کد خبر: 922904
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
گزارش جوان آنلاین از گران فروش یک کالای اساسی به مردم
مدتی است که بازارکالا براثر تغییر قیمت دلار دچار افزایش قیمت شده است. قیمت گوشت نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت یافته است و قیمت گوشت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در حال حاضر به بیش از ۵۰ هزارتومان افزایش یافته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – جواد عسگر: مدتی است که بازارکالا براثر تغییر قیمت دلار دچار افزایش قیمت شده است. قیمت گوشت نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت یافته است و قیمت گوشت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در حال حاضر به بیش از ۵۰ هزارتومان افزایش یافته است.
نکته آنجاست که دولت برای حمایت از قشر ضعیف جامعه گوشت و سایر کالا‌های اساسی را با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کند، اما مصرف کننده گوشت را با قیمت دلار ده هزارتومان خریداری می‌کند.
نگاهی به آمار واردات نشان می‌دهد که قیمت گوشت برزیلی با دلار ۴۲۰۰ تومان و تحویل در بندر‌های ایران به ۲۰ هزارتومان نمی‌رسد، اما همان گوشت با قیمت ۴۰ هزارتومان یا بعضا بالاتر در شبکه توزیع به فروش می‌رسد و سود بیش از ۱۰۰ درصدی را برای واردکنندگان ایجاد می‌کند.
در خردادماه امسال ۴۹۹ هزار و ۳۲۵ کیلوگرم گوشت از کشور برزیل به ارزش دو میلیون و ۲۱۲ هزار دلار به بندر شهید رجایی ایران وارد شده است. با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می‌شویم که قیمت هر کیلو گوشت برزیلی نزدیک به ۱۹ هزارتومان می‌رسد، اما همین گوشت در بازار نزدیک به ۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. حال باید این سئوال را پرسید در حالی که قیمت گوشت در بازار‌های جهانی ۴ دلار است، اما مثل اینکه در بازار ایران بیش از ۹ دلار به فروش می‌رسد؟
به نظر می‌رسد این سود نهفته در سایر کالا‌های اساسی نیز نهفته است وبرای مصرف‌کننده هنوز هیچ کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیافتاده است. مثلا در مورد برنج دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ ارز و واردات برنج با ارز مبادله‌ای، احتمال قاچاق برنج به کشور‌های همسایه وجود دارد.
به نظر می‌رسد اگرچه دولت برای حمایت از اقشار ضعیف دلار ارزان قیمت برای کالا‌های اساسی در نظر گرفته‌استد، اما این دلار ارزان فعلا در بازار برای مصرف‌کننده‌ها منفعتی نداشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
جوابش بسیار روشن است به خاطر اینکه مثلا وقتی میخواهد دارو بخرد باید به دلار هزینه کند وقتی میخواهد از خدمات فنی و خدمات فرهنگی استفاده کند باید به دلار هزینه کند. وقتی میخواهد هوابیما سوار شود با 40 درصد گرانی مواجه است وقتی میخواهد قبر بخرد با 60 درصد گرانی روبروست.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
اساساً دولت نمی خواهد به این موضوع ورود کند که چرا با وجود تخیصیص فقط ۳۰ میلیارد دلار دولتی در همین مدت کوتاه افزایش قمیت دلار،‌ ولی تقریباً تمامی اقلام وارداتی با افزایش قیمت نجومی مواجه بودند! ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار