کد خبر: 923934
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵
هنر فاخر دفاع مقدس و اقبال مردمی
در روز‌هایی که شرایط سخت اقتصادی بر خانواده‌ها فشار می‌آورد و معمولاً در چنین شرایطی کالا‌های فرهنگی از سبد خانوار حذف می‌شود، استقبال خوب مردم از دو اثر در ژانر دفاع مقدس نشان می‌دهد با وجود تمام سختی‌ها مردم به دیدن آثار هنری خوب در این حوزه برای تازه شدن روحشان اهمیت می‌دهند.
احمد محمدتبریزی
در روز‌هایی که شرایط سخت اقتصادی بر خانواده‌ها فشار می‌آورد و معمولاً در چنین شرایطی کالا‌های فرهنگی از سبد خانوار حذف می‌شود، استقبال خوب مردم از دو اثر در ژانر دفاع مقدس نشان می‌دهد با وجود تمام سختی‌ها مردم به دیدن آثار هنری خوب در این حوزه برای تازه شدن روحشان اهمیت می‌دهند.

به گزارش «جوان»، مرور فرهنگ دفاع مقدس برای جامعه امروز ایران یک اصل حیاتی است. مردم این روز‌ها باید بیشتر از گذشته درس‌های مقاومت، ایثار و فداکاری را از دل جبهه‌ها و از شهدای دفاع مقدس بیاموزند. رزمندگان در سخت‌ترین شرایط ممکن با اراده‌ای محکم و آهنین بر تمام سختی‌ها فائق آمدند و با همدلی و همکاری هوای همدیگر را داشتند. با چنین روحیه‌ای تحمل سختی‌ها راحت و غلبه بر مشکلات آسان می‌شود. تمام تاریخ دفاع مقدس درس‌هایی از این جنس دارد و ما امروز برای حل بحران‌ها به خواندن این درس‌ها نیاز داریم.

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» که یکی از فیلم‌های موفق و خوب سینمای ایران به شمار می‌رود در میان انبوه کمدی‌های سطحی جای خودش را میان مردم پیدا کرده است. «تنگه ابوقریب» در عرض چند روز میلیاردی شد و به مدیران فرهنگی نشان داد که مردم از آثار قابل قبول و خوش‌ساخت حوزه دفاع مقدس استقبال می‌کنند.
خواندن نظرات مردم در سایت‌های فروش بلیت سینما ما را بهتر با نظراتشان آشنا می‌کند. یکی از کاربران نوشته: «فقط میتونم بگم فیلمبرداری و کارگردانی و داستان و روایت فوق‌العاده‌ای داشت.» و یکی دیگر از مخاطبان پس از دیدن فیلم نوشته: «عالی عالی عالی چی بگم آخه راجع به این فیلم کیف کردم از تمام صحنه‌ها از همه بازی‌ها از کارگردانی فوق‌العاده توکلی از موسیقی پایانی از طراحی صحنه بی‌نظیر از جلوه‌های ویژه شگفت‌انگیزش چی بگم جز اینکه همه چی عالی.» و کاربر دیگری می‌نویسد: «همه چی بی‌نظیر بود کارگردانی، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه و مخصوصاً بازی‌ها.»

«تنگه ابوقریب» داستان مقاومت و رشادت یک شبانه‌روز از زندگی رزمندگان گردان عمار را در تیرماه سال ۶۷ و یکی از سخت‌ترین مقاطع جنگ به تصویر می‌کشد. فیلم بازی‌ها و کارگردانی خوبی دارد و کاملاً اصول حرفه‌ای را رعایت کرده است و مردم به همین دلیل به تماشای فیلم می‌نشینند و آن را به همدیگر توصیه می‌کنند.
در حوزه نشر نیز یک کتاب چندین ماه متوالی است که در میان پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار دارد و همچنان با استقبال خوب جوانان روبه‌رو می‌شود. «سلام بر ابراهیم» با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی نگاهی به ویژگی‌های اخلاقی و خاطرات شهید دارد.

جوانان به واسطه سبک خاص زندگی و روحیه پهلوانی‌اش علاقه زیادی به زندگی و منش او دارند. پس از گذشت سال‌ها از شهادت ایشان، جوانان زیادی به واسطه شهید هادی با معارف و تعاریف اخلاقی، دینی و انسانی آشنا می‌شوند و به نوعی شهید حلقه ارتباطی آنان با گمشده‌شان می‌شود. شهید هادی تا به حال منشأ تغییر و تحول در جوانان زیادی بوده و هنوز این موج تحول‌آفرینی ادامه دارد. جوانان کتاب «سلام بر ابراهیم» را می‌خرند، در آن غرق می‌شوند، زمینه‌های آشتی آنان با مسائل معنوی شکل می‌گیرد.

یکی از جوانان پس از خواندن «سلام بر ابراهیم» چنین نظری درباره کتاب داشت: «از خاطرات فوق‌العاده‌ای که پیرامون روش زندگی مؤمنانه و سلوک شهید دوست‌داشتنی ابراهیم هادی وجود داره خیلی استفاده کردم. درود خدا به روان پاک این بزرگوار و همه شهدای عزیز... امیدوارم بتونم مثل ایشون بنده واقعی خدا بشم.» خواننده دیگری نیز چنین نوشت: «این کتاب را امسال مطالعه کردم. اولین بار حدود چهار سال پیش با این شهید در خواب آشنا شدم. به بهشت زهرای تهران رفتم و سراغش را گرفتم... دیدم خوابم واقعیت داشت... شهیدان زنده‌اند این ما هستیم که نیستیم و در زمان گم شده‌ایم.»

تجربه استقبال مردم از این دو اثر ماندگار این نکته را گوشزد می‌کند که برای جذب مخاطب باید بادقت و اصولی کار کرد. اگر هنر دفاع مقدس در تولید آثارش به این وسواس و دقت برسد و به دور از شعار و کلی‌گویی حرف‌هایش را بزند، این ژانر قابلیت و جذابیت‌های زیادی برای مردم دارد. در دوران تولید آثار سطحی، هنر دفاع مقدس می‌تواند سلیقه هنری و فرهنگی مردم را عوض کند و دریچه‌های تازه‌ای را پیش رویشان بگشاید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار