کد خبر: 922543
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
در نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره «دف نوای رحمت» عنوان شد
بیژن کامکار در نشست هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» با اشاره به وجود امنیت پایدار در مرز‌های کشور که ثمره خون شهدا و ایثارگران است، گفت: جشنواره «دف نوای رحمت» فریاد رسایی برای تقریب مذاهب و همچنین ایجاد همدلی و وحدت بین مردم است.
مصطفی شاه‌کرمی
بیژن کامکار در نشست هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» با اشاره به وجود امنیت پایدار در مرز‌های کشور که ثمره خون شهدا و ایثارگران است، گفت: جشنواره «دف نوای رحمت» فریاد رسایی برای تقریب مذاهب و همچنین ایجاد همدلی و وحدت بین مردم است.
به گزارش «جوان»، در این نشست رسانه‌ای که روز گذشته با حضور بیژن کامکار دبیر افتخاری جشنواره، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر و امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان برگزار شد، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان، گفت: جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» طی دوره‌های گذشته با شور و اشتیاق هنرمندان فعال موسیقی ایرانی مرز‌های ایران را درنوردیده و ما شاهد این هستیم که کردستان به همت هنرمندان این عرصه به عنوان پایتخت دف جهان شناخته شده است. همچنین ۲۵۰ هنرمند طی روز‌های ۳۱ مرداد تا سوم شهریور در سه بخش تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی آثار خود را در شهر سنندج روی صحنه می‌برند. در مراسم اختتامیه نیز بنا داریم از استاد صدیق تعریف هنرمند شناخته شده موسیقی کشورمان نیز قدردانی کنیم.
محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر نیز در این نشست گفت: من معتقدم امثال هنرمندان بزرگی، چون بیژن کامکار سختی‌های بسیار فراوانی را برای وارد کردن ساز دف به موسیقی سنتی ایرانی متحمل شده‌اند. شاید اگر حضور این هنرمند نبود ما امروز ساز دف را نشنیده و فقط آن را در خانقاه‌ها می‌یافتیم، اما امروز بسیار خوشحالیم که هنرمندانی، چون او ما را حمایت می‌کنند تا رویدادی را در قالب جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» برگزار کنیم و بتوانیم به سهم خود به بلوغ دف و دف‌نوازی کمک کنیم. تشکیل گروه هزار دف و ثبت جهانی ساخت ساز دف به نام کردستان از مهم‌ترین اتفاقات دوره‌های قبلی جشنواره بود. بیژن کامکار مدرس و هنرمند شناخته شده عرصه دف نوازی نیز در این نشست خبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری توضیح داد: ساز دف بنا به اشارات مختلفی که در اشعار کلاسیک ادبیات ایران از آن یاد شده، یکی از ساز‌های اصیل ایرانی بوده که مانند برخی ساز‌های دیگر مهجور واقع شده بود، اما بسیار خوشحالم که از سال ۱۳۵۳ توانستم این ساز را به عرصه موسیقی ایران بازگردانم.
وی ادامه داد: اگر امروز امنیت پایدار در کشور وجود دارد، به دلیل خون شهدا، ایثارگران و آزادگان سرافراز است. اگر در نقطه صفر مرزی مریوان جشنواره برگزار می‌شود مدیون خون شهدا و در سایه امنیت پایدار کشور است که باید قدردان آن باشیم. اردیبهشت ۸۸ روزی استثنایی بود؛ مردم کردستان با خلق حماسه‌ای بی‌نظیر، میزبان رهبر معظم انقلاب بودند. سفر ایشان نقطه عطفی در کردستان شد. ایشان در میدان آزادی این مدال افتخار را به استان دادند و فرمودند: کردستان استان فرهنگی و سرزمین فرهنگ و هنر است.
کامکار تصریح کرد: جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» فریاد رسایی برای تقریب مذاهب و همچنین ایجاد همدلی و وحدت است. در واقع چنین جشنواره‌هایی با بسط و گسترش عرفان حقیقی اسلامی در کنار فقه اسلامی از جمله مهم‌ترین راه‌های افشاگری علیه افراط و خشونت و جلوگیری از انتشار آنهاست چه اینکه این جشنواره جنبه‌های فرهنگی، هنری و سیاسی دارد. امیدوارم این فستیوال در دوره‌های بعد بتواند شکل جهانی بیشتری پیدا کند و تبدیل به یک رویداد بین‌المللی در عرصه دف و ساز‌های کوبه‌ای شود.
کامکار در پایان با اشاره به اینکه یک زمانی من تنها دف نواز کشور بودم، خاطر نشان کرد: هر چند این ساز، ملودیک نیست، اما بسیار باشکوه است. دف ساز شایسته‌ای در آنسامبل ایرانی است و من همیشه گفته‌ام باید به این ساز بیشتر از این‌ها توجه کرد. به هر حال امروز بسیار خوشحالم این ساز به قدری فراگیر شده که چندین هزار نفر به آن توجه می‌کنند و نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور‌ها نیز روی آن پژوهش و تمرکز بیشتری انجام می‌دهند. من بر این باورم این ساز فاصله چندانی با جهانی شدن ندارد و تعجب نکنید که روزی صدای این ساز را در ارکستر سمفونیک اروپایی بشنوید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار