کد خبر: 922837
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
جهانگیری: فساد به برخی مسوولان بالای کشور رسیده است
معاون اول رییس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان اصفهان که 21تیرماه برگزار شد، وعده داده بود تا در مردادماه درباره فساد سخن بگوید، حال بعد از گذشت بیش از یک ماه او گفته است که «فساد بزرگ شده و به برخی مسوولان بالای کشور رسیده است» و راه مبارزه با فساد را «برخورد بدون تبعیض» می‌داند.
جوان آنلاین: معاون اول رییس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان اصفهان که 21تیرماه برگزار شد، وعده داده بود تا در مردادماه درباره فساد سخن بگوید، حال بعد از گذشت بیش از یک ماه او گفته است که «فساد بزرگ شده و به برخی مسوولان بالای کشور رسیده است» و راه مبارزه با فساد را «برخورد بدون تبعیض» می‌داند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌93 در پاسخ به درخواست معاون اول رییس‌جمهوری در ارتباط با برگزاری «همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» جهت صدور پیام عنوان داشتند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسوولان سه قوه روشن نیست؟ چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند.»حال چهار ‌سال از آن زمان گذشته است و در 27‌مردادماه، آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: «در دوره‌ای که می‌شد و می‌بایست جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسوولان کشور را آلوده کردند.»آقای جهانگیری، راه مبارزه با فساد را «برخورد بدون تبعیض» با فساد و بدون ملاحظه اینکه این افراد «به کدام طیف و شخصیت» وابسته هستند دانست و اضافه کرد: «اگر با مسوولانی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می‌شد امروز این گونه نبود که مبارزه با فساد به دغدغه عمومی ملت تبدیل شود.»
این سخنان جهانگیری درباره گسترش فساد و لزوم برخورد بدون تبعیض در حالی است که برخی نزدیکان دولت حسن روحانی از جمله حسین فریدون، برادر رییس‌جمهوری و مهدی جهانگیری، برادر آقای جهانگیری، نیز به اتهام فساد مالی بازداشت شده بودند.
در این میان آقای محمد‌باقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز پس از بازداشت حسین فریدون برادر حسن روحانی گفته بود: «این مسأله باید برای رییس قوه‌قضاییه یا قوه‌مقننه نیز این‌گونه باشد و قوه‌قضاییه مستقل همان‌طور که با برادر رییس‌جمهوری برخورد کرد با دیگران نیز برخورد خواهد کرد.»البته این نخستین‌بار نیست که آقای جهانگیری چنین موضع‌گیری‌ای دارد، او در 15‌مهرماه سال گذشته هم، بلافاصله پس از بازداشت برادرشان مدعی می‌شود «فساد در کشور رخنه کرده و من بیش از همه می‌دانم وضعیت فساد به کجا کشیده است.» جهانگیری  مدعی شد «بخش خصوصی خواهان مبارزه با فساد است و فساد در کشور رخنه کرده و من بیش از همه می‌دانم وضعیت فساد به کجا کشیده است، هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نباید داشته باشیم اما در‌عین‌حال نباید کسی به بهانه مبارزه با فساد تسویه‌حساب سیاسی کند.» 
دولت چند سال برای ریشه‌کن کردن فساد با ابزار شفافیت، اطلاع‌رسانی، گزارش‌دهی مستمر ماهانه، فصلی، میانسال و سالانه و... وقت داشته است، اما گویی دولت آنقدر از وعده‌های ارائه شده در رابطه با شفافیت غافل بوده است که سخنان آقای جهانگیری اعتراف بر بی‌توجهی دولت در امر مبارزه با فساد و شفافیت دارد.

مطهری: سخنان آقای جهانگیری درباره فساد مقامات بالا درست نیست
آقای علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» گفت: سخنان آقای جهانگیری درباره فساد مقامات بالا درست نیست و مقامات عالی کشور پاکدست هستند، نمی‌توان با کلی‌گویی خیلی از موارد را مطرح کرد، آقای جهانگیری هم باید منظور دقیق خود را درباره این سخنان مطرح کنند.

امیرآبادی: آقای جهانگیری در ابتدا درباره برادر خود توضیح دهد
آقای احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره سخنان جهانگیری گفت: من ابتدا لازم می‌دانم که آقای جهانگیری به این سؤال پاسخ دهند که برادرشان با چه مبلغی قرار است آزاد شود و این مبلغ از کجا تأمین می‌شود، اگر قرار به مبارزه با فساد است، همه باید با آن مبارزه کنیم و معاون اول باید درباره کم شدن یا نشدن قرار برادر خود شفاف‌سازی شود.
وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به عملکرد خود شفاف‌سازی کنند، برای مثال الان کمپین  فرزندت کجاست به راه افتاده است.
 اما بر اساس اخبار و اطلاعات بدست آمده مردم به پاسخ مسوولان درباره فرزندانشان اعتماد نکردند، زیرا براساس اظهارات مسوولان اکثر فرزندان آن‌ها بیکار هستند، مسوولان باید درباره آن شفاف‌سازی شود.
این عضو هیات رییسه در ادامه تاکید کرد:  اطلاعاتی که مدیران و مسوولان درباره فرزندان‌شان ارائه می‌کنند، به زودی در دیده‌بان شفافیت راستی‌آزمایی خواهد شد، قصد داریم تا با استفاده از اطلاعات مردمی و مواردی که خودمان جمع‌آوری می‌کنیم، اظهارات مسوولان را درباره فرزندان‌شان راستی‌آزمایی کنیم. این موضوع مسلماً در دیده‌بان شفافیت و عدالت پیگیری شده و گزارش آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: مسوولان باید پاسخ دهند که فرزندان‌شان چگونه توانسته‌اند شرکت‌های خصوصی ثبت کنند؟ آیا فرزندان مردم هم می‌توانند به این راحتی دست به تأسیس شرکت جدید بزنند؟ مسوولان باید ثروت خود قبل و بعد از انقلاب را بیان کرده و اعلام کنند که ثروت خود را چگونه کسب کرده‌اند.
امیرآبادی فراهانی ادامه داد: معاون اول که خود این سخنان را درباره لزوم مبارزه با فساد می‌گوید، من به‌عنوان نماینده می‌پرسم معاون اول برادرشان این که می‌گویند از مقامات رسیده است چرا آزاد شده و با چه قراری آزاد شده است این باید روشن و شفاف‌سازی شود مقامات چه کسانی هستند و اینکه بررسی شود هرکس هر اتهامی دارد از خودش دفاع کند آنچه مهم است اینکه انقلاب و نظام برای همه یکسان است همه ما باید فدا شویم... اگر شده همه مقامات کنار بروند و نظام بماند و نظام زمانی باقی می‌ماند که بدانند فردی که در صدر کار است آدم صالحی است یا خیر.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار