کد خبر: 924129
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵
تولیت آستان قدس رضوی:
حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه حوزه علمیه خراسان باید در همه عرصه‌ها حضور داشته و حضورش نیز، حضور اجتهادی با رویکرد اجتهاد تمدن‌ساز مبتنی بر مبانی و اصول انقلابی باشد، افزود: امروز تفاوت زمان ما با زمان صاحب جواهر و شیخ انصاری و دیگر بزرگان آن است که فقه می‌خواهد در جامعه حکومت کند و بناست انقلاب اسلامی منادی فقه آن‌هم در همه حوزه‌ها از حقایق حقه تا اخلاق فاضله و مجموعه همه باید‌ها و نباید‌ها باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه جامعه باید برخوردار از فقه باشد، عنوان کرد: امروز جامعه با سؤالات فراوانی مواجه است که در حوزه باید پاسخ آن‌ها مطرح شود و حوزه باید با شبهه‌افکنی‌ها برخورد کند؛ همچنین امروز نگاه جامعه به حوزه در مسائل علوم روز و مستحدثه‌ای است که پاسخ این‌ها باید مبتنی بر اجتهاد نسبت به مبانی، قرآن، سنت و سیره معصومین (ع) باشد.

وی با بیان اینکه مسئله علم و توجه به مبانی علمی نکته مهمی است، بیان کرد: اگر حوزه گرفتار جمود و تحجر یا شتابزدگی و سیاست‌زدگی یا سیاست‌زدایی شود، آسیب می‌بیند و همه این‌ها در این اجتهاد منجر به انحراف می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر ضرورت تبیین مفاهیم اسلامی خاطر نشان کرد: دفاع از دین و ارزش‌های الهی و مواجهه با شبهات و مبارزه با خرافات و توجه به اخلاق و تهذیب نفس رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیون می‌باشد که در این راستا باید اجتهاد را در همه رشته‌ها تقویت کرد و با اجتهاد در برابر مسائل روز حاضر شدن بسیار اهمیت دارد.

رئیسی با بیان اینکه در هر حوزه‌ای وارد شدن با اجتهاد خیلی مهم است و باید در هر رشته‌ای اجتهادی ورود کرد و نظر داد و به نظرات مخالف نیز توجه داشت، گفت: باید تفکر آزاداندیشی داشت و کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز راه‌اندازی و تأسیس کرد چراکه آزاداندیشی، تفکر و کرسی‌های نظریه‌پردازی می‌تواند حوزه را بالنده، بهنگام و به‌روز کند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه باید مراقب هرگونه انحراف، کج‌فکری و تهدید نسبت به فقه بود که رسالت علمای بزرگ نیز همین بوده که مراقبت می‌کردند و اگر بدعتی خودنمایی کرد کتاب‌هایی در رد و نفی آن نوشته‌اند، تصریح کرد: این کار دیدبانی نسبت به دین و ارزش‌های الهی است که روشنفکران جامعه در این زمینه با آگاهی عمل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر