کد خبر: 922934
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: همگان به ایرادات قانون شهرداری‌ها و به ویژه ماده ۹۹ و ۱۰۰ معترف هستند، اما کسی کاری نمی‌کند و گوش شنوایی نیست.

جوان آنلاین: غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در سومین نشست هم اندیشی تخصصی قضات دیوان عدالت اداری و دادگستری تهران پیرامون کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها که در سالن هیات عمومی دیوان عدالت اداری برگزار شد، اظهار کرد: بحث مهمی را باید برای یادآوری عرض کنم که معتقدم بسیاری از ما نیازمند یادآوری هستیم. همه ما برای قضاوت شان و جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم که البته در نظام قضایی برگرفته از اسلام ناب شان فردی و جایگاهی در مقایسه با سایر مکاتب حقوقی رفیعتر است.

وی با بیان اینکه در رسیدگی قضایی در کمیسیون‌هایی که قضات در آن‌ها حضور دارند، شان قاضی تفاوتی ندارد، افزود: همگان به ایرادات قانون شهرداری‌ها و به ویژه ماده ۹۹ و ۱۰۰ معترف هستند، اما کسی کاری نمی‌کند و گوش شنوایی نیست.

اسماعیلی اضافه کرد: قاضی مظهر قانونمداری در جامعه است، عدالت محوری و عدالت خواهی، بی طرفی قاضی و دفاع از حقوق مردم خصوصیات یک قاضی است.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: برای رعایت شان و جایگاه قاضی الزاماتی وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد که اولین آن علم و اشراف به قانون است، اما زمانی که به عنوان قاضی وارد یک کمیسیون می‌شویم به صرف دانش حقوقی و قوانین نباید اکتفا کرد و باید اطلاعات لازم و تخصصی کمیسیون همچون مسائل شهرسازی را کسب کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: باید رایی که قاضی در صدور آن مشارکت می‌کند بر مبنای قانون و مقررات باشد، عضو قضایی کمیسیون باید نقش محوری در رعایت قانون و مقررات توسط سایر اعضا را هم ایفا کند.

وی با بیان اینکه عضو قضایی کمیسیون باید نماد مقابله با قانون شکنی باشد، افزود: در کمیسیون‌های شهرداری‌ها قانون شکنی زیادی اتفاق می‌افتد. قاضی کمیسیون باید به سایر اعضا آموزش عملی و نظری قوانین را ارائه کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: عضو قضایی کمیسیون نباید همرنگ سایر اعضا شود، زیرا تنها کسی که در این کمیسیون منفعتی نمی‌برد عضو قضایی است و این فرد باید بتواند سایر اعضا را در تصمیمات با خود همراه کند و نتیجه تصمیمات اجرای قانون و بازدارندگی از تخلفات باشد.

وی تصریح کرد: ما آن گونه که انتظار وجود دارد در کمیسیون‌ها تصمیم گیری نمی‌کنیم و این مشکلات ایجاد می‌شود.

اسماعیلی گفت: برای اینکه اختلاف در آرا کاهش پیدا کند بنده روشی در کمیسیون‌های مشابه ابداع کردم و آن این است که صورتجلسه‌ای بنویسیم و آرا و تخلفات را در آن بنویسیم تا در موارد مشابه به آن مراجعه کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: گاهی برای صد متر اضافه بنا یک مقدار جریمه داده می‌شود و در پرونده دیگری برای همین میزان اضافه بنا مقادیر بیشتری جریمه میشود و این تفاوت در آرا مشکل ساز است بنابراین باید نهایتا آرای کمیسیون‌ها و تخلفات جمع آوری شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار