کد خبر: 922956
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور با انتقاد از محرمانه بودن اسامی خریداران در بورس کالا گفت: ما اکنون در اصفهان ۱۹۶ هزار تن آهن احتکار شده داریم، یعنی ۹۸۰۰ تریلی آهن، به عبارت دیگر از تهران تا مشهد آهن احتکار شده داریم که عرضه نمی‌شود.
بهناز قاسمی
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور با انتقاد از محرمانه بودن اسامی خریداران در بورس کالا گفت: ما اکنون در اصفهان ۱۹۶ هزار تن آهن احتکار شده داریم، یعنی ۹۸۰۰ تریلی آهن، به عبارت دیگر از تهران تا مشهد آهن احتکار شده داریم که عرضه نمی‌شود.
مدت‌هاست که کارخانجات پایین‌دستی فولاد از انحصار کارخانجات بالا‌دستی در عرضه غیر‌منصفانه فولاد انتقاد می‌کنند. پیش از افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، تولید‌کنندگان لوله و پروفیل از صادرات ارزان فولاد مبارکه و قیمت گران در بورس کالا گله می‌کردند و نامه‌های فراوانی به وزیر صنعت، مدیر‌عامل بورس کالا و معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کردند، اما تلاش‌هایشان همچنان بی‌نتیجه ماند. در ماه‌های اخیر همزمان با نوسانات قیمت ارز، قیمت فولاد در بورس کالا ارزان و در بازار گران شد. این اتفاقات در حالیست که تعداد معدودی می‌توانند از این قیمت ارزان سود ببرند و همچنان اسامی خریداران در بورس کالا که مدعی شفاف‌سازی اقتصاد می‌باشد، محرمانه است.

اخیراً نیز سخنگوی سازمان تعزیرات از تشکیل پرونده احتکار آهن و میلگرد در استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این دو استان قطب آهن و میلگرد کشور هستند و پرونده‌ای که در این زمینه در این دو استان تشکیل شده است در مجموع حدود ۶ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
رایگانی با بیان اینکه هدف از این احتکار‌ها عرضه قطره چکانی کالا‌ها به بازار با هدف بالا رفتن قیمت این کالا‌ها به مرور زمان بوده است، ادامه داد: در مورد این پرونده‌ها علاوه بر اینکه محتکران را ملزم به عرضه این کالا‌ها به بازار کرده‌ایم، پرونده‌هایی نیز علیه آن‌ها ایجاد شده است. در این خصوص، امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در گفت‌وگو با برنامه پایش در مورد احتکار کالا گفت: در حال حاضر با بی‌انصافی‌های بزرگ و احتکار مدرن روبه‌رو هستیم که اغلب توسط شرکت‌های مادر و خصولتی انجام می‌شود. اکنون در بورس کالا شاهد اتفاقاتی هستیم که باعث گران‌تر شدن کالا‌ها می‌شود. چون در بورس کالا هر‌چه کالا گران‌تر شود، دلالان حرفه‌ای که در بورس کالا هستند سود بیشتری می‌کنند.
بورس کالا چرا اسامی خریداران محصولات را در بازار شفاف اعلام نمی‌کند. وی گفت: احتکار مدرنی که وجود دارد این است که خرید و فروش، انحصاری و محرمانه است و اکنون این رویه در بورس کالا وجود دارد و متأسفانه عرضه نکردن کالا به صنایع پایین‌دستی توسط صنایع مادر مشکلات زیادی را به وجود آورده است. ما هر‌چه به بورس کالا می‌گوییم و حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دستور داده که اسامی خریداران را منتشر کنید، ولی اعلام می‌کنند که اسامی خریداران محرمانه است.

شرکت ذوب آهن اصفهان متعلق به شستا خودش محصولات را انحصاری می‌خرد
کاوه افزود: اکنون در شرکت ذوب‌آهن که زیر‌مجموعه شستا و تأمین اجتماعی است، شاهد هستیم که خرید‌ها انحصاری و توسط شرکت پ. ب. انجام می‌شود که این شرکت پ. ب. تحت مالکیت خود شرکت ذوب‌آهن است. وقتی که خریدار انحصاری است و خرید توسط این شرکت صورت می‌گیرد، می‌بینیم که مدیریت بازار دست خودشان است و هر‌گونه که بخواهند قیمت‌ها را در بازار کنترل می‌کنند. اکنون احتکار مدرن توسط ذوب‌آهن را که زیر‌مجموعه شستاست، شاهدیم.

احتکار فراتر از تصور
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور گفت: ما اکنون در اصفهان۱۹۶ هزار تن آهن احتکار شده داریم، ۱۹۶ هزار تن یعنی ۹۸۰۰ تریلی آهن؛ یعنی از تهران تا مشهد آهن احتکار شده داریم که عرضه نمی‌شود. همچنین در فولاد مبارکه که زیر‌مجموعه ایمیدرو است عرضه انحصاری است و با نحوه عرضه‌اش در حال کنترل بازار به سود خود هستند. امروز کارخانه‌ها تشنه مواد‌اولیه هستند، ولی این مواد احتکار می‌شود.

مردم: با محتکران مانند خائنان زمان جنگ برخورد شود
برنامه پایش یک‌شنبه شب، همچنین در سؤال نظرسنجی خود از مردم پرسید: آیا موافق هستید با محتکران در شرایط تحریم، مانند خائنان در زمان جنگ برخورد شود؟ در پایان این نظرسنجی ۹۵/۹۴ درصد از مردم اعلام کردند که باید با محتکران در زمان تحریم مانند خائنان زمان جنگ برخورد شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
اگر یک بدبخت وبیچاره ای از روی فقر ونداری به اندازه مایحتاج خانواده اش دزدی کند اورا به روز سیاه می نشانید نامردها چرا درمقابل اینهمه دزدی واحتکار ساکت نشسته اید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
اگر چند تا از این خائن ها اعدام میشدند دیگر احتکاری درکار نبود
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
مرگ سزای محتکران است؛ نباید با این مفسدین رحم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار