کد خبر: 924189
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
سرهنگ دوم مهدی شکیب *
در جامعه امروزی تعداد زیادی از هموطنان برای انجام امورات شخصی و کاری خود به سایت‌ها، گروه‌ها و کانال‌های مختلف مراجعه می‌کنند و کمتر کسی است که با مطالب تبلیغاتی، جذاب و اغواکننده مواجه نشده باشد، اما نکته‌ای که باید در این‌بین در نظر داشته‌باشیم اصالت اینگونه آگهی‌ها، پیام‌ها و تبلیغات است. آگهی‌های استخدام ازجمله موارد جذابی هستند که طرفداران خاص خود را داشته و روزانه شاهد انتشار آگهی‌های مختلف با عناوینی جذاب در این زمینه هستیم.
بر کسی پوشیده نیست که انتشار اینگونه آگهی‌ها در سایت‌ها و کانال‌های مختلف کم‌هزینه و فراگیر بوده است و اکثر انتشاردهندگان آگهی‌های استخدامی سعی می‌کنند در کنار رسانه‌های کثیرالانتشار از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی جهت انتشار بیشتر بهره برده و توجه کاربران و متقاضیان کار بیشتری را به خود جلب کنند.
نکته بسیار مهم در این زمینه، سوءاستفاده برخی از افراد سودجو از متقاضیان و افراد جویای کار بوده که با راه‌اندازی سایت‌ها و کانال‌های جعلی سعی می‌کنند از هموطنان عزیز سوءاستفاده و کلاهبرداری کنند.
این افراد با استفاده از جملات جذاب و اغواکننده هدفی جز جلب اعتماد کاربران و درنهایت سوءاستفاده از افراد جویای کار ندارند.
نحوه کار این سایت‌ها و مؤسسات به این شکل است که با استفاده از پیام‌ها و مطالب اغواکننده از کاربران خود درخواست می‌کنند، ابتدا رزومه‌ای از فعالیت‌های خود را برای شرکت ارسال کنند که پس از چند روز با برقراری تماس از طرف شرکت مبنی بر اینکه رزومه شما مورد قبول شرکت واقع‌شده است خواستار واریز کردن مبلغی به‌عنوان هزینه‌های ثبت‌نام، هزینه برگزاری آزمون استخدامی و... به‌حساب شرکت می‌شوند.
هدایت کاربران و متقاضیان کار به صفحات جعلی فیشینگ نیز ازجمله مواردی است که در سالیان گذشته مورداستفاده قرارگرفته و قربانیان زیادی را به همراه داشته است. سایت‌های جعلی برای به سرقت بردن اطلاعات شخصی و مهم کارت‌بانکی قربانیان طراحی‌شده‌است و به‌محض ورود اطلاعات در فیلد‌های طراحی‌شده، تمامی اطلاعات برای افراد سودجو ارسال‌می‌شود و آن‌ها می‌توانند از حساب افراد قربانی برداشت غیرمجاز داشته‌باشند.
یکی دیگر از شگرد‌های رایج برای سوءاستفاده از هموطنان گرامی، انتشار آگهی‌های دروغین یا تاریخ گذشته در فضای مجازی باهدف جذب فالوور است. این افراد در نهایت با تغییر اسم کانال و محتوای موجود، اقدام به تبلیغ برای فروش، جذب آگهی و درنهایت درآمد کنند.
* رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار