امریکا در سوریه حاضر به تهدید مستقیم سوریه و ورود به یک جنگ جدید علیه کشور سوریه برای حمایت از تروریست‌ها شده است. نگرانی ترامپ و متحدان اروپایی او این است که در این نبرد که به پاکسازی سوریه از بقایای تروریست‌های دست‌پرورده غرب خواهد انجامید، آخرین پایگاه خود برای اثرگذاری بر معادله منطقه را از دست خواهند داد و حاصل شش سال جنایت آن‌ها در منطقه و برای شکست یکی از حلقه‌های اصلی جبهه مقاومت، به تقویت هرچه بیشتر جبهه مقاومت انجامیده و سوریه با حمایت نیرو‌های مقاومت، مقتدرتر از گذشته در روند تعاملات منطقه نقش‌آفرینی می‌کند. این در حالی است که ترامپ تا کنون بار‌ها بر شکست و اشتباه بودن سیاست‌های منطقه‌ای (خاورمیانه‌ای) امریکا اعتراف کرده است. در مورد یمن، آنچه در ماه‌های اخیر در شکست ائتلاف پنجگانه امریکا، انگلیس، فرانسه، امارات و عربستان از نیرو‌های انصارالله اتفاق افتاد، شاید یکی از کم‌نظیرترین حوادث نظامی جهان باشد، جایی که این پنج قدرت با تمام توان و در ذیل سکوت خائنانه سازمان ملل بزرگ‌ترین جنایت را علیه مردم مظلوم یمن روا داشته و نتوانستند یک بندر کوچک را از دست انصارالله خارج کنند و البته تلاش دارند همانگونه که امریکا خواسته و فرانسه نیز بر آن تأکید دارد، این ناکامی را گردن ایران و ادعای کمک‌های تسلیحاتی ایران به انصارالله بیندازند، فارغ از آنکه اگر قرار بود که سلاح و تجهیزات تعیین کننده میدان نبرد باشد، این پنج کشور که صد‌ها برابر بیشتر از انصارالله تجهیزات نظامی را در منطقه به‌کار برده و حتی برای اینکه مقاومت مردم مظلوم یمن را بشکنند، عامدانه غیرنظامیان و اتوبوس کودکان آماج پیشرفته‌ترین بمب‌های هدایت شونده قرار داده و پس از آنکه ناکام شدند، تازه سازمان ملل وارد صحنه شده و این جنایات را محکوم می‌کند و این در حالی است که اکنون اماراتی‌ها و سعودی‌ها حتی در کاخ‌هایشان که صد‌ها کیلومتر با یمن فاصله دارد احساس امنیت نمی‌کنند. در لبنان، اما شکست امریکا و فرانسه هم نظامی و هم سیاسی است، در حالی‌که از تحریم و محاصره حزب‌الله طی سال‌های اخیر و پس از شکست و هزیمت صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳ روزه لحظه‌ای غفلت نکرده‌اند، اما حزب‌الله از یک گروه مسلح چند هزار نفره نه‌تن‌ها به یک ارتش قدرتمند منطقه‌ای تبدیل شد، بلکه اکنون تأثیرگذارترین جریان سیاسی لبنان و به محور اصلی آرایش قدرت و نظام سیاسی در این کشور تبدیل شده است.
اما صراحت وزیر خارجه فرانسه در تعیین شرط برای ایران به خاطر اقداماتی که قرار بود برای مقابله با تحریم ایران توسط امریکا انجام بدهند و هنوز نداده‌اند، ماهیت منافقانه اروپایی‌ها و غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها در روند تحولات معطوف به ایران بعد از خروج ترامپ از برجام را نشان داد و ثابت کرد که ایران در روند مواجهه با تحریم‌های ظالمانه امریکا نمی‌تواند به اروپا اعتماد کند، نکته‌ای که چند روز قبل از آن مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت بر آن تصریح کرده و یادآور شدند: ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد، اما باید ضمن ادامه این کار از آن‌ها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید. ایشان با انتقاد از رفتار نامناسب اروپا در مسائلی نظیر برجام و تحریم‌ها خاطرنشان کردند که باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آن‌ها از روند مسائلی مراقبت جدی کرد. ایشان تأکید کردند که اروپایی‌ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند که اقدامات آنها، تدابیر و واکنش‌های مناسب جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.
اما در مورد توهم ترامپ در زمینه ادعای براندازی نظام ایران تنها اشاره به همین نکته کافی است که ایستادگی و مقاومت مردم ایران ترامپ و همکارانش را به هذیان‌گویی واداشته که از یک سو سخن از براندازی، از سوی دیگر ادعای تغییر رفتار و در جایی دیگر برای مذاکره التماس می‌کنند. برای مذاکره نیز زمانی شرط می‌گذارند و زمانی دیگر سخن از مذاکره بدون پیش‌شرط به میان می‌آورند و این در حالی است که حتی برای اثرگذاری تحریم‌ها علیه ایران، اروپایی‌ها را نیز به تحریم تهدید کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار