کد خبر: 924506
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
طی ۲ سال اخیر
وقتی در حیاط حرم مطهر رضوی قدم میزنی حال و هوای خاصی داری. فکر می‌کنی در‌های بهشت باز شده و ملائکه تو را بر دوش می‌کشند. فکر می‌کنی همه راه می‌روند و تو پرواز می‌کنی. اما در همین حال و هوا هم که هستی چیزی می‌تواند تو را مبهوت خود کند. دیدن افرادی که پرواز نمی‌کنند بلکه فرشته‌ها بال پرواز آن‌ها شده‌اند...
محمدرضا هادیلو
وقتی در حیاط حرم مطهر رضوی قدم میزنی حال و هوای خاصی داری. فکر می‌کنی در‌های بهشت باز شده و ملائکه تو را بر دوش می‌کشند. فکر می‌کنی همه راه می‌روند و تو پرواز می‌کنی. اما در همین حال و هوا هم که هستی چیزی می‌تواند تو را مبهوت خود کند. دیدن افرادی که پرواز نمی‌کنند بلکه فرشته‌ها بال پرواز آن‌ها شده‌اند. این‌ها «زائر اولی»‌ها هستند. وقتی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده گرفت برنامه اعزام زائران زیارت اولی استان‌های کشور را در دستور کار قرار داد و تا حالا بیش از ۷۷۰ هزار زائر که در مناطق محروم و کم برخوردار زندگی می‌کنند به مشهد مقدس مشرف شده‌اند.

بهار سال ۱۳۹۵ بود که حجت الاسلام والمسلمین، رئیسی تولیت آستان قدس رضوی دستور داد تا برنامه اعزام زائران زیارت اولی استان‌های کشور در دستور کار آستان قرار بگیرد. برهمین اساس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی انجام این کار را برعهده گرفت و شناسایی و اعزام افرادی که تاکنون موفق به حضور در حرم مطهر رضوی و زیارت امام غریبان نشده بودند را در کنار خدمات‌رسانی به مستضعفان و محرومان در برنامه قرار داد. کاری که آنقدر طالب داشت که تا به امروز ۷۷۰ هزار زائر را به مشهد مقدس کشانده است.

روزی هزار زائر اولی می‌رسد

فراهم آوردن زمینه تشرف محبان محروم و نیازمند اهل بیت (ع) به حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) یکی از رسالت‌های معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی است که در همین راستا ارگان‌ها و سازمان‌هایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیئت رزمندگان اسلام و خیریه‌های فعال، این معاونت را یاری می‌کنند.

در همین رابطه مصطفی خاکسار قهرودی معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی با بیان اینکه از طی ۵ ماه ابتدای سال‌جاری بیش از ۱۵۸ هزار و پانصد نفر زائر زیارت اولی با تلاش آستان قدس رضوی و در قالب طرح «مهر درخشان رضوی» به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، می‌گوید: «به طور متوسط روزانه بیش از هزار زائر زیارت اولی وارد شهر مشهد می‌شوند. رقمی که توانسته طی دو سال اخیر ۷۷۰ هزار زائر محروم و زیارت اولی را به مشهد مقدس و زیارت آقا برساند.»

وی ادامه می‌دهد: «زائر اولی‌هایی که در قالب این طرح به مشهد مقدس مشرف می‌شوند به مدت ۳ روز میهمان آستان قدس رضوی هستند و برای اعزام آن‌ها شرایطی که البته قابل انعطاف نیز باشد تعریف شده است، افراد محرومی که بالای ۴۰ سال سن داشته و تاکنون به مشهد مقدس سفر نکرده باشند یا از آخرین سفر آن‌ها بیش از ۱۰ سال گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف در قالب این طرح به مشهدالرضا (ع) مشرف شوند.»خاکسار قهرودی تأکید می‌کند که باید محرومیت افراد محرز شود، ضمن اینکه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، ایتام و نخبگان محروم شرایط سنی برداشته شده و تنها محرومیت و زیارت اولی بودن مدنظر است.

آغاز صبح با بوی حرم

حالا اگر یک‌بار دیگر در حیاط حرم رضوی قدم بزنی چشمانت پر از اشک شوق خواهد شد. اینبار اشکی از دیدن حال و هوای زائر اولی‌ها جاری می‌شود و حال و هوایت را عوض می‌کند. این بار معنی این جمله که گفته‌اند زیارت امام رضا (ع) حج فقراست را باید از کسانی پرسید که برای اولین بار به سفر مشهد مقدس مشرف شده‌اند. افرادی که بعضاً بالای ۵۰ سال سن دارند و تمام عمر در آرزوی دیدن گنبد حرم امام غریبان سر کرده‌اند و حالا با شوقی وصف‌ناپذیر به دیدار یار رسیده‌اند. گنبد و گلدسته‌ها، ایوان طلا، فواره‌های میان صحن و سرا، پنجره فولاد، کبوتران حرم، موج زائران عاشق و بغض‌هایی که پیش روی امام باز می‌شود.
 
کسانی که تا هفته پیش فکرش را هم نمی‌کردند روزی به پابوس آقا بیایند و این همه شکوه و زیبایی را با چشمان خود به نظاره بنشینند! اما وقتی دل شکسته‌ات را پیشکش کردی، خود امام دعوتنامه را می‌فرستد و دیگر مکث جایز نیست. ۷۷۰ هزارنفر از زائر اولی‌ها مهمان آقا شده‌اند. مهمانانی که به همت آستان قدس هر روز با بوی حرم صبحشان را آغاز می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار