کد خبر: 924067
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
وزیر نیرو گفت: ما کم مصرف ها را تشویق می کنیم یعنی به ازای میزانی که آب و برق از سطح الگوی مصرف، کمتر مصرف می کنند ما به آنها پرداخت خواهیم کرد، طبیعتا این روش موجب خواهد شد جمعیت کم مصرف ها افزایش یابد.

جوان آنلاین: دو زیرساخت مهم کشور که به صورت مستمر در دسترس مردم هستند و قطع هرچند کوتاه آنها، اختلال در زندگی مردم را به دنبال دارد، آب و برق است.

ایران یکی از کشورهای ممتاز جهان در تأمین آب و برق جمعیت خود است به طوری که کمتر کشوری مثل ایران بیش از 92 درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شرب و سالم و 100 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه برق و برقرسانی مستمر هستند.

ایران با وجود تمامی محدودیت ها از جمله بروز خشکسالی های 17 ساله، در بحث تأمین آب و برق یک کشور ممتاز است اما در بخش مصرف یکی از اسراف کار ترین مردمان جهان را داریم. این موضوع مصرف اسراف گونه بیش از نیاز و بیش از الگوی مصرف، اگرچه شامل 70 درصد مشترکان آب و برق کشور نمی شود اما 30 درصد مشترکان آنقدر در مصرف آب و برق اسراف می کنند که سرانه مصرف آب و برق را در ایران به سطحی بسیار بالاتر از دیگر کشورهای مشابه رسانده اند.

یکی از مسائلی که به مصرف افسارگسیخته آب و برق در ایران دامن زده، توزیع یارانه ای و ارزان این دو نیاز اصلی زندگی است به طوری که برخی مردم اسراف کار فکر می کنند هر چه مصرف کنند پول آنرا پرداخت می کنند در حالی که دولت به ازای مصرف بیشتر یارانه پنهان بیشتری می دهد.

این سیکل معیوب، قرار است با تغییر ساختار تعرفه گذاری قیمت آب و برق اصلاح شود. رضا اردکانیان وزیر نیرو در این خصوص گفت: "مصرف کنندگان را به سه دسته کم مصرف ها، خوش مصرف ها و بدمصرف ها تقسیم کرده ایم و پیشنهادی را تنظیم کردیم که بر اساس مطالعات اقتصادی که شده در بخش برق حدود 10 درصد و در بخش آب 12 درصد مصرف ما کاهش پیدا می کند.

وی افزود: ما کم مصرف ها را تشویق می کنیم یعنی به ازای میزانی که آب و برق از سطح الگوی مصرف، کمتر مصرف می کنند ما به آنها پرداخت خواهیم کرد، طبیعتا این روش موجب خواهد شد جمعیت کم مصرف ها افزایش یابد.

وزیر نیرو تصریح کرد: مردم عملا می بینند علاوه بر اینکه یک آسایش خاطر مستمری برای تأمین آب و برق فراهم می شود در عین حال آن کسانی که بهتر مصرف می کنند از حیث مادی هم تشویق خواهند شد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "برای اجرای چنین برنامه مهمی درصددیم تا با تصویب دولت برای گروه صرفه‌جو و کم مصرف معادل مبلغ صرفه‌جویی آب و برق را پرداخت کنیم"، گفت: به طور مثال اگر الگوی مصرف آب برای خانوار 15 مترمکعب است و خانواده‌ای 12 مترمکعب استفاده می‌کند، بتوانیم وجه منابع صرفه‌جویی شده را به این مشترکان پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما از طرف مقابل برای گروه اندک بدمصرف تعرفه بالایی را لحاظ خواهیم کرد که آن هم نه از جهت تامین منابع مالی بلکه درصددیم تا مصارف این گروه را نیز متعادل کنیم و در صورت ادامه روند بدمصرفی وجه دریافتی از آن‌ها را به گروه‌های خوش مصرفی که صرفه‌جویی می‌کنند اختصاص بدهیم.

به گزارش تسنیم، این طرح جدید وزارت نیرو برای بررسی و تصویب به هیئت دولت ارسال شده و در صورت تصویب در هیئت دولت، برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نعمت الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
خب انشاالله مطابق معمول بعداز زمان کوتاهی هزینه به اصطلاح پرمصرفها تثبیت میشود و جایزه کم مصرفها ۰۰۰۰ مرا یاد ترا فراموش !
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
گران کردن یعنی چی ساده گیر آوردن؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار