کد خبر: 922875
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
قصور وزارت بهداشت در بررسی اوراق یکی از اهدا‌کنندگان کلیه سبب شد تا یک بیمار مبتلا به ایدز با فروش کلیه‌اش یک مهندس پرواز و همسر وی را به این بیماری مبتلا کند. در جریان این پرونده که از ۱۱ سال قبل به جریان افتاده‌است مهندس پرواز به علت ابتلا به ایدز جانش را از دست داد، اما همسر وی همچنان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. از سوی دیگر اهدا کننده کلیه هم جان باخته، اما پدرش تحت تعقیب قضایی و به زندان محکوم شده است. حالا با وخامت حال همسر مهندس پرواز پرونده بار دیگر به جریان افتاده است.
به گزارش خبرنگار ما، اوایل سال‌۸۶، مردی با مراجعه به دادسرای امور پزشکی از مسئولان یکی از بیمارستان‌های پایتخت به خاطر فوت پسر مهندسش به خاطر ابتلا به بیماری ایدز در عمل پیوند کلیه شکایت کرد. او در توضیح به مأموران گفت: «پسرم به نام محمد، مهندس پرواز بود و ۳۶‌سال داشت. او چند سال قبل به خاطر نارسایی کلیه در لیست انتظار پیوند فوری قرار گرفت تا اینکه مرد ۳۰ ساله‌ای به نام بهنام در ازای دریافت ۴‌میلیون تومان راضی به فروش کلیه‌اش شد. به این ترتیب محمد در بیمارستان بستری شد و بعد از انجام آزمایشات لازم وقتی مشخص شد بهنام امکان اهدای عضو را دارد عمل در همان سال با موفقیت انجام گرفت و محمد از بیمارستان ترخیص شد.»
شاکی در ادامه گفت: «همه خانواده از سلامتی محمد خوشحال بودند، اما این خوشحالی چند ماهی بیشتر طول نکشید و او دوباره حالش بد شد. پسرم از ضعف عمومی شدید رنج می‌برد به همین دلیل بار دیگر در بیمارستان بستری شد، اما پزشکان نتوانستند علت را تشخیص دهند. تا اینکه وقتی محمد برای بار دوم به بیمارستان منتقل شد با تکمیل آزمایشات فهمیدیم او مبتلا به بیماری ایدز شده است! این اتفاق ما را دچار شوک بزرگی کرده است و حالا از مسئولان بیمارستان شکایت دارم و می‌خواهم به شکایتم رسیدگی شود.»
با طرح این شکایت، در اولین گام از بررسی‌ها مشخص شد قصوری از سوی کادر پزشکی بیمارستان صورت نگرفته است. تحقیقات در این زمینه ادامه داشت که خبر رسید مهندس جوان‌۱۷‌ماه بعد از عمل جراحی بر اثر بیماری ایدز فوت کرده‌است. همزمان با فوت مهندس پرواز، کارآگاهان فرد اهدا کننده را تحت تعقیب قرار دادند، اما هیچ ردی از او و خانواده‌اش به دست نیامد.
همچنین در شاخه دیگری از تحقیقات مشخص شد اهدا کننده کلیه برای انجام آزمایشات فرد سالم دیگری را به بیمارستان معرفی کرده تا بتواند بیماری‌اش را پنهان کند.
تلاش‌ها برای شناسایی فرد اهداکننده ادامه داشت تا اینکه خواهر محمد به کارآگاهان گفت: «روز عمل جراحی محمد وقتی برای اولین بار با پدر بهنام مواجه شدم او را شناختم. آن مرد میانسال سال‌ها قبل در وزارت نفت همکارم بود.» با بدست آمدن این سرنخ مأموران با مراجعه به بایگانی وزارت نفت و بررسی اوراق پرونده پدر بهنام دریافتند او قبل از بازنشستگی دوبار درخواست وام بلاعوض کرده بود که احتمال می‌رفت برای معالجه پسر بیمارش بوده است.
با به دست آمدن آدرس خانواده اهدا کننده، پدر بهنام به جرم مخفی نگه داشتن بیماری پسرش بازداشت شد. او در توضیح به مأموران گفت: «پسرم بهنام مدتی قبل به علت ابتلا به بیماری ایدز فوت شد. وضع مالی خوبی نداشتیم، اما نیازی به فروش کلیه پسرم نداشتم. بهنام پول فروش کلیه‌اش را برای خودش می‌خواست و آن زمان اصرار داشت تا بیماری‌اش را از دریافت کننده کلیه و خانواده‌اش پنهان کنم.»
ابتلای همسر مهندس پرواز به بیماری ایدز
با ثبت این توضیحات وی محاکمه و با حکم قضایی به ۱۰‌سال حبس محکوم شد. مرد میانسال در حالیکه دو سوم دوران محکومیتش را گذرانده بود، توانست با عفو مشروط آزاد شود. بعد از آزادی آن مرد، اما پرونده بار دیگر به جریان افتاد و این بار خانواده مهندس پرواز به خاطر بیماری عروسشان شکایت خود را مطرح کردند.
بنابراین با طرح این شکایت پرونده جهت رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.
صبح دیروز خانواده محمد همراه همسر بیمار وی در همان شعبه به ریاست قاضی زالی حاضر شدند. بعد از اعلام رسمیت جلسه همسر محمد اعلام کرد قادر به حرف زدن نیست به همین خاطر وکیل مدافع وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: «با توجه به اینکه وزارت بهداشت مسئول احراز هویت اهدا کننده و دریافت کننده اعضا در عمل‌های جراحی پیوند است، اما این بار قصور کرده و متوجه آزمایشات اشتباه اهدا کننده کلیه نشده است. از آنجائیکه وزارت بهداشت دارای ردیف بودجه است، با اثبات این موضوع، با توجه به فوت محمد و بیماری همسرش درخواست پرداخت دیه را داریم.»
او در ادامه گفت: «در این سال‌ها همسر محمد با بیماری ایدز دست و پنجه نرم می‌کند و به سختی زندگی‌اش را می‌گذراند. او خسارت زیادی را متحمل شده و بهنام در این ماجرا مقصر است. به همین خاطر درخواست دریافت دیه کامل محمد و دیه جبران خسارت‌های همسرش را از صندوق بیت المال داریم.»
در پایان هیئت قضایی جهت صدور رأی وارد شور شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار