کد خبر: 924221
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
سرمقاله مدیرمسئول:
ابتدا به تیتر‌های یک روزنامه‌های فردای سؤال از رئیس‌جمهور و برخی عبارات دیگر توجه فرمایید: «حسن سخن نگفت»، «پاسخ‌های سفارشی»، «فدایی مصلحت»، «روحانی سخن نگفت»، صادق زیبا کلام: «آقای رئیس‌جمهور با هر مصیبتی بود موفق شدند یک سطل حلبی پرآب به مجلس بیاورند و آن را با جسارت و شهامت کم‌نظیری ریختند بر سر همه امید‌ها و انتظاراتی که پیرامون حرف زدن ایشان ماه‌هاست در سطح جامعه به وجود آمده است»
عبدالله گنجی
ابتدا به تیتر‌های یک روزنامه‌های فردای سؤال از رئیس‌جمهور و برخی عبارات دیگر توجه فرمایید: «حسن سخن نگفت»، «پاسخ‌های سفارشی»، «فدایی مصلحت»، «روحانی سخن نگفت»، صادق زیبا کلام: «آقای رئیس‌جمهور با هر مصیبتی بود موفق شدند یک سطل حلبی پرآب به مجلس بیاورند و آن را با جسارت و شهامت کم‌نظیری ریختند بر سر همه امید‌ها و انتظاراتی که پیرامون حرف زدن ایشان ماه‌هاست در سطح جامعه به وجود آمده است» و سرباز ملکه در بی‌بی‌سی نوشت: «مهم‌ترین بخش صحبت‌های امروز روحانی در مجلس این بود: امیدوارم که بتوانم نقاط مورد نظر مقام معظم رهبری را که در توصیه‌هایی که نسبت به جلسه امروز به من فرمودند: دقیقاً مراعات کنم / به نظر می‌رسد برای تحلیل جنس صحبت آقای روحانی در مجلس همین یک جمله کفایت کند.»
 
در میان این عبارات رازآلود و ابهام‌ساز، زیباکلام تا حدودی منظور خود را در مطلبی دیگر روشن می‌کند و پاسخ به سؤال از رئیس‌جمهور را اینگونه توجیه می‌کند: «چرا به مردم توضیح نمی‌دهید که چه میزان از بحران اقتصادی محصول سیاست خارجی ما و اصرار بر دشمنی با امریکا و از بین بردن اسرائیل و صدور انقلاب است.»
 
وجه مشترک عدم رضایت بی‌بی‌سی، روشنفکران و اصلاح‌طلبان از سخنان روحانی چیست؟ و چرا حربه «حقایق را بگو»، «بگم‌بگم»، «پشت پرده را بگو»، «موانع را بگو»، «مصلحت را بگو»، «واقعیت را به مردم بگو» در کشور ما به دالانی برای فرار از کم‌کاری، بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، پوشاندن ضعف‌ها و در یک کلام فرار از پاسخگویی تبدیل شده است؟ این حقایق چیست و چه کسی مانع روحانی برای حل مسائل کشور است؟
 
برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید «مسئله» را شناخت. الآن مسئله کشور چیست؟ مسئله اصلی رشد سرسام‌آور قیمت طلا، ارز، مسکن، خودرو، کالا‌ها و... و ورود چندهزار خودروی قاچاق به کشور که رئیس‌جمهور شخصاً مسببین را به دستگاه قضا معرفی کرد و دست داشتن افرادی در بانک مرکزی و وزارت صمت در توزیع رانتی و بی‌حساب و کتاب طلا و ارز که البته این موضوع به اثبات رسیده است.
 
آیا حل این مسائل به حضور در سوریه یا عدم به رسمیت شناختن اسرائیل بستگی دارد؟ آیا با امریکا مذاکره نکردیم؟ و روحانی حال حاضر را برای مذاکره مساعد می‌داند؟ اگر خروج امریکا از برجام اثر روانی به قیمت‌ها دارد باید به عنوان «حقایق پشت پرده» و «موانع رئیس‌جمهور» به خورد ملت داده شود؟ واقعاً پشت پرده‌ای که دولت را معاف از پاسخگویی و بی‌گناه، بی‌تقصیر و فاقد اختیار در حل مسائل معرفی می‌کند، چیست؟ قیمت ارز، طلا، خودرو و مسکن مربوط به نظارت استصوابی است؟ مربوط به سوریه است؟ سپاه ارز و سکه را آن طور به حراج گذاشته؟ سیاست منطقه‌ای ما قاچاق را سامان‌یافته کرده است؟ بیت رهبری فرمان رشد قیمت‌ها را صادر کرده است؟ رهبری مانع کنترل قیمت‌ها و توزیع درست ارز و سکه است؟ آیا قیمت دلار در ترکیه هم مربوط به سپاه و بیت رهبری و نظارت استصوابی است؟ از قضا «مسئله امروز» کشور صددرصد مرتبط با خود دولت است.
 
نه تنها دولت فاقد تدبیر و طرح و برنامه کارآمد برای پیشگیری و کنترل و اصلاح است که مدیران و کارکنان دولت در گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت محور خیانت و فساد موجودند و مرکزیت دولت نیز منکر این نیست؟ حال از روحانی می‌خواهید بی‌عرضگی را پشت کدام راز مخفی کند؟ پشت کدام حقایق پنهان شود؟ مردم را دنبال کدام نخود سیاه بفرستد؟ آیا آیت‌الله جنتی روحانی را تهدید کرده است که اگر سکه، ارز، مسکن و خودرو را گران نکنید، بیچاره خواهی شد؟ یک بار برای همیشه این بازی را که ریشه آن در بی‌تقوایی از یک سو و پنهان کردن بی‌عرضگی‌ها از سوی دیگر است تمام کنید.
 
بله اگر عده‌ای از جنس زیباکلام‌ها معتقدند به رغم خروج ترامپ از برجام و صد‌ها توهین و تهمت به نظام جمهوری اسلامی شما بروید زانو بزنید که «ما غلط کردیم و هر چه شما بفرمایید» حق با ایشان است و حتماً رهبری مانع خواهد شد، اما همه نابسامانی‌های موجود قبل از ۱۶ مرداد که موعد تحریم امریکا بود شروع شد. نه درآمد ارزی کاهش یافته و نه فروش نفت منتفی است. 
 
پس مشکل کجاست؟ آیا رهبری و... به روحانی گفته‌اند بگذار مردم بیچاره شوند، اما نگو توصیه ماست؟ حربه نخ‌نما و حقه‌بازانه «نمی‌گذارند» را تمام کنید. ما فقط یک نمی‌گذارند داریم و آن هم عدم به رسمیت شناختن کشوری به نام اسرائیل است که جایگاهش در نزد ملت نیز روشن است. اگر مانع این است روحانی بلند بگوید. گرچه بعید است روحانی در باطن هم چنین تمایلی داشته باشد و پشت به امام کرده باشد. واقعاً باید روحانی صریح و بی‌پرده هر دستی را که مانع ایشان در کنترل قیمت‌ها و قاچاق است با رعایت تقوا اعلام کند، اما کسی حق ندارد برای فرار از پاسخگویی، «رازآلودگی» برای «عبور از فشارها» را توصیه کند.

امثال زیباکلام بحمدالله به خاطر ضعف منطق فقط موجب انبساط خاطر جوانان در فضای مجازی‌اند، اما یک جو انصاف اگر داشتند یک بار از دشمنی امریکا با ایران سخن می‌گفتند و ۱۰‌بار از دشمنی ایران با امریکا. ما کی و کجا امریکا را تهدید کرده‌ایم؟ کشتی به ساحل او فرستادیم؟ در همسایگی او نیروی نظامی و ناو برده‌ایم؟ هواپیمایش را سرنگون کرده‌ایم؟ اقلیت‌های آنان را تحریک کرده‌ایم؟ شخصیت‌های آنان را ترور کرده‌ایم؟ آنان را تحریم کرده‌ایم؟ جنگ هشت‌ساله علیه‌شان به راه انداخته‌ایم؟ ما نمی‌توانیم اگر امریکا به زور قصد تجاوز داشت از تجاوز لذت ببریم. هر کس می‌خواهد این لذت را بچشد به جای ابهام‌سازی و رازگویی به کاخ سفید سفر کند، زیرا آنجا لذتش تضمین شده است.
 
قطعاً توصیه رهبری به روحانی این بوده است که نباید فضای دولت و مجلس به گونه‌ای باشد که ملت آزرده و دشمنان خوشحال شوند و روحانی هم واقعاً چنین کرد. جرم روحانی از نگاه این جماعت اساس تعلق به نظام است و بس. روحانی کوچک نشد که بزرگ شد، اما حتماً سربازان ملکه و تجدیدنظرطلبان راضی نخواهند شد. روحانی هم نحوه ثبت تاریخ آینده را خوب می‌داند و هم علت عصبانیت و بغض امریکا و انگلیس و پیاده‌نظام بومی آنان را می‌داند. هرچند پرستیژ روشنفکرانه‌اش مانع به زبان آوردن توقعات آلودگان می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
ممنون!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
با سلام . یکی از اقدامات بسیار بزرگ کشورهای که می خواهند مستقل باشد . تقویت صنعت متالوژی می باشد . چون قطعات خودرو و صنایع از آلیاژ فلزات و غیر فلزات ساخته می شود . عدم توجه سیتم اموزشی و زارت صنایع به صنعت متالوژی در تربیت مهندس متالوژی و صنایع متالوژی باعث شد که اکثریت صنایع الیاز مورد نیاز را از آلمان . امریکا . زلپن و اخبرا هم در چین و هند وارد بکنند . لذا با کلمه تحریم می بینیم .و جلوگیری انها از فروش الیاژ باعث رکود صنایع کردیده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
با سلام . قویترین صنعت متالوژی در دست هفت کشور صنعتی است و تلاش می کنند که این صنعت را به کشورهای دیگر انتقال ندهند . چون با الیازهای مختلف می توانندانواع متنوع خودرو . ا .اجناس بسیار با کیفیت و غیره را تولید کنند . واگر به کشور دیگری اجازه مونتازدهند . تکنولوزی الیاژ را به انها نمی دهند . و این باعث می شود که صنایع ان کشورها مدام عمر وابسته به انها باشند . مانند ایران خودرو . پراید که مجبور هستند برای تولید قطعات آلیاژ فلزات را از انها بخرند . ایا زمان ان رسیده که مدیران دانشگاهها و وزارت صنایع به اهمیت صنعت متالوزی را در کشور پی برده و ان را رونق دهند . برای تغییر این تفکر باید تفکر واردات به صادرات تبدیل شود .
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
چند سال است و بخصوص در این ماههای اخیر رفتارهایی را مشاهده میکنیم که با خودمان میگوییم : خوشا بحال سالهای اول انقلاب . بله . خودم نسل اولی هستم و با تمام وجود ان سالهای تلخ و سخت و طاقت فرسا را لمس کرده ام . از یاد هم نمیبرم .اما باز هم (از یک جهت) ان روزها بهتر از امروزمان بود . چرا !؟ به این دلیل که با معاندان و دشمنان انقلاب با شدت برخورد میکردیم در عین حال همه ی دوستان با همدیگر در نهایت محبت و علاقه و ایثار رفتار میکردند . یعنی واقعا "خودمان با خودمان" خوب بودیم . عملا به ایه ی 29 سوره فتح (اشداء علی الکفار رحماء بینهم) عمل میشد . اما اکنون چه !؟ کسانی که خود را دوست و حامی نظام میدانند با یکدیگر مثل "دشمن خارجی و بیگانه" برخورد میکنند . علیه همدیگر جبهه میگیرند . به همدیگر توهین میکنند . به همدیگر تهمت و افترا میزنند . درکار همدیگر و حتی در امور مهمی که به سرنوشت نظام و ملت مربوط میشود نه تنها همکاری نمیکنند , کارشکنی میکنند و چوب لای چرخ همدیگر میگذارند . در سخنانشان از قران و امام راحل و توصیه های مقام معظم رهبری خرج میکنند اما برای ناموفق جلوه دادن همدیگر سنگ تمام میگذارند . خودتان بیایید و برای همه بگویید که با چه مجوزی خودتان را (استغفرالله) بالاتر از خدا و پیغمبر و ائمه و قانون اساسی و امام راحل و رهبر معظم انقلاب و اراء مردم میدانید !؟ خلاصه و فشرده اش این میشود که همه را "دشمن شاد" نکنید !!! تا کی و تا کجا !؟ الله اعلم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
با سلام . روسیه بعد ا انقلاب دو صنعت را سرلوحه خود قرار داد 1- صنعت متالوژی 2- صنعت مکانیک . و توانست خودکفا باشند .اما تفکر شدید واردات در کشورما باعث شد مدیران صنایع ما چه زمانی که مدرکشان سیکل بودند و چه زمانی که دکترا شدند. صنعت متالوژی را کلا به خارجیها سپردند . و در صنعت مکانیک نیز صلاح در این دیدند که مونتاژگر باشند . با وجود اینکه تعداد فارغالتحصیلان مدرک دکترا خیلی بیشتر از تعادقطعات صنایع(خودرو . لوازم خانگی . نساجی و غیره است .الان هم شکایت نبود مواد اولیه را دارند .بجای اینکه به فکر تقویت صنعت متالوزی باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
با سلام . در عدالت مالیاتی (عدل حضرت علی (ع) ) مبنا این است که یک سقف درامدی برای مردم در نظر می گیرند . اگر خانواری درامد ماهانه انها کمتر از سقف تعین شده باشد شامل یارانه و معافیت مالیاتی می شود . و سایرین برای استفاده از امکانات کشور باید مالیات بپردازند. و این از گردش مالی افراد مشخص می شود . لذا اکثریت کشورها ها برای شفافیت مالیاتی و ملی تلاش می کنند که بالای 90% گردش مالی با مارت بانکی (به اصطلاح ریالی و ارزی )باشد . متاسفانه در مصوبه های مجلس دیده می شود که افراد با عناوین مختلف و درامدهای زیاد شامل معافیت مالیاتی شده اند .و مالیات انها به گردن دیگران افتاده است . منابع در ایران ملی و متلعق به همه است . سوال اینجاست توجیهنمایندگان مجلس از معافیت مالیاتی چیست . ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
با سلام . اگر ساختمان و یا زمین کا بری اش انبار باشد . الزام باید در سامانه مکانیزه انبار وزارت بازرگانی ثبت شود غیر از نیروهای امنیتی نظامی . انتظامی .ولی سایرین مانند (انبار .خودرو –اذوقه . پوشاک . حبوبات . لوازم ارایشی و غیره ) حتما در سامانه ثبت شود . این عین شفافیت و عدالت اجتماعی است .وانباری که در سامانه ثبت نشود اجناس ان بعنوان کالای قاچاق و احتکار شناخته می شود . و این ناشی از این است که نشان می دهد هنوز قوه قضائیه (اداره ثبت اسناد ) نتوانسته در اجرای طرح کاداستر کاربری زمین ها را مشخص کند که ایا کشاورزی است یا مسکونی و یا غیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
با سلام . شعار حمایت ازکالای ایرانی این واقعیت ها را برای ما مشخص کرد 1- تفکر شدید واردات در جامعه 2- ضعف سیستم مالیاتی اینکه همه مالیات نمی دهند –3 ضعف سیستم گردش مالی اینکه هنوز کارت بانکی بطور کامل اجرا نمی شود 4- ضعف نظام بانکی 5- ضعف سیستم اموزشی .اینکه با وجود مدرک دکترا در رشته های مختلف هنوز توانیی ساخت مواد اولیه را نداریم .و همه دانشگاها به تربیت کارشناس مشغول هستند و تکنسین را به افغانی ها . پاکستانی ها . بنگلادی ها دادیم 7- ضعف سیستم انباری 8- و غیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
با سلام . دفاع از کشور جزء وظایف ملی و مهینی هر افراد است که ان کشور را برای زندگی و فعالیت اقتصادی انتخاب می کنند . در دهه 60 با سه کلمه در دفاع از کشور آشنا بودیم. 1- شهدا 2- جانبازان 3- رزمنده . و هر سه گروه باور دینی شان این بود که وظیفه دارند که حقوق شرعی و ملی خودرا به کشور اسلامی ( مالیات و عوارض کشور. انفاق ) بپردازند . دراوایل دهه 70 و بعد از ان ، نمایندگان مجلس این سه گروه را به چندین گروه افزایش دادند . و حالب ترین مصوبه اش این بود باور های دهه 60 درست نیست و حقوق کشور اسلامی این طور تعریف کرد که اینها از پرداخت مالیات . عوارض و غیره معاف هستند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
با سلام . خوشبختانه طرف صدا و سیما با برنامه های متنوع اقدامات بسار خوبی را اجرا می کند مانند( صبح جمعه باشما مردم)و غیره مردم را با فرهنگ مالیات آشنا می سازند . و در آینده خواهیم دید که کسانی که مالیات نمی پردازند ولی از امکانات رفاهی و امنیتی کشور برای زندگی و فعالیت اقتصادی استفاده می کنند . نظر شان عوض شده و برای اینکه اموالشان شرعی یاشد بخودی خود مالیات خواهند پرداخت . ونیز مردم اگاه خواهند شد که همه امکانات و امنیت از مالیات بوجود امده و برای حفظ امکانات موجود و سازندگی کوشا باشند . امید است که سایز رسانه ها نیز مردم را با دلایل علمی با فرهنگ مالیات اشنا سازند .تا زمانی برسیم که بگویم که حکومت علی (ع) را با مالیات اداره می شود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
با سلام .ضعف سیتم مالیاتی باعث شده است که تفکر واردات شدیدا در جامعه توسعه یابد .و نتیجه ان این شد که با وجود اینکه تعدا د مدرک دکترا در مکانیک . شیمی و غیره زیاد باشد . عملا این افراد به جامعه بیکاران تبدیل شده است . و نیز با وجود داشتن کارخانجات ذوب( اهن . مس . روی . الومنیوم . و غیره )و صنایع پتروشیمی .و غیره . نتوانیم که صنعت متالوژی و شیمایی که تامین کننده( الیاژ و داروو غیره ) را در کشور قوی داشته باشم عملا وارد کننده مواد اولیه شدیم . یکی از مهمترین تقویت واردات . تصویب معافیت های مالیاتی زیاد مجلس می باشد . اکه اینرا در دهه 70 و در برنامه توسعه ششم بسیار زیاد می بینیم .مانند معافیت فعالیت های فرهنگی . خیرین . ایثاگران . و غیره اکثریت برای تامین نقدینگی بفکر واردات هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
با سلام . کشف انبارهای مختلف غیر مجاز در مناطقی که زمینشان سند دار نیست ل این واقعیت را آشکار کرد که در اجرای قوه قضائیه(اداره ثبت ) در اجرای طرح کاداستر (سنددار کردن زمینها )باید کوشا باشند .برای اجرای ان می توان ازنیروهای متخصص بسیار زیاد سازمان نظام وظیفه . بسیج کمک گرفت تا پایان سال 97 کلیه زمینهای کشور ما سند دار باشد . تا ادارت مختلف در مقابل جامعه پاسخگو باشند که چرا اجازه دادن که زمین کشاورزی تغغیر کاربری دادند و به انبار محتکران و غیره تبدیل شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
با سلام .دراواخر دهه 60 و مخصوصا دهه 70 از طرف دولت وقت اعلام گردید که ادارات و نهادها و شرکتها خود کفا باشند . منظور این بود که بسمت صادرات رفته واز فروش اجناس منابع نقدینگی خود را تامین کنند . متاسفانه دراوائل در دهه 70 نمایندگان مجلس در کنار تصویب طرح خودکفایی . طرحی نیز تصویب کردند که بعضی از افراد و نهادها و سازمانها و غیره از پرداخت مالیات و عوارض معاف باشند . این دوگانگی باعث شد که افرادی که معافیتی مالیاتی داشتند بسمت واردات بروند و دیدیم در مدت کوتاهی افکار ،واردات شدیدا در کشور رواج پیدا کرد و نتیجه ان بیکاری، قاچاق . بنادرو گمرکات غیر مجاز . وابستگی شدید به فروش نفت . واردات شدید به مواد اولیه .و غیره شد . برای برگشت به صادرات باید معافیتهای مالیاتی حذف گردد . و معافیت مالیات فقط شامل صادرات باشد .
آريا توكلي طلب
|
Greece
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
با ستايش پروردگار يكتا فرض بگيريد جناب دكتر روحاني هم ميگفت ؟؟ آيا با حرف كاري درست ميشود ؟؟عمل عمل عمل آنهم صالح مقوله اي كه سالها از ياد مسؤلين رفته و جانشين آن شعار سال جديد در روز تحويل سال شده چين پارسال يك كلمه گفت سه سال ديگر قدرت اول اقتصادي خواهد شد و ديگر سكوت كرد و امروز در جنگ با ترامپ ديوانه است البته نه شعار بلكه عمل عمل عمل مسؤلين ما فقط يك كار را خوب بلدند إتمام يك پروژه و رونمايي پرده نمايش يادبود آن پروژه با دست چه كار سختي خيلي سخت ؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
با سلام . در کشورژاپن . المان . امریکا .انگلیس . غیره دولت شان از طریق سازمان بیمه گر (هم دفترچه و هم بیمه تکمیلی ) از مردم شان در بهداشت و درمان و درمان بیماریها حمایت می کند . لذا در انجا سرمایه های سرگردان پزشکان اکثریت بسمت ایجاد درمانگاه . بیمارستان . و یا خرید تجهیزات پزشکی .و غیره هدایت می شود .در کشور ما دولت از مردماشان با احداث بیمارستان و تجهیز انها از مردم حمایت می کند . سازمان بیمه گر نقش چندانی در بهداشت و درمان ندارند لذا سرمایه های سرگردان پزشکان اکثرا به کشورهای خارجی و یا ساخت و ساز هدایت می شود . چه زمانی کشور ما نیز به نتیجه انها خواهد رسید .باید صبر کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار