کد خبر: 922729
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور با اشاره به تشکیل ۲۳۰ پرونده ملی علیه احتکار گفت: یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در این زمینه مربوط به احتکار آهن و میلگرد در اصفهان و آذربایجان غربی بوده که در مجموع حدود ۶ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
سید‌یاسر رایگانی در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه بعد از اعلام دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصناف و اتحادیه‌ها در ارتباط با لزوم عرضه ۳۸ قلم کالای اساسی به بازار، رسیدگی به پرونده‌های احتکار این نوع کالا‌ها در اولویت سازمان تعزیرات قرار گرفت، افزود: در همین چارچوب در این چند هفته اخیر، ۲۳۰ پرونده مهم و ملی را در سراسر کشور در موضوع احتکار تشکیل شده است.
این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در این زمینه مربوط به احتکار آهن و میلگرد در استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی بوده است، تأکید کرد: این دو استان قطب آهن و میلگرد کشور هستند و پرونده‌ای که در این زمینه در این دو استان تشکیل شده است در مجموع حدود ۶ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
وی با بیان اینکه هدف از این احتکار‌ها عرضه قطره‌چکانی کالا‌ها به بازار، با هدف بالا رفتن قیمت این کالا‌ها به مرور زمان بوده است، ادامه داد: در مورد این پرونده‌ها علاوه بر اینکه محتکران را ملزم به عرضه این کالا‌ها به بازار کرده‌ایم، پرونده‌های نیز علیه آن‌ها ایجاد شده است.
رایگانی همچنین احتکار لوازم خانگی را یکی دیگر از مهم‌ترین پرونده‌های این روز‌های سازمان تعزیرات حکومتی در زمینه احتکار کالا عنوان کرد و گفت: مثلاً در استان البرز یک برند آلمانی اقدام به احتکار کالا به ارزش ۲۱ میلیارد تومان و در استان اصفهان نیز یک برند کره‌ای اقدام به احتکار بخش قابل توجهی از لوازم‌خانگی جهت عرضه قطره‌چکانی به بازار کرده بود.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین به تشکیل پرونده‌هایی در ارتباط با احتکار برنج و اقلام خوراکی مورد‌نیاز مردم اشاره کرد و افزود: به تازگی پرونده‌ای در یاسوج در این زمینه تشکیل شده که فرد محتکر اقدام به پنهان کردن بیش از ۵ هزار تن برنج و حبوبات کرده بود، البته در مورد این پرونده علاوه بر موضوع احتکار، احتمالاً با جرم قاچاق نیز مواجه باشیم.
رایگانی با بیان اینکه متأسفانه در این پرونده‌ها حجم کالا‌های احتکار شده، بالاست، خاطرنشان کرد: فردی در استان البرز اقدام به مخفی کردن بیش از یک میلیون پوشک با برند خارجی کرده بود، در حالی که در سال ۹۶ با ارز دولتی ۳۴۰۰ تومان این کالا را وارد کشور کرده است. وی با بیان اینکه بخش زیادی از این کشفیات با کمک اطلاعات مردمی صورت گرفته است، اظهار کرد: مردم در صورت مواجهه با اینگونه مسائل علاوه بر مراجعه حضوری جهت دادن گزارش می‌توانند با شماره‌های ۱۲۴ وزارت اطلاعات، ۱۱۰ نیروی پلیس و ۱۳۵ سازمان تعزیرات تماس بگیرند.
نظارت دقیق با استقرار سامانه جامع انبار‌ها از شهریور
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام استقرار سامانه جامع انبار‌ها از شهریور ماه گفت: کالا‌های موجود در انبار‌هایی که در سامانه جامع ثبت نشده یا با موجودی‌های ثبت شده مغایرت دارند، در حکم کالای قاچاق است و مشمول قوانین تعزیراتی می‌شود. محمد قبله با اشاره به شناسایی ۵۱۰ هزار انبار نگهداری کالا در سطح کشور به سه روش خود اظهاری، اطلاعات موجود در سازمان صنعت استان‌ها و اطلاعات موجود در وب‌سایت‌ها گفت: هم‌اکنون این سامانه در مرحله عملیاتی شدن است و از اول شهریور همه انبار‌ها باید اطلاعات خود را در سامانه وارد کنند؛ ضمن اینکه همه سامانه‌های موازی باید در ذیل این سامانه قرار گیرند، چون استقرار این سامانه تکلیف قانونی ما بر‌اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب مجلس شورای اسلامی است. وی تأکید کرد: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها باید به انبار‌ها ابلاغ کنند که از ابتدای شهریور لازم است اولاً موجودی خود را در سامانه جامع انبار ثبت کنند و ثانیاً باید همه ورود و خروج کالا مبتنی بر بارنامه‌ها در سامانه ثبت شود تا در زمان کوتاهی امکان رصد موجودی انبار‌ها به صورت هوشمند فراهم شده و اطلاعات دقیقی از پراکنش و دپوی کالا در اختیار مسئولان قرار گیرد. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود انواع مختلف انبار در سطح کشور گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار انبار صنفی (عمده فروش، بنکدار و بار فروش)، ۴۹ هزار انبار صنعتی، ۸۳ هزار انبار کشاورزی و ۸ هزار انبار معدنی و ۴۱ هزار انبار دپوی کالا در کشور وجود دارد و از این تعداد، ۲۴ هزار انبار به روش خود اظهاری، ۳۵۱ هزار انبار از طریق اطلاعات استان‌ها و ۱۲۷ هزار داده انبار نیز از طریق وب سرویس‌ها شناسایی شده‌اند. قبله افزود: صاحبان انبار‌هایی که تاکنون مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند باید از طریق پایگاه اینترنتی www. nwms. ir اطلاعات انبار خود را ثبت کنند. وی تصریح کرد: سامانه جامع انبار برای تمام افرادی که در این سامانه ثبت‌نام کنند حساب کاربری ایجاد می‌کند که بر اساس آن، انباردار باید علاوه بر ثبت موجودی کالا، تمام ورودی و خروجی کالا توسط بارنامه و غیر بارنامه را در حساب کاربری انبار خود ثبت کنند؛ چراکه از این تاریخ، ملاک تشخیص احتکار و محتکر، اطلاعات موجود در سامانه جامع انبار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار