کد خبر: 922914
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
كرمان پايتخت انرژي هاي تجديد پذير كشور مي شود
وجود 300 روز آفتابي در طول سال ،قرار گرفتن در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشوراز جمله مهمترين ويژگي هاي به شمار مي رود كه موجب شده تا كارشناسان انرژي ايران كرمان را يكي از مهمترين منطقه براي تبديل شدن به پايتخت انرژي هاي تجديد پذير كشور دانسته كه مي توان ...

محمدرضا سوري

 

وجود 300 روز آفتابي در طول سال ،قرار گرفتن در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشوراز جمله مهمترين ويژگي هاي به شمار مي رود كه موجب شده تا كارشناسان انرژي ايران كرمان را يكي از مهمترين منطقه براي تبديل شدن به پايتخت انرژي هاي تجديد پذير كشور دانسته كه مي توان دراين زمينه سرمايه گذاري خوبي انجام داد. مزايايي كه سبب شد تا ساخت وبهره برداري از 2هزارنيروگاه خورشيدي دركرمان به صورت ويژه در دستور كار قرار بگيرد.

*****

ارزان وپاك بودن دركنار استفاده رايگان از نور خورشيد وتبديل آن به انرژي برق ازجمله نكات مثبتي است كه موجب شده تا روز به روز بر ايجاد نيروگاه هاي پنل خورشيدي دراستان هاي مختلف كشورافزوده شود.

دراين ميان كرمان  به دلیل تابش خورشید در بیش از 300 روز از سال، فضای طبیعی بی ‌نظیر و همچنین زیرساخت‌ های قابل قبول در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور قرار گرفته است، موضوعي كه موجب شده تا سرمايه گذاري در زمينه ساخت نيروگاه هاي خورشيدي وسرمايه گذاري دراين زمينه دراستان از نگاه سرمایه گذاران خارجی مانند آلمانی‌ ها و اتریشی ‌ها مغفول نماند.

به گفته کارشناسان بیش از 70درصد نقشه تابش نور خورشید در ایران در استان کرمان است که 30 درصد باقیمانده این نقشه بخشی از جنوب یزد ، غرب سیستان ، شرق فارس و شمال بندرعباس را به عنوان اطلاع این ذوزنقه در بر می گیرد.

از آنجا كه کرمان به طور متوسط روزانه 10 ساعت تابش آفتاب را دارد لذا این مزیت مهم می تواند جایگاه این استان را در بخش تامین انرژی های پاک و همچنین جلب سرمایه گذاران خارجی ارتقا بخشد.

دراين ميان ،کوهبنان، ریگان و شهربابک، جنوب کرمان از جمله شهرستان های مستعد این استان در راستای اجرای زیرساخت های نیروگاه برق خورشیدی است که سرمایه گذارانی از کشورهای خارجی نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده اند، كه به عنوان نمونه مي توان به شركتهاي ، ژاپني واتريشي كه دراين زمينه از سابقه خوبي برخوردارند اشاره كرد.

 

رونق نصب پيل هاي خورشيدي در كرمان

ازآنجا كه كرمان در طول يك سال بيش از 300 روز آفتابي دارد لذا اين مهم سبب شده تا اين استان از سوي كارشناسان داخلب وخارجي بهترين مكان براي نصب وراه انداري پيل هاي خورشيدي انتخاب شود.

سرانجام در بررسي كارشناسان ،شهرهاي ،کوهبنان، ریگان و شهربابک، جنوب کرمان از جمله شهرستان های مستعد این استان در راستای اجرای زیرساخت های نیروگاه برق خورشیدی اعلام و سرمایه گذارانی از کشورهای خارجی نیز در این راستا خواستار سرمايه گذاري شدند.

اين موضوع سبب شد تا حدود 500 هکتار زمین را در فاز اول برای اجرای طرح نيروگاه خورشيدي واگذار شود که به گفته مسئولان استاني این مقدار تا 2 هزار هکتار قابل افزایش است .
استاندار كرمان دراين رابطه مي گويد: «دولت در حوزه انرژی های نو نیز برای تامین 80 مگاوات برق در استان کرمان قرارداد منعقد کرده است و منطقه ویژه انرژی خورشیدی آذر بزودی اجرایی می شود. »
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در دولت یازدهم در بخش انرژی های خورشیدی در کرمان انجام شده ، مي افزايد: «6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در این استان انجام شده است.
اين درحالي است كه به گفته وي  در حوزه انرژی بادی نیز اقداماتی در شهرستان ریگان انجام شده است که نياز به متقاضي براي سرمايه گذاري  در اين حوزه به شدت احساس مي شود.
اين درحالي است كه  توجه و اهمیت به محیط زیست، توسعه زیرساخت ها و روستاها به واسطه نیروگاه های خورشیدی، رونق بخش روستایی و مدیریت مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی به دلیل ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر و حفظ و ذخیره منابع فسیلی از فواید توجه به بخش انرژی های تجدید پذیر و پاک است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز با اشاره به سرمایه گذاری یک شرکت ایرانی و ترکیه ای برای تولید انرژی در استان کرمان مي گويد: «در فاز اول ساخت یک نیروگاه DG که حداکثر 25 مگاوات افزایش می یابد با راندمان بالای 46 درصد با مصرف سوخت گاز در شهر کاظم آباد از توابع کرمان در دستور کار این سرمایه گذاران است. »
ابوالقاسم سیف الهی با اشاره به اینکه ساخت فاز اول این نیروگاه ابتدا با چهار مگاوات آغاز و تا 25 مگاوات در فازهای بعدی توسعه می یابد مي افزايد: «اولین نیروگاه سلول های خورشیدی (سیستم فتوولتائیک) تا سقف 60 مگاوات در محور کرمان - رفسنجان حدفاصل جاده باغین ساخته می شود. »
وي ادامه مي دهد:« در مراحل بعدی نیز 50 مگاوات توسط پنج نیروگاه 10 مگاواتی در سایر نقاط استان کرمان تفاهم شده است که پس از جانمایی کارشناسان شرکت برق منطقه ای استان نسبت به سرمایه گذاری اقدام خواهد شد. »
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان ،سر جمع سرمایه گذاری تولید انرژی در کرمان یکهزار و 500 میلیارد ریال است  واين درحالي است كه دولت خرید برق را پیش از سرمایه گذاری، تضمین کرده است.
اين اظهارات درحالي است كه  سال گذشته سرمایه گذار ایرانی شرکت اکسون انرژی برای تولید انرژی و سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کرد که هماهنگی های لازم انجام گرفت و مقرر شد پست 32 با برنامه ریزی های انجام شده در یکی از مناطق کرمان اجرا شود.
ساخت ساخت 100 مگاوات نیروگاه DG و 50 مگاوات نیروگاه سلول های خورشیدی

سال گذشته بود كه ساخت 100 مگاوات نیروگاه DG و 50 مگاوات نیروگاه سلول های خورشیدی (سیستم فتوولتائیک) در کرمان بوسیله سرمایه گذاران پیشنهاد شد و استاندار کرمان نیز از آمادگی دولت برای حمایت از تولید انرژی در این استان خبر داد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان دراين خصوص مي گويد:« این شرکت با توجه به منابعی که در اختیار دارد اقدامات مثبتی را دراين زمينه انجام داده است به طوري كه در حال حاضر در بخش متقاضیان خرید تضمینی برق 40 کیلو وات را در حال بهره برداری داریم که وجوه برگشتی آن به متقاضیان پرداخت می شود.
محمود شهبا مي افزايد: «طبق مصوبه دولت، دستگاه های اجرایی ملزم شده اند که 20 درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند. »
به گفته وي ، در این زمینه اداره کل راه و شهرسازی پیشگام بوده و آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز این سامانه را در دستور کار دارد که بزودی تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان با اشاره به  برقدار کردن روستاهای دور افتاده استان کرمان مي گويد: «در صدد هستیم که این روستاها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برق دار شوند. »
اين درحالي است كه به گفته ،مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان تاکنون 31 روستا از طریق انرژی خورشیدی در سراسر استان کرمان برقدار شده اند که از این حیث، مقام اول را در کشور با اختلاف چشمگیر به اين استان تعلق گرفته است .
عبدالوحید مهدوی نیا با اشاره به برقدار ر شدن 31 روستا از این تعداد روستاها توسط انرژی های نو مي گويد: «50 درصد از این روستاها در شهرستان جیرفت قرار دارند. »
وی بر ایجاد منابع انرژی تجدید پذیر در آینده صنعت برق استان به عنوان یکی از فرصت های مهم این شرکت تاکید کرد ه ومي افزايد: «ظرفیت های کلان و ناشکفته ای که انرژی های پاک و تجدیدپذیر در جنوب استان دارد، این شرکت را بر آن داشته تا سهم بیشتری از تولید برق را در آینده به انرژی های خورشیدی و بادی اختصاص داده و امکان بهره وری از آنها در بخش های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی را فراهم سازد.»

خارجي ها بي توجه به تحريم ها

از آنجا كه مزيتهاي بسياري در زمينه سرمايه گذاري در انرژي هاي خورشيدي  وجود دارد لذا در همان مراحل اوليه بسياري از شركتهاي خارجي براي ايجاد اين زير ساختها كه به عنوان نمونه مي توان به ژاپني ها واتريشي ها اشاره كرد.

درحالي  كه با آغاز تحريم هاي جديد آمريكا برخي ها معتقد بودند كه اروپايي ها همكاري خودرا قطع خواهند كرد ، اما اين اتفاق نيفتاد وشركتهاي طرف قرارداد با جديد ت كار خودرا دراين زمينه آغاز كردند.

اووه کوته، سرمایه گذار اروپایی این طرح می گوید:« انرژی خورشیدی طی سال های اخیر به دلیل تولید انرژی پاک به شدت مورد توجه مردم اروپا قرار گرفته است به همین دلیل سرمایه گذاری در راستای دستیابی به فن آوری های نوین در این بخش افزایش یافته است و هم اکنون نیز آماده هستیم ضمن ایجاد نیروگاه در کرمان این فن آوری را به متخصصان ایرانی منتقل کنیم.»

وی مي افزايد: «کار ما با قوت در کرمان ادامه دارد و بخش اعظم ایجاد نیروگاه انجام شده و کارهای توسعه ای در حال انجام است.»

کوته ادامه مي دهد: «ایران کشوری مطلوب برای سرمایه گذاری برای ایجاد انرژی خورشیدی است و با توجه به وضعیت جغرافیایی کرمان و تعداد روزهای آفتابی که دارد یکی از مطلوبترین مکانها برای توسعه طرحهای انرژی خورشیدی است.»

اين اظهارت درحالي است كه ایران کشوری مطلوب برای سرمایه گذاری برای ایجاد انرژی خورشیدی است و با توجه به وضعیت جغرافیایی کرمان و تعداد روزهای آفتابی که دارد یکی از مطلوبترین مکانها برای توسعه طرحهای انرژی خورشیدی است.

اين كارشناس پيل هاي خورشيدي مي گويد:« علاقمند به ادامه همکاری ها در استان کرمان و در شهرستانهای مختلف هستیم و مطالعات وسیعی نیز در این زمینه صورت گرفته است.»

کوته مي افزايد: « به صورت کاملا تخصصی در این زمینه و سایر مواردی که منجر به تولید انرژی تجدید پذیر می شود کار می کنیم و در ایران نیز با سرمایه گذاران ایرانی همکاری مطلوبی داریم در این پروژه نیروی تخصصی ایرانی نیز از مهارت و انتقال فن آوری بهره مند می شود که آموزش جزیی از برنامه های ما خواهد بود.»

به گفته وي ، تحقیقات و مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است و کار به خوبی پیش می رود و ادامه خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان در این خصوص می گوید:« مزیت کرمان در زمینه تولید انرژی در راستای توسعه نیروگاههای انرژی خورشیدی بسیار بهتر از سایر روشها است و با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد در این خصوص هدف گذاری و برنامه ریزی می شود.»

حسن نخعی  مي افزايد:« ۴ هزار مگاوات مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان کرمان صادر کرده ایم و حمایت ها و پشتیبانی لازم نیز از سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام می شود و کار به خوبی در حال انجام است.»

وی ادامه مي دهد: «۴۰۰ مگا وات انرژی نیز به خرید تضمینی رسیده ایم و این رویه ادامه خواهد داشت.»

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار