کد خبر: 922954
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
اشتباه سازمان سنجش کی جبران می‌شود؟
سازمان سنجش امسال هم نتوانست آزمون‌های سراسری را بدون اشتباه و مشکلی برگزار کند. ورود به دانشگاه هر سال حاشیه‌های خاص خود را دارد و رؤیای برخی را با خاک یکسان می‌کند.
یاسر جعفری
سازمان سنجش امسال هم نتوانست آزمون‌های سراسری را بدون اشتباه و مشکلی برگزار کند. ورود به دانشگاه هر سال حاشیه‌های خاص خود را دارد و رؤیای برخی را با خاک یکسان می‌کند.
در آزمون امسال گروه علوم تجربی نیز اتفاق عجیبی در دبیرستان هدایتی شهر قم رخ داد. تازه‌ترین تخلف سازمان سنجش، خطایی بود که حداقل ۵۰۰ داوطلب را متضرر کرد و ناهماهنگی در برگزاری این کنکور سال جاری را نشان داد. با انتشار رتبه‌های قبولی دانشگاه‌های دولتی هم مشخص شد که سازمان سنجش برخلاف وعده‌اش فکری به حال این دانشجویان متضرر نکرده‌است. در این آزمون و آنچنان که در رسانه‌ها منعکس شد، مسئولان اجرایی آزمون ۱۰ دقیقه مانده به پایان کنکور اقدام به جمع‌آوری برگه‌های امتحانی کردند و با این کار علاوه بر استرس و فشار روانی، شانس‌های باقیمانده این ۵۰۰ داوطلب دختر را برای بهبود وضعیت خود در مقایسه با سایر رقبا از بین بردند.
این مشکل نشان می‌دهد که حداقل در یکی از حوزه‌های آزمون آنچنان که باید و شاید اصول و مقررات برگزاری آزمون آموزش داده نشده است، اما عجیب‌تر از این اتفاق باید به نوع و نحوه برخورد رئیس سازمان سنجش با این مسئله اشاره کرد.
در رابطه با جزئیات این اتفاق ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به رسانه‌ها گفت: «در یکی از حوزه‌های امتحانی برای برگزاری آزمون ۵۰۰ داوطلب دختر گروه علوم تجربی که ۴۵۰ نفر آنان در جلسه حاضر بودند، داوطلبان نسبت به زمان‌بندی اعتراض داشتند و معتقد بودند که مجریان، ۱۰ دقیقه زودتر از موعد مقرر اقدام به اتمام آزمون کردند، البته مجریان حوزه ۷ دقیقه را به ما گزارش کرده‌اند، اما به هر حال اعتراض حق قانونی این داوطلبان است و ما حتماً رسیدگی می‌کنیم.»
خدایی افزود: «داوطلبان مطمئن باشند که سازمان سنجش با استفاده از روش‌های علمی و آماری در نمره‌دهی آنان، این تأخیر زمانی را در نظر گرفته و حداکثر مساعدت را با این داوطلبان انجام می‌دهد تا حقی از این داوطلبان ضایع نشود و داوطلبان به هیچ وجه نگران نباشند.»
تخلف در تخلف
رئیس سازمان سنجش بدون اشاره به تخلف و برخورد احتمالی با عاملان این اتفاق برای پایان بخشیدن به اعتراضات و حاشیه‌های پیش آمده در مورد این اتفاق، راهکاری ارائه کرده است که خود مصداق بارز تخلف در برگزاری آزمون خواهد بود.
این نهاد تصمیم داشت ضایع شدن ۱۰ دقیقه از زمان این ۴۵۰ داوطلب را با حذف سؤالات پایانی یا با نمره حداکثری در کارنامه این داوطلبان اعمال کند یا تصور کنید تصمیم بگیرد بر اساس سایر پاسخ‌های داده شده نمره سؤالات پایانی داوطلبان را تغییر دهد. رئیس سازمان سنجش که دکترای آمار دارد، به گونه از علم و روش‌های آماری برای جبران خطا سخن گفته بود که گویا با این رویه می‌توان خطا و اشکال پیش آمده را از بین برد، حال اینکه با هر احتمال و اقدامی دوباره عدالت در حق این داوطلبان به ویژه سایر رقبا از بین خواهد رفت؛ چراکه سطح و توانایی این داوطلبان و میزان توانایی آن‌ها در دروس مختلف متفاوت است و چه بسا در حق یکی از آن‌ها تخفیفاتی اعمال شود که در عالم واقع مستحق آن نباشد.
این بی‌اعتنایی عالی‌ترین مقام سازمان سنجش با تخلف صورت گرفته اگر با اعمال تخفیف در حق این ۴۵۰ داوطلب همراه شود به احتمال زیاد به یک رویه در آزمون‌های سال‌های آتی نیز بدل خواهد شد و دردسر‌های دیگری را نیز به وجود خواهد آورد. اکنون با مشخص شدن امتیاز‌های نهایی داوطلبان دانشگاه، بی‌تدبیری سازمان سنجش در احقاق حقوق این افراد محرز شده است و وزارت علوم باید برای عدم‌تکرار این مشکل در سال‌های آتی فکری جدی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر